Nedělní leteckou show v Renu ve státě Nevada (USA) poznamenala tragická nehoda letounu Aero L-29 Delfín československé výroby, během níž zahynul pilot. Nehoda se stala poblíž závodní trati, konkrétně nedaleko pátého pylonu. Letoun bezprostředně po dopadu začal hořet.
Letecké závody v Renu se staly v roce 2011 dějištěm jiné letecké nehody, při níž zahynulo 11 lidí a sedm desítek dalších bylo zraněno. Tehdy letoun dopadl do divácké zóny. Letošní letecké závody probíhaly také za poměrně napínavých podmínek v důsledku lesních požárů, které celý týden výrazně snižovaly viditelnost na letišti Reno-Stead.
Podle vyjádření amerického federálního leteckého úřadu (FAA) stroj dopadl za rezidenční oblastí v Renu. Příčiny a okolnosti letecké nehody podléhají vyšetřování spolupracujících amerických složek NTSB a FAA.
bol tam 30kN motor (originál L29 má necelých 10kN). Vo všeobecnosti sa poukazuje na G-LOC, ale ja by som sa nečudoval keby tomu predchádzalo niečo povolené v konštrukcii, čo spôsobilo prudkú zatáčku von z okruhu. Nasledovala prudká zatáčka do okruhu, v ktorej pilot zrejme stratil vedomie.
Podle dvou US rozborů (a framu z videa) to vypadá, že na začátku mu upadlo pravé křidélko. To stáhlo letoun víc dovnitř okruhu, pilot aby nesekl pylon překlonil letadlo do pravé zatáčky, z ní pak zase prudce do ostré levé a tím dostal takovou dávku kladných G, že ztratil vědomí nebo přinejmenším vidění.
Delfín přišel podle záběrů o potah na konci levého křídla po kterém šel pak i k zemi. Téměř se střetl s dalším delfínem, je možné, že mu ten konec křídla zasáhl proud z výtokové trysky.
V souvislosti s nehodou jsem objevil zajímavou informaci (znalcům patrně známou), že v kategorii jetů závodí v Renu převážně nebo možná dokonce výhradně stroje z Aera Vodochody: L-29, L-39 a L.139.