V sobotu krátce po poledni vyjely jednotky hasičského sboru a zdravotnické záchranné služby Jihomoravského kraje k hlášenému pádu motorového letounu. K nehodě došlo nedaleko obce Bořitov. Na palubě se během kritického letu nacházely dvě osoby. Podle neověřených informací šlo o letoun L-60 Brigadýr, který prováděl výsadkovou činnost.
Jeden muž (pilot) zemřel ještě před příjezdem lékařské pomoci. Druhá osoba na palubě utrpěla středně těžká poranění a po ošetření na místě byla vrtulníkem transportována do Fakultní nemocnice Brno. Hasiči zabezpečili vrak letadla proti vzniku požáru a po ukončení ohledání místa letecké nehody jej vyprostili ze špatně přístupného terénu. Okolnosti a příčiny tragické události bude zjišťovat ÚZPLN ve spolupráci s Policií ČR.
Druhá tragická nehoda se odehrála na jihu Slovenska nedaleko města Nové Zámky, kde havarovalo ultralehké letadlo Tecnam Sierra s dvoučlennou českou posádkou. Jeden člen posádky zemřel při převozu do nemocnice, druhý utrpěl těžká zranění.
Na vyšetřování spolupracují komisaři Leteckého a námořního vyšetřovacího úřadu a složky policie. Okolnosti a příčina letecké nehody jsou podle slovenské policie ve stádiu vyšetřování. Odbor kriminální policie v Komárně začal v souvislosti s tímto případem stíhání pro trestný čin usmrcení a ublížení na zdraví.
Díval jsem se na fotky tragédie Tecnam P 2002 Sierra. Viděl jsem tuto fotografii i fotografii z focenou z druhé strany, kde je vidět rozsáhlý lán vzrůstající kukuřice.
Je evidentní, že v tomto případě v oblasti dosednutí - spíše dopadnutí bylo mnoho místa. Je fakt, že dosud nevíme co se přesně stalo a je předčasné o tom spekulovat. Je to smutná událost.
Každopádně všem majitelům těchto letadel mohu nabídnout pokročilý zdokonalovací výcvik, aby poznali limity svého celkem dobrého stroje i limity své, aby se je naučili využít i v případě nouzáků a aby se takové nehody eliminovaly.
Diky za odkaz na fotky. Nejsem zadny vysetrovatel nehod, ale to letadlo dopadlo na plocho, motor bezel - vrtule je zohybana resp. ulomene listy. Pole za letadlem netknute. Ten se nepokousel pristat, bohuzel to zase vypada na vyvrtku.
Skúsme si prestat zamienat vývrtku teda techniku vyššej pilotáže s pádom po krídle (stratu vztlaku) z dôvodu vykonávania manévrov vyššej pilotáže (teda v prípade onoho lietadla zakázaných manévrov predpoklad náklony o veľkom uhle prekračujúcimi 60 stupňov )v malej výške.
Ide o nehodu nového typu Tecnam Sierra Mk2 , ktorého prezentácia sa diala pod patronátom výhradného dovozcu pre ČR a SR na letisku neďaleko miesta nehody. https://www.f-air.cz/demoZrejme príliš veľa náhod...
Vie niekto vysvetlit (vyargumentovat) aky je rozdiel (teoreticky ako aj prakticky) medzi "padom po kridle" a inicialnou fazou vyvrtky (incipient spin), teda vyvrtkou ako takou (t.j ludovo "spadlo jedno kridlo") -> koli viac prekrocenemu kritickemu uhlu nabehu ma toto kridlo mensi vztlak a vacsi odpor, a zacina sa rozvijat autorotacia a ero (ako celok) este nepada smerom k zemi ako "klavir" ale pohybuje sa v smere povodneho dopredneho smeru po skoro "balistickej krivke"?
P.s. mozno ze som prehliadol nieco medzi riadkami povodneho prispevku (naklony nad 60 stupnov)...
@Filip Zejda: Položím spíše řečnickou otázku. Myslíte, pane Zejdo, že je etické nabízet své služby pod zprávou informující o nehodě a tragickém úmrtí dvou lidí?
Ten Brigadyr vyzera akoby bol na chrbte (hoci neviem ci ho neprevratili zasahujuce jednotky) a na fotkach nevidim v trave ziadnu "brazdu". Zeby kolmy dopad?
Ale tazko spekulovat z troch fotografii bez kontextu...
clanok uvadza druhu osobu na palube, ktora prezila. To mi tak celkom nepasuje s vysadkarom - aj keby prezil naraz do vyskovky, urcite by nebol "na palube"
Igi neviem koľko výsadkárov bolo na palube, wiki uvádza možnosť 3 pasažierov, tak kľudne mohol jeden poškodiť výškovku a dnu ostal ešte jeden, ktorý jednoducho nestihol vyskočiť.
