Úřad pro civilní letectví (ÚCL) prodlužuje vybrané kvalifikace některým pilotům CPL, MPL a ATPL, kteří jsou zapojeni v obchodní letecké dopravě. Jedná se nejen o třídní a typové kvalifikace, ale například také ICAO angličtinu či kvalifikaci instruktora. Končící kvalifikace budou jejich platným držitelům při splnění určitých podmínek platit nejméně do poloviny července.
„Končí-li doba platnosti třídní, typové a přístrojové kvalifikace včetně PBN a LVO v období od 16. 3. 2020 do 31. 7. 2020 včetně, prodlužuje se jejich platnost o 4 měsíce. Končí-li doba platnosti instruktorské nebo jazykové kvalifikace v období od 16. 3. 2020 do 31. 7. 2020, prodlužuje se jejich platnost do 31. 7. 2020,“ stojí v oznámení na webu ÚCL.
Z výjimky nebudou nijak profitovat piloti kluzáků či balónů, ale ani soukromí piloti letounů a vrtulníků či obchodní piloti mimo obchodní leteckou dopravu. „Výjimka se uděluje pouze pro kvalifikace zapsané v průkazech CPL, MPL nebo ATPL vydaných dle Part-FCL pro letadla provozovaná organizací, na niž se uplatňují požadavky Part-ORO nařízení (EU) č. 965/2012 (Provoz letadel).“ Část ORO (Part-ORO) upravuje provoz držitelů osvědčení leteckého dopravce (AOC).
Dopravci, kteří této výjimky využijí, musí ve své organizaci určit pověřeného examinátora, který zaznačí prodloužení kvalifikace do průkazu pilota a zapíše jména takto „prodloužených“ pilotů do formuláře na webu ÚCL. Přesný postup se lze dočíst rovněž na webu ÚCL.
Nezda se vam to diskriminacni vudci lidem, kteri maji sva (firemni) letadla a letani s nimi sluzebne? Nemuzou si prodlouzit ani kvalifikace ani medical...By me zajimalo kdo o to UCL žádal nebo jestli to vymysleli sami.
Žádala si o to tato situace. Z pohledu dopravního létání by došlo k dalšímu uzemnění, protože by nebyl nikdo schopný s těmi letadly létat. Jinak ano, může se to zdát diskriminační, na druhou stranu je těžké nastavit pravidla pro soukromé piloty. Dopraváci jsou přezkušováni dvakrát do roka, tzn. čtyřikrát častěji než PPL. Tudíž u pilotů PPL tento nouzový stav nepostihuje většinu pilotů. Nejvíc platností/zkoušek navíc připadá na jaro/podzim, takže během tří měsíců by byla většina pilotů uzemněna. Na druhou stranu to také vede k dalšímu extrému, protože snad už v červenci se z toho výcvikáče zblázní.
I z hlediska evidence, je to složitejší u PPL. Dopravák je zapsán ve firmě a ta si musí vést evidenci a nese také díl svojí zodpovědnosti. Soukormý pilot není vedený nikde, kromě ÚCL a jedná sám na sebe.
Nejde tady ani tak moc o PPLkaře, tam je platnost SEPland 2 roky, dá se prodloužit administrativně a když dotčený nemá nálet tak se mu to potom prodlouží zkouškou.
Ale je dost pilotů co mají IFR ,popřípadě MEP, či typovku a nelétají pod AOC. A tam potom propadnutí znamená náklady navíc.
Dále IFR a MEP instruktoři, kterí nelétají nic pod AOC. V současnosti výcviky provádět mohou, Úřad létání neomezil. Zbaběle omezil svou činnost a tedy i možnosti prodlužování licencí u posádek s licencemi CPL,ATPL ale ne pod AOC. A takoví lidé se také létáním živí. A způsob prodlužování se v ničem neliší od stejných licencí, akorát létaných pod AOC.
