Armáda inovuje systém přiblížení ILS/DME

01.08.2022

Armáda inovuje systém přiblížení ILS/DME
Armáda inovuje systém přiblížení ILS/DME (Zdroj: Aeroweb.cz)

Armáda ČR začala s inovací letištních technologií. Nejvýznamnější z nich je systém ILS/DME pro přiblížení letadel na letiště za ztížených povětrnostních podmínek nebo v noci.

Tato modernizovaná technologie je již v provozu na letišti v Náměšti nad Oslavou. Systém byl instalován v dubnu tohoto roku a v červnu úspěšně prošel zkouškami. Následně byl uveden do ostrého provozu. „Ten výběr místa byl záměrný vzhledem ke složitým geografickým podmínkám vzletové a přistávací dráhy. Ověřili jsme si správnou funkčnost v nejnáročnějších podmínkách,“ konstatuje podplukovník Marian Bílek ze sekce rozvoje sil MO. Vojenští piloti mohou bezpečně přistát i za špatného počasí pouze podle palubních přístrojů. Přístrojové navádění se používá v letectví od roku 1949. 

Na podzim tohoto roku by systém ILS/DME měl začít fungovat také na 21. základně taktického letectva v Čáslavi. Příští rok tento systém armádní letectvo zavede i na pardubické a kbelské letiště. Armáda tímto krokem chce zvýšit bezpečnost pilotů i personálu a zároveň snížit riziko nehod.

Armáda České republiky systémy navádění užívá od 90. let. Konkrétně od roku 1997 na letišti Kbely, od 1998 v Čáslavi, rok poté na letišti Pardubice a od roku 2001 také na letišti v Náměšti.

Jejich technická životnost ale skončila a je nutné je vyměnit za modernější. „V srpnu loňského roku jsme začali připravovat letiště stavebními úpravami na nový systém. Postupné zavádění za provozu nás příliš neomezovalo. Úplné omezení letového provozu bylo jen v řádu několika dnů a dle našich požadavků. Tedy ve víkendových dnech,“ komentoval generál Straka.

„V případě nového modernizovaného systému se zvýší bezpečnost letového provozu,“ konstatoval pilot podplukovník Petr Dřevecký ze sekce rozvoje sil MO. „Jako pilota mě dovede do takové výšky, kdy už svýma očima vidím přistávací dráhu či světelná návěstí.“

Pořadí instalací na letištích armáda zvolila tak, aby omezení provozu trvalo co nejkratší dobu. Systém vyrobený firmou MOPIENS a dodaný firmou LPP Czech Republic je zkonstruován pro nepřetržitý provoz. Celková cena investice včetně výcviku personálu je 166 milionů korun.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář