Letoun Aero A.10 nebyl prvním dopravním letadlem československé konstrukce, nýbrž vůbec prvním sériově vyráběným dopravním letounem československé konstrukce. První letecké továrny začaly na našem území vznikat po skončení první světové války, je tedy pozoruhodné, že Aero A.10 poprvé vzlétlo již 3. ledna 1922. Včera tak letoun oslavil sté výročí svého prvního letu.
Nový letoun z dílny Aero vznikal v době, kdy většina ostatních dopravních letadel byla pouze modifikacemi poválečných vojenských strojů. Létající limuzíny, jak se těmto stojům přezdívá, nastavily nové standardy v civilním letecké dopravě. Dobové označení „sériová výroba“ však naprosto neodpovídá dnešním měřítkům produkce letecké techniky. Ve skromné továrně bylo vyrobeno celkem pět letounů A.10 včetně prototypu.
Jednomotorový Aero A.10 s rozpětím 14,17 metrů a délkou 10,14 metrů dokázal přepravit ve své uzavřené kabině tři až pět cestujících. Letoun zvládl vystoupat do výšky až 6 000 metrů a jeho dolet činil zhruba 520 kilometrů. A.10 dokázal vyvinout maximální rychlost 160 km/h.
Kabinu cestujících dělila od motorového prostoru protipožární přepážka. Letoun byl vybaven hasícím zařízením pro případ požáru motoru, který ovládal pilot na dálku ze své kabiny.
Otevřená pilotní kabina se nacházela na vyvýšené podlaze za kabinou cestujících. Volný prostor pod pilotní kabinou byl určen k přepravě zavazadel a nákladu. Na některých letech byl na palubě letadla kromě pilota přítomen i mechanik.
Pohon letounu zajišťoval kapalinou chlazený řadový šestiválcový motor Maybach Mb-IVa o výkonu 191 kW (260 k), jež bohužel trpěl nedostatečným výkonem pro danou aplikaci a vysokou poruchovostí. Nutno však poznamenat, že naopak v mnoha situacích dokázal posádku dokonce až mile překvapit.
Typ A.10 vyvíjela Aerovka původně na objednávku Československé letecké akciové společnosti, která zanikla v únoru 1923. Téhož roku také potkala jeden z letounů A.10 nehoda, při níž se střetl během startu ve Kbelích se žacím strojem.
Čtyři zbylé stroje A.10 byly mezi lety 1923 a 1924 nasazeny ve službách Československých státních aerolinií na letech mezi Prahou a Bratislavou. Aero A.10 byl prvním typem ČSA s uzavřenou kabinou pro cestující. Poslední let A-10.3 u ČSA je zaznamenán ke dni 10. června 1924. Dnes je dochovaný letoun součástí stálé expozice Leteckého muzea Kbely.