Mnoho aerolinek reagovalo na drastický pokles počtu cestujících omezením provozu, snižováním počtu zaměstnanců, rušením objednávek nových strojů a všeobecným škrtáním nákladů „kde se dá“. Ve sportu se ale říká, že nejlepší obrana je útok. Ve světe letecké dopravy onen útok představují v současné nelehké době originální nápady, kterými se různí dopravci ve světě snaží aspoň trochu financí získat, pomoct svým zaměstnancům a zároveň zachránit pozici letecké dopravy jako celku.
V první části dvoudílného článku se podíváme na nápady, které souvisí s palubním občerstvením. Zatímco samotný servis přímo na palubě doznal v posledních měsících z pochopitelných důvodů obrovských změn, aerolinky se zaměřily na poskytování palubních služeb netradičně i na zemi.
Večeře na palubě? Jídlo až do domu?
Jedním z letadel, kterému koronavirová krize zasadila pověstný poslední hřebíček do již poctivě vystlané rakve, je ikonický Airbus A380. Zejména díky větší kapacitě se pro řadu provozovatelů stane na dlouhá léta zřejmě nepotřebným a tak jej aerolinky dlouhodobě uzemňují, případně vrací pronajímatelům. Zatím jako poslední se 17. prosince se svou jedinou „třistaosmdesátkou“ rozloučil portugalský dopravce HiFly.
Uzemněné stroje A380 se však někteří dopravci snaží využít jinými způsoby. Jako příklad poslouží jedna z nejlépe hodnocených společností světa, Singapore Airlines, jejíž flotila tuctu „třistaosmdesátek“ již řadu měsíců stojí na zemi. I když ve světě (i u nás) existuje mnoho vysloužilých letadel, které podnikavci přebudovali do podoby restaurace, asi nikdo nezašel tak daleko, jako právě zmíněná asijská společnost.
Rozhodli se, že na období dvou víkendů na přelomu října a listopadu umožní svým zákazníkům nevšední kulinářský zážitek v podobě večeře servírované přímo na palubě dvoupatrového letadla. Tato pop-up restaurace nesla název Restaurant A380@Changi a zájem byl obrovský. Místa na první víkend byla vyprodána během třiceti minut. Aerolinky tak přidaly i druhý termín, o který byl podobný zájem.
Zájemci si mohli vybrat ze čtyř možností stolování, a to v závislosti na zvolené třídě - od Economy class až po Suite, v cenách od desítek po několik stovek dolarů. Během večeře měli návštěvníci nevšední restaurace možnost využívat všechny vymoženosti A380, podobně jako běžný cestující. K oběma víkendovým tříhodinovým akcím byly učeny dva stroje.
RESTAURANT A380@CHANGI | |
Economy class | 53,50 USD |
Premium economy class | 96,30 USD |
Business class | 321 USD |
Suites | 642 USD |
Pod značkou SIA@Home navíc aerolinky nabízí doručení luxusního občerstvení až k vašim dveřím. Za tvorbou menu stojí světoznámí šéfkuchaři a pokrmy jsou také vhodně doplněné luxusními víny či šampaňským. Zájemci tak nemusí nikam letět a přeci si mohou vychutnat stejné pokrmy, jako cestující v Business a First class. Aerolinky nabízí celkem sedm „balíčků“ jež si, včetně ceny, můžete prohlédnout na internetových stránkách jejich online obchodu www.krisshop.com. Nejdražší menu pro dvě osoby je k mání za asi 14 000 korun, přičemž se skládá luxusní večeře pro cestující First class o několika chodech, láhve luxusního vína a šampaňského. Dále v jeho rámci dostanete luxusní servis Singapore Airlines a také amenity kit. Pro zajímavost, nejlacinější menu pořídíte za zhruba čtyři tisíce korun. V této ceně lze získat například vegetariánský pokrm pro pasažéry Business class, a to včetně láhve vína či šampaňského a amenity kitu.
Tématická restaurace v centrále společnosti Thai Airways
Jídlo hraje hlavní roli i v případě další asijské společnosti, Thai Airways. I když v jejím případě nešlo o stolování přímo na palubě, připravily si aerolinky pro zájemce také zajímavý zážitek. Ve své centrále v thajské metropoli Bangkoku otevřela v září tematickou restauraci. Ta je vybavena sedadly z ekonomické i business třídy a dalšími doplňky. Například stoly představují motor či podvozek a prostor doplňují modely letadel thajského národního dopravce. Vzhledem k tomu, že se restaurace nachází ve druhém patře budovy, návštěvníkům je přístupná přes klasické letištní schody.
A co bylo v menu? Samozřejmě tatáž nabídka, která by na návštěvníky zajímavé restaurace čekala, pokud by s Thai International Airways letěli. Thajská společnost má vůbec s palubním jídlem poskytovaným na zemi více zkušeností. Podobně jako v případě Singapore Airlines si zájemci mohou již několik měsíců objednat jídlo i s dovozem až domů.
Finsko ochutnáte nejen na palubě Finnair
Pokud jde o palubní pokrmy, inspirovat v tuto nelehkou dobu se nechal také finský Finnair. Tamní řetězec hypermarketů K-Citymarket začal prodávat prozatím několik málo druhů palubních pokrmů a nápojů v rámci kampaně „Chuť Finska“ v říjnu letošního roku. Za jejich tvorbou stojí šéfkuchaři dopravce, přičemž cena nabízených pokrmů se pohybuje mezi šesti až třinácti Euro. Podle dostupných informací se palubní pokrmy z dílny Finnair již rozšířily i do dalších poboček K-Citymarket po celém Finsku. Jistě není bez zajímavosti, že celý projekt byl odstartován v pobočce hypermarketu ve městě Vantaa, kde se nachází známé helsinské letiště a také základna Finnairu.
Nízkonákladová donáška až do domu, zatím „na zkoušku“
Vedle klasických dopravců přišly se svými originálními nápady také nízkonákladovky. Například britská společnost easyJet spolu s firmami Deliveroo a Taylor Herring připravila zatím zkušební projekt donášky palubního jídla přímo do domu. Ve dnech 17. a 18. prosince si mohli zájemci v Londýně objednat snacky a další drobné občerstvení, které třeba znají z paluby letadel této oblíbené letecké společnosti. Podle dostupných informací se na donáškách podíleli i „uzemnění“ členové palubního personál. Aerolinka se tímto způsobem nejen snaží připomenout zákazníkům svůj brand, ale zároveň našla uplatnění pro své stevardy a stevardky. Vedle roznášky až ke dveřím je dalším cílem projektu získat finance na charitu.
„Nový“ servis se značkou British Airways
S jídlem souvisí i poslední originální nápad v první části článku. British Airways se nedávno rozhodly uspořádat internetový výprodej již nepotřebného palubního vybavení z prémiových tříd. Je sice fakt, že k podobným akcím se přistupuje zejména v případě bankrotu dopravce, ale i tak si hrnečky, talířky, ručníky, cateringové vozíky a další, pro mnohé nostalgické artefakty s logem British Airways rychle našly či jistě brzy najdou své nové majitele. Pokud jste letečtí nadšenci a zároveň se vám poštěstilo, můžete si při večeři připadat třeba jako na palubě jednoho z nedávno vyřazených Boeingů 747 British Airways. Mimochodem, set pěti servírovacích podnosů byl k dispozici za 10 liber.