Společnost Aircraft Industries, v minulosti Let Kunovice, je téměř synonymem tuzemské výroby letadel. Asi netřeba připomínat, že v jejich dílnách vznikly úžasné stroje jako Blaník, Čmelák či Morava. Aircraft Industries je největším českým výrobcem také civilních dopravních letounů; v tuzemsku vyvíjí, vyrábí a prodává ikonické letouny L 410, k nimž také poskytuje servis, údržbu a dodávky náhradních dílů.
Základem současných úspěchů firmy je nejen její bohatá historie, ale rovněž historie letounů právě řady L 410, která v roce 2019 oslavila 50 let od svého prvního vzletu. A její příběh stále pokračuje.
„Čtyřistadesítky“, které vznikly de facto na požadavek Sovětského svazu, jsou turbovrtulové celokovové hornoplošníky, které vynikají svou spolehlivostí, bezpečností a schopností provozu v extrémních klimatických podmínkách. Aktuálně nachází uplatnění na pěti kontinentech ve více než 60 zemích. Nejmodernějším zástupcem slavné rodiny letadel je typ L 410 NG (New Generation).
Na slávě svého předchůdce
V roce 2010 v rámci projektu MOSTA (Modernizace malého dopravního letounu za účelem zvýšení efektivnosti a ekonomie jeho provozu) započaly práce na modernizaci typu L 410 UVP-E20. Cílem inovace bylo výrazné zlepšení technických, provozních a ekonomických i ekologických parametrů a zvýšení bezpečnosti provozu letounu a zlepšení a zjednodušení jeho údržby, což v konečném důsledku vedlo ke snížení přímých provozních nákladů provozovatelů. Dalším cílem pak bylo snížení pracnosti výroby, které zajistí vyšší produktivitu práce.
Modernizovaný letoun L 410 NG poprvé vzlétl v červenci 2015 a tím byla započata série vývojových a certifikačních letových zkoušek prototypu. Typový certifikát od Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) byl vydán 19. prosince 2017 a 10. ledna 2018 následoval typový certifikát od amerického Federálního leteckého úřadu (FAA). Stejný rok započala sériová výroba L 410 NG a první sériový kus byl úspěšně dokončen v roce 2019. Tentýž rok nakonec získal letoun L 410 NG typový certifikát také u ruské Federální agentury pro leteckou dopravu (FATA).
Díky modernizaci a vylepšeným parametrům lze předpokládat využití L 410 NG jak u aerolinek, tak například i na patrolovací mise v různých státních institucích. L 410 NG je v nabídce ve všech verzích, obdobně jako typ L 410 UVP-E20. Na rozdíl od svého předchůdce má nový letoun dvojnásobnou výdrž a podstatně zvětšený maximální dolet. Zásadní je rovněž zvýšení MTOW (maximální vzletová hmotnost) a užitečného zatížení (payload), díky kterému přepraví typ L 410 NG o 500 kg více nákladu.
Porovnání parametrů L 410 NG s L 410 UVP-E20
L 410 UVP-E20 | L 410 NG | |
Maximální dolet | 1 500 km | 2 570 km |
Maximální výdrž | 5,1 h | 10,5 h |
MTOW | 6 600 kg | 7 000 kg |
Payload | 1 800 kg | 2 300 kg |
Objem zavazadlového prostoru | 1,47 m3 | 2,98 m3 |
Rychlost TAS | 405 km/h | 417 km/h |
UVP z výroby zatím nezmizí
Letoun L 410 prodělal řadu dalších změn. Během modernizace konstruktéři prodloužením nosní části dvojnásobně navýšili kapacitu zavazadlového prostoru. Obnovená konstrukce křídla s integrovanou palivovou nádrží umožnila výrazné zvýšení kapacity paliva. L 410 NG také má v porovnání s L 410 UVP-E20 výkonnější pohonnou jednotku s motory GE H85-200 a s vrtulemi AV 725.
Motor je vybaven novým reduktorem, který je z důvodu nižších otáček vrtule méně hlučný. L 410 NG dosahuje vyšší cestovní rychlosti, než typ UVP-E20, a to až na 417 km/h pravé vzdušné rychlosti (TAS). S cílem zvýšit bezpečnost letu a snížit zátěž posádky byla také výrazně modernizována pilotní kabina použitím technologie glass cockpit od společnosti Garmin, konkrétně avionikou G3000.
V současné době jsou letouny řady L 410 většinou využívány pro přepravu cestujících a nákladu v oblastech s málo rozvinutou infrastrukturou a náročnými klimatickými podmínkami. Dále létají pro humanitární organizace v Africe pod patronátem OSN, také jako pozorovací letouny k monitoringu státních hranic, lesů nebo přímořských oblastí. Využití nacházejí také pro výsadky nebo záchranné akce v ambulantní verzi. Celkem už bylo vyrobeno přes 1 200 kusů a v provozu jich v současnosti zůstává více než 350.
Letoun L 410 NG společnosti Aircraft Industries otevírá nové trhy a rozšiřuje její obchodní příležitosti. „Inovovaný model L 410 NG má větší potenciál právě u zákazníků, kteří požadují letoun na delší vzdálenosti, případně pro patrolování“, upřesňuje generální ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková a dodává, že vzhledem k lepším charakteristikám letounu a vyššímu komfortu ve srovnání s předchozím modelem očekává větší zájem u zákazníků po celém světě. Uplatnění L 410 NG se rovněž předpokládá zejména v ostrovních státech, jako je například Indonésie, Papua Nová Guinea nebo Japonsko, kde je tankování na vzdálenějších ostrovech problematické, a proto je dlouhý dolet jednou z nejdůležitějších podmínek. Letoun má solidní potenciál vzhledem ke vzdáleným tratím bez možnosti tankování na cílovém letišti také například v Indii nebo Mongolsku, kde může být využit důlními společnostmi pro přepravu pracovníků a nákladu do nedostupných těžebních oblastí.
Úplné překlopení výroby pouze na typ L 410 NG nicméně v nejbližší době v plánu není. „Oba modely budou vyráběny současně s tím, že podíl vyrobených L 410 NG se bude postupně zvyšovat. Počet vyráběných kusů jednotlivých modelů bude každý rok revidován a plánován s ohledem na aktuální poptávku po letounech L 410 UVP-E20 a po L 410 NG,“ uzavřela generální ředitelka Ilona Plšková.