Úřad by se předně měl postarat o licence pilotů, které spravuje ke všeobecné spokojenosti a zajištění provozu, a to neudělal.
Dále způsob prodloužení - posádky musí osobně za examinátorem aby toto administrativní prodloužení licence napsal do průkazů způsobilosti, takže osobní kontakt nebyl eliminován,popřípadě si musí vymyslet sami jak na to. Pouze osobní kontakt z úřadem, tam se výsledek pouze pošle.
Vzhledem k tomu, že dle vyjímky EASA má úřad právo prodloužit v případě potřeby administrativne licence až na 7 mesíců, bez toho aniž by to musel prodlužovat examinátor,pak musím konstatovat že zvolená metoda je dle mého velmi nešťastná.
U kolegů v Něměcku prostě plošně prodloužili licence automaticky všem o 4 mesíce. Nutno podotknout že také pod EASAou.
A jak je to vůbec s létáním “služebně”? Nemyslím teď ty, co mají letadlo napsané na firmu, aby nemuseli platit náklady zdaněnými penězi, ale jinak mají letadlo hlavně na machrování a rekreaci (a teď jsou diskriminováni). Myslím situaci, že letím firemním (případně vlastním - soukromým) letadlem na služební cestu ve smyslu zákoníku práce. Šéfem mi bylo řečeno, že potřebuju CPL. Je to pravda?
No nevím kde jste našel těch 7 měsíců. ÚCL prakticky zase jen přeložilo co vydala EASA. Tam se píše právě pouze o 4 měsících s možností prodloužení o další 4.
U toho prvního příspěvku jsem to nevysvětlil. Ale celý letectví jede jen na přehazování zodpovědnosti. Vzhledem k AOC provozovatelům je to jednoduché. Zvolí si vlastního examinátora, ten za to ručí a úřad má ruce čisté.
U soukormých pilotů za to prakticky nikdo neručí a úřad si to na triko nevezme. Přijde mi to i trošku zvláštní s tím Německem. Máte na to nějaký zdroj, kde by se to dalo přečíst?
Honzo, muzes byt konkretni jak si to situace zadala? Treba na prikladu nejakeho AOC provozovatele, kolik ma letadel, kolik na pilotu (posadek) kolik toho naletali (piloti a letadla) a kolik neletaji a kolika lidem konci kvalifikace a zdravotni prohlidky? Mysleno v soucastne dobe.
Trochu pletes pojmy, PPL, prezkusovani v AOC provozu, tak na to mrkni. Pak treba soukromnik co ma PPL(H) tam "par typovek" a PPL(A) a tam nejake kvalifikace, IR, pistaky, turbiny a tak, je starsi 60 let a ma 2.tridu, je vicekrat za rok prezkusovany nez dopravni pilot ;-) ale o tom to neni...
Nejsem si úplně vědom toho, že bych si pletl pojmy.
Ty to asi bereš z pohledu jaký jsi pospal. Já to vidím z pilota, kterému "propadla" typovka 31.3. Simulátory jsou napříč Evropou zavřený. Takže bez této výjimky bych byl bez práce dokud se situace nevyřeší.
Vyjmenovávat AOC provozovatele asi nemá smysl, protože to můžu udělat recitaci všech aeroliní v Evropě. Pokud chceš nějaké opravdu hodně aktivní, tak třeba FedEx, DHL. Dále je to spousta bizjetů. Nahoře jsem už popisoval proč je to problém. Ale můžu ještě více rozvést. Nejvíc typovek připadá na období jara nebo podzimu. Takže nejvíc LPC/OPC připadá právě na toto období. Třeba u nás by to paralizovalo 60% lidí. A že se nelítá je jedno, protože už to nejde tak snadno obnovit, finačně by se na tom krvácelo ještě víc a výcvikáče by měli ještě dvakrát více práce.
Takže závěrem. Řešil to každý komerční provozovatel a nedělám si iluze o tom, že bombardovali úřady celkem dost.