Ultralehký letoun ΦNIX, na kterém se podílelo několik českých firem a který byl finálně vyvinut pražskou společností Pure Flight, nedávno vstoupil do prodeje a je na začátku sériové výroby.
Během let práce na projektu, který počal v roce 2017, se postupně zdokonalovaly dostupné technologie, a to především baterie. Díky tomu má letoun schopnost se na jedno nabití udržet ve vzduchu 2,5 hodiny. Dále se stroj pyšní i rychle vyměnitelnými konci křídel pro klouzavý let. Z rozpětí křídel 11 metrů se tak během okamžiku stane 15metrový „kluzák“ s klouzavostí 1 : 30. Cestovní rychlost je slušných 220 km/h.
Přímou konkurencí je slovinský elektrický Pipistrel Velis Electro a jelikož se další výrobci snaží na tomto poli nezaspat, další typy elektroletadel přibývají značnou rychlostí.
Na dotaz, čím je letoun před konkurencí, odpověděl technický ředitel společnosti Pure Flight Zdeněk Němec: „Jednoznačně je to fakt, že jsme neelektrifikovali běžné letadlo, ale letadlo pro elektropohon nadmíru vhodné a dobře upravitelné. Elektrická letadla budoucnosti budou vypadat trochu jinak, než jsme byli doposud zvyklí. Budou s mnohem vyšší klouzavostí a menším čelním odporem.“
Nedávno se letoun prezentoval na veletrhu AERO 2022 Friedrichshafen, odkud si přivezl několik objednávek. Zvýšený zájem o ΦNIX je registrován především ze Skandinávie a dalších zemí, které jsou nakloněny elektromobilitě.
Elektrifikovany vetron s klouzavosti 1:30, to uz vypada zajimave (tentokrat bez ironie :).
Na nejakou velkou dopravu z bodu A do bodu B to asi neni. Pokud poletim 200km/h, tak urcite nevydrzim ve vzduchu 2.5 hod, ale spis tak hodinku, rekl bych. Na okruhy pro obycejny UL vycvik - taky si nejsem jisty - vetron bude mit o dost jine chovani na kridylkach a smerovce nez obycejna UL.
Ale vyvlekat kamose do termiky (20 minut na plny "plyn" to asi da: 35kWh baterie / 60kW vykon + nejake ztraty) a pak si pekne poplachtit s "vlecnou", hmm. Pokud bych mel 50 mega, tak do toho mozna tech 5 vrazim.
No ano, v tomhle clanku je 220 cestovni rychlost, wiki ale rika neco jineho:
https://cs.wikipedia.org/wiki/%CE%A6NIX
Podle wiki to ma demonstrovanou rychlost 260km/h, Vne se pise o neco min nez ta testovaci demonstrace. Cili 220 bude oficialni Vne rekl bych.
Nejlepsi kluzavost 1:30 to ma ve 130km/h. Nejmensi opadani tedy bude mensi rychlost (to je prave ta rychlost na ktere to vydrzi 2.5 hodiny). Odpor je funkce kvadratu rychlosti (2x zvetsena rychlost znamena 4nasobny odpor = ctyrnasobny potrebny vykon = ctvrtinova doba na baterky --- stale optimisticky pocitam, ze se nezhorsuje efektivita ridici jednotky, motoru a vrtule)
2.5 hodiny na 35kWh znamena, ze tohle krasne letadlo je schopne viset ve vzduchu za 14kW/hod, to by odpovidalo tak 4-5 litrum benzinu na hodinu, takze kdyby tam nabral stejnou hmotnost benzinu (cca 200kg=300 litru), muze bloncat ve vzduchu +-70 hodin a jeste bude postupem casu lehci a lehci :)
Igi, zas muzete napsat ze nemam pravdu (coz samozrejme nemusim mit) , ale reknete kde a dolozte...
neviem ci som niekedy pisal ze nemate pravdu, kazdopadne by som len rad poznal realne namerane data. Spocitat sa da vselico (Vase matematicke schopnosti nespochybnujem :)), ale ak je chyba na vstupe, bude aj na vystupe. To je cele, proste chcem porovnat (elektricku) realitu so (spalovacou) realitou.
Ktery vstupni udaj je zjevne (vyrazne) spatne? Ja je necucam z prstu jen abych to zpochybnil. Taky bych byl rad kdyby se to pohnulo dal. Ale tady: kapacita baterii je znama, odebirany vykon napr Rotaxu 912 a jeho merna spotreba na kWh je znama +-5% a vime jak s danym okamzitym vykonem urcity typ letadla s 600kg leti (mame neco nalitano, ze).
Jen chci rict, ze kdyz clovek cte v jednom clanku "rychlost 220" a "vydrz 2.5 hodiny", nemel by automaticky cist, ze to poleti 2.5 hodiny rychlosti 220km/h. To je fyzikalne nemozne a to minimalne ctyrnasobne. A hlavne to ani autor toho clanku nerikal, ze plati oboji soucasne (I kdyz to explicitne nevyloucil - lip se to cte :)
Oops, nejak se mi pohadal Copy& Paste. Omlouvam se. Chtel jsem napsat:
Jeste o vic je to vic. Nejvetsi vytrvalost je rychlost nejmensi vertikalni rychlosti klesani bez motoru (
"...Except at the aircraft's ceiling, where they are equal, Vx is always lower than Vy...."
https://en.wikipedia.org/wiki/Rate_of_climb
Viz rozdil mezi Vx i Vy:
nejlepsi uhel stoupani s motorem Vy). nejdelsi doletnejvetsi vertikalni rychlosti stoupani s motorem = Vx) a ta je mensi nez rychlost pro nejlepsi dokluz (