Nevím, jestli je to etické, sociální vnímání nemám tak ideálně rozvinuté, abych to mohl správně ohodnotit, bohužel. Ani jsem nehodu nechtěl příliš rozebírat protože nemám dostatečné informace. Každopádně jsem cítil potřebu sdělit, že to takto končit nemusí a jsem si jist, že pokud by takový pokračovací tréning pilot na tomto letadle měl, pokud tedy nešlo o zdravotní indispozici, nebo fatální selhání stroje, jsem stoprocentně přesvědčen, že by letadlo maximálně lehce poškodil, spíš ani to ne. Odsouzení mého příspěvku tedy nechám na Vás. Vy jistě nejlépe posoudíte, zda piloti a majitelé Sier, kteří článek uvidí chtějí slyšet pouze a jen "upřímnou soustrast všem pozůstalým" což je samozřejmě správně, nebo nové informace a možnosti jak se zdokonalit na tomto typu a vyhnout se tak podobným nehodám. Vzhledem k tomu, že mám 3 Sierry po různých nehodách, sám je opravuji, znám každý šroubek a létám k samé hraně provozní příručky a nehody Sierr pozorně sleduji, včetně toho jakým způsobem jsou vyráběny a jaké jsou tam modifikace a proč, řekl bych, že moje informace má jistou přidanou hodnotu. Ale to zase nechám na Vašem posouzení R.I.P.
Pane Zejdo, asi takhle: je dobré nešlápnout do hovna. Ale když už se to jednou povede, je dobré v tom víc nešlapat. Nic dobrého to nepřinese, jen to víc smrdí.
Ano, můžeme mít pro vás pochopení, že už potřebujete sehnat zákazníky, ale chováte se bezpochyby neeticky.
Pokud dovolíte, doporučil bych vám najmout si profesionála na marketingovou komunikaci a nechat veřejné aktivity na něm/na ní.
Koukám, že nejenom u vztlakových klapek nemáte problém jít do negativních hodnot. S Vaší morálkou a etikou je to úplně stejné.
Dělat si reklamu u zpráv o nehodách s úmrtím, mi přijde celkem jako hyenismus. To je jako kdyby jste u každého smrťáku na silnici přišel a nabízel jim školu smyku.
Navíc vůbec nic nevíte o příčinách ani zkušenostech posádky. Je dost možný, že zkušeností měli víc než vy a na nich si tu chcete dělat reklamu.Ale na druhou stranu, k Vám to asi docela sedí.
Doporučení ke zdokonalení výcviku po nehodách dávává i NTSB v USA a školení morálně volních vlastnostech dávali kdysi politruci. Nejste náhodou jeden z nich?
ono jde spíše o cit pro načasování podání nabídky na výcvik. Pravděpodbně málo pilotů by se bránilo dodatečnému výcviku či nácviku techniky pilotáže, jejíž zvládnutí by mohl vést k záchraně životů a majetku.S nabídkou pana Zejdy bych neměl vůbec žádný problém, pokud by byla podána pod článkem prezentující závěrečnou, vyšetřovací zprávu nehody a ne nehodu samotnou.
Hezký den...
@Filip Zejda
pane Zejdo, položil jsem řečnickou otázku, tedy nebylo třeba na ni reagovat.Osobně nepatřím k Vašim "zarputilým odpůrcům" a některé vaše články, byť není jednoduché je přečíst na jeden zátah, jsou raltivně zajímavé. Ani nemíním nic odsuzovat, jen mi nepřišla vaše nabídka vhodná viz to, co jsem napsal výše ke komentáři pana Josefa...
Pane Josefe, to máte jistě pravdu, nicméně řekl bych, že NTSB tak činí až na základě výsledků vyšetřování a podrobné analýzy příčin havárie. Tyto příčiny nám, průměrným pilotům, v době publikování nabídky pana Zejdy, známy nebyly a stále známy nejsou. Ale je možné, že piloti nadrůměrní už teď mají jasno. Nic osobního proti panu Zejdovi. Přeji mu spousty spokojených zákazníků a zejména aby stále nalézal a posouval limity své i svých strojů. V neposlední řadě i zdravou dávku pokory.
Z pádů po křídle na malé rychlosti se už stává folklór stejně jako nedání přednosti v jízdě na silnicích a s pravděpodobností hraničící s jistotou to bude i v tomto případě označeno za příčinu nehody.
Nejspíš nejsem tak útlocitný jako Vy dva a mnozí další pánové a dámy. Jde o to co skutečně v životě uděláte a jak se k tomu postavíte. Nejen na silnici jsem z důvodu bývalého zaměstnání viděl spoustu smrtelných nehod, zlámaných kostí a mnoho krve a naříkání u mnohých jsem i osobně asistoval, než přijela záchranka protože kolega do toho nešel a čumilové jen halekali" můj bože" a nic nedělali. Zachráni jsem životy poskytnutím první pomoci nejen v práci ale i v občanském životě.
Naposledy jsem řešil jednu pilotku z větroně co se zřítila z třiceti metrů ve čtvrté zatáčce před mou plochou.
Viděl jsem jak točí zatáčku bez rychlosti a už jsem věděl že se zřítí. V těch pár okamžicích jsem si připadal jako zbytečný a nemohl ji pomoci. Byla to dlouhá doba, čas se zpomalil, já jí nijak nemohl pomoci a letoun pak skutečně padal po křídle na zem. Už v tom okamžiku jsem věděl, že stejnou situaci již nikdy nesmím dopustit! Musím to všechny, které budu moct, naučit létat správně - bez výkluzu a na rychlosti s pořádným potlačením a následným vytracením rychlosti skluzem a na klapkách s natáhnutým letounem před krátkou plochou! Přesně jsem věděl co má dělat. Radil jsem jí. Myslel jsem na ní a snažil se. Telepaticky jsem to nedokázal! Chtěl jsem jí tak moc pomoci a neuměl jsem to. Nedokázal jsem se s ní nijak spojit. Byla to opravdu dlouhá doba - těch pár vteřin. Po pádu jsem zavolal záchranku a odmítl sanitku a vyžádal záchranářský vrtulník - přes odpor dispečerky- s tím že jde s největší pravděpodobností o zlomenou páteř, protože nemohla hýbat nohama. Pomohl jsem jí na místě a pak i nakládat na nosítka. Po nejaké době mi zavolala z nemocnice a poděkovala mi a řekla, že už chodí s chodítkem. I vytryskla mi slza protože to vypadalo na zlomenou páteř. A zahřálo to - nebudeme si nic namlouvat!
Položte si tedy tu správnou otázku Vy - kolik lidí jste skutečně zachránili právě Vy a co děláte průběžně pro to, aby jste jich co nejvíce zachránili?! Máte odvahu napsat pod článek o smrtelných nehodách možnost zdokonalovacího výcviku!? Ne- jistě že ne! Ono je to netaktní, nesociální a kdovíco ještě...
Z tohoto pohledu beru smrt jako další pokračování cesty ducha. My piloti máme stejně nebezpečné povolání jako řidiči a samozřejmě nevím ani já ani Vy, kdy to přijde a jak zareagujeme. Stále jsem bytostně přesvědčen, že pokud nedošlo k selhání řízení letadla, nebo k selhání zdraví pilota bylo by možné minimálně v případu Sierry přistát bez poškození stroje. Pokud zmiňuji zdraví pilota pak k tomu patří i různé srdeční disfunkce a krevní sraženiny třeba i kvůli různým očkovacím šmakuládám, které jsou stále zkušebními látkami o kterých se stále lže, manipuluje, a podplácí a nechává nesmyslně vydělávat farmaprůmysl a některé napojené lobující politiky. Ty šmakulády, které si někteří dobrovolně, jiní méně dobrovolně ( ale o práci nechtějí přijít) nechávají vpichovat. Z toho mi vyplývá jediné a to jsem už napsal. Mohu s Vámi pouze pokorně souhlasit, že můj dodatek o zdokonalovacím výcviku, pro ty útlocitné je nejen nevhodný, ale zdá se i pro některé značně pobuřující. Nebudu to tedy již dělat a diskuzi k tomuto bodu považuji za ukončenou.
Piloti, kteří berou život takový jaký je i se smrtí, stářím, zraněním, ochrnutím a vozíčkem, ustavičnou a nevydržitelnou bolestí a rozlitou krví můj příspěvek těžko rozhodí. Navíc jsem ho myslel dobře k směrem k pomoci jiným. Tož tak milý René a Martine.
Filipe, váš další a dlouhý text, do kterého jste zamíchal i očkování jen jasné potvrzuje, že byste měl co nejdřív změnit prášky nebo doktora. A hlavně už prosím nic nepište. Někdo by to mohl vzít vážně a ublížil by si...
Pratele, zijte a nechte zit. Pokud ma pan Zejda co nekoho naucit, at ho to uci. Vam do vaseho podnikani nebo prace taky snad nikdo nekeca (alespon doufam).
My ve Vychodni Evrope jsme navykli, ze presne vime co ma/nema delat ten druhy. Kez bychom to taky tak dobre vedeli o sobe :)
S dovolením jen pár slov k té nehodě na Slovensku (Tecnam Sierra). Především hlubokou lítost, soustrast rodině oběti. Současně přání co nejlepšího možného uzdravení zraněném. Jeden z těch pilotů můj kamarád. Je mi to hrozně líto. Se vším ostatním se zdržme komentářů, hodnocení (byť každý z nás má jistě svůj pohled, názor....) za několik měsíců si to přečteme včetně všech detailů v závěrečné zprávě příslušného úřadu.