Na akci Airbus Summit 2022 na přelomu listopadu a prosince ve francouzském Toulouse představil letecký výrobce Airbus řadu novinek. Jednou z nich je vývoj nového leteckého motoru s vodíkovým pohonem. Od roku 2035 by s ním měl létat bezemisní stroj.
I v oblasti letectví se vývoj stále více zabývá tématy udržitelnosti. Airbus už dříve rozběhl projekt nulových emisí ZEROe. V jeho rámci vidí největší potenciál ve vodíku.
Firma za největší výhodu vodíku považuje fakt, že při jeho výrobě z obnovitelných zdrojů nedochází k produkci oxidu uhličitého. Airbus kromě toho také uvádí, že jeho technologie motoru s palivovými články by měla umožnit dolet stovky pasažérů do vzdálenosti 1 000 námořních mil (1 852 km).
Testy motoru proběhnou na Airbusu A380 MSN1 sloužícího jako demonstrátor pro program ZEROe. Stroj je nyní v Toulouse upravován pro uchovávání tekutého vodíku a pro jeho distribuci v systému letadla.
„Palivové články jsou možné řešení, které by Airbusu mohlo pomoci dosáhnout jeho bezemisní ambici. Nyní se zaměřujeme na vývoj a testování této technologie, abychom zjistili, zda-li tuto bude možné použít pro uvedení bezemisního letadla do provozu v roce 2035,“ řekl Glenn Llewellyn, viceprezident projektu bezemisního letadla.
Palivové články generují elektřinu elektrochemickou reakcí a jsou konkurentem řešení, které využívá baterie. Ty jsou sice efektivnější, ale mají velkou hmotnost. A zatímco u baterie je energie uložena v chemické sloučenině, ve vodíkových palivových článcích dochází k přeměně energie díky stálému přísunu paliva a kyslíku ze vzduchu.
Na rozdíl od výrobce motorů Rolls-Royce, který testoval proudový motor s vodíkovým palivem, hodlá Airbus pohonnou jednotku využívat pro turbovrtulové letouny.
Cesta ke zcela bezemisnímu leteckému provozu je ještě dlouhá a v případě vodíku mezi největší aktuální technologické překážky patří i tlakování vodíkového paliva a jeho výbušnost.