Rozbor ASI: K nehodě Cessny vedlo ignorování informací o počasí a vlétnutí do podmínek IMC
Ondřej Daňa 14.07.2022 1 příspěvek
Ondřej Daňa 14.07.2022 1 příspěvek
Americká Asociace pilotů a vlastníků letadel (AOPA) ve spolupráci s Institutem pro bezpečnost letectví (ASI) vydává videa analyzující různé nehody letounů v sérii Accident Case Study. Nejnovější díl rozebírá nehodu Cessny 414, která havarovala při letu do Nevady v roce 2019. Pilot ignoroval před letem vývoj počasí a dostal se do podmínek IMC.
Je zatažené odpoledne 3. února 2019, když pilot Cessny 414 Chancellor odlétá z městského letiště Fullerton v Kalifornii. Plánuje let VFR do Mindenu v Nevadě, 320 námořních mil na sever. Čtyři minuty po odletu se pilot setká s meteorologickými podmínkami pro let podle přístrojů (IMC). Na vývoj počasí pilota upozornilo řízení letového provozu před samotným odletem. Během dalších dvou minut se věci změní ze špatného na ještě horší. Letadlo se ocitá v podmínkách microburstů, turbulencí a dešťových přeháněk s nulovou dohledností. Ve videu zjistíte, jak nebezpečné rozhodnutí může zradit piloty, kteří nedbají varování.
Pilot (75) byl v letadle sám. Jednalo se o bývalého policistu v důchodě a dlouholetého aviatika. Smutným faktem je, že nehoda si vyžádala celkem pět životů, přestože byl pilot na palubě letadla sám. Stroj se totiž zřítil mezi domy v části města Yorba Linda (Kalifornie, USA) a způsobil smrt čtyř lidí na zemi.
Zaznamenaná data z letounu odhalila, že během posledních 15 sekund letu se poloha letounu nepravidelně měnila s úhlem náklonu kolísajícím mezi 45° nosem dolů a 75° přídí nahoru. Úhel náklonu kolísal mezi 170° vlevo a 150° vpravo při ztrátě výšky z 5500 na 500 stop AGL. To svědčí o ztrátě kontroly nad letounem krátce poté, co letoun vstoupil do mraků. Několik svědků nacházejících se poblíž místa nehody hlásilo, že viděli letoun vylétat z mraků vysokou rychlostí při střemhlavém klesání. To způsobilo, že se části letounu začaly oddělovat. Nejprve horizontální stabilizátor, zbytek ocasních ploch a poté levé křídlo.
Venkovní domácí bezpečnostní kamera, umístěná asi půl míle severo-severozápadně od místa nehody, zachytila letadlo vystupující z mraků s černým kouřem a následným vznícením. Zkoumání trosek, vzorů poškození součástí letounu a lomových ploch oddělených částí odhalilo, že obě křídla a jednodílný horizontální stabilizátor a výškovka byly za letu odděleny od ocasních ploch v důsledku přepětí, které bylo důsledkem nadměrného zatížení. Přestože byl letoun vybaven autopilotem, nevyzpytatelné změny kurzu a výšky během posledních 15 sekund letu naznačovaly, že pilot pravděpodobně řídil letoun ručně. Pilot ztratil kontrolu nad letounem poté, co neúmyslně vstoupil do podmínek IMC v důsledku prostorové dezorientace, což mělo za následek překročení limitů konstrukčního namáhání letounu. K nehodě přispělo nesprávné rozhodnutí pilota provést let podle pravidel letu za viditelnosti (VMC), přestože se setkal s IMC a pokračoval v letu, když se podmínky zhoršily. Toxikologické testování na vzorcích od pilota odhalilo přítomnost delta-9-tetrahydrokaninolu (THC) v srdeční krvi, což naznačovalo, že pilot někdy před letem užil marihuanu.
Mohlo by vás zajímat
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů