Úspěšný rok Aircraft Industries: vzlet první sériové "čtyřistadesítky" NG i certifikace agenturou FATA

16.12.2019

Úspěšný rok Aircraft Industries: vzlet první sériové "čtyřistadesítky" NG i certifikace agenturou FATA
Úspěšný rok Aircraft Industries: vzlet první sériové "čtyřistadesítky" NG i certifikace agenturou FATA (Zdroj: Aeroweb.cz)

V roce 2019 měla firma Aircraft Industries hned několik důvodů k oslavám: v březnu se vznesl do vzduchu první sériový kus letounu nové generace L 410 NG a krátce poté, 16. dubna, si letoun L 410 připomněl významné 50. výročí od svého prvního vzletu. Nová generace tohoto letounu uspěla i s certifikací. „První vyrobený sériový kus L 410 NG byl pro nás velmi důležitým milníkem po devíti letech, kdy jsme na inovovaném modelu začali intenzivně pracovat,“ říká generální ředitelka společnosti Aircraft Industries Ilona Plšková.

Čtyřistadesítky ve verzi NG (vlevo) a UVP-E20
Čtyřistadesítky ve verzi NG (vlevo) a UVP-E20 / Foto Aircraft Industries

Podle jejích slov bylo pro firmu dalším důležitým milníkem získání typového certifikátu letounu u ruské Federální agentury letecké dopravy FATA. „Cílem validace u FATA bylo umožnit dodávky letounu L 410 NG do Ruska a zemí, které agenturu uznávají. Vloni v srpnu se uskutečnilo první společné jednání mezi naší společností a FATA, jehož náplní bylo přezkoumání typové konstrukce letounu L 410 NG z hlediska plnění požadavků předpisu AP-23. Po dalších jednáních letos v březnu agentura pro L 410 NG validovala typový certifikát,“ uzavírá Ilona Plšková s tím, že z obchodního hlediska je rok 2019 pro firmu úspěšný.

Společnost Aircraft Industries se kromě jiného prezentovala na významné letecké výstavě MAKS 2019 a uspořádala Den otevřených dveří, aby umožnila návštěvníkům nahlédnout do výroby legendárního „Turboletu“.

Export pokračuje hlavně do klimaticky extrémních oblastí bývalého SSSR

Už začátkem letošního roku se vydaly na cestu do Kazachstánu dva letouny L 410 UVP-E20. V den odletu dostály „čtyřistadesítky“ své pověsti a snadno překonaly nepříjemné podmínky, zejména silný vítr a sníh. Během čtyř dnů úspěšně urazily 5 000 km dlouhou cestu k novému majiteli. Aerolinka Zhetysu sídlící v Taldykorganu v Kazachstánu se stala zákazníkem Aircraft Industries v rámci rozsáhlého kazašského státního investičního programu s názvem Nurly žol. První z letounů je od února využíván pro regionální leteckou dopravu na dvou trasách, které jsou 220 a 440 km dlouhé. Druhý letoun je určen pro sanitární účely. Obě letadla jsou součásti projektu rozvoje vnitrostátní turistiky a obnovení flotily Zhetysu, která se doposud skládala pouze ze starších letadel typu Jak-40.

L 410 ve verzi NG
L 410 ve verzi NG / Foto Jan Lekeš

V létě obdržela svůj už čtvrtý letoun L 410 UVP-E20 ruská společnost pod názvem Druhá Archangelská sjednocená jednotka, jež je jednou z největších regionálních leteckých společností severozápadního Ruska. Do mapy letových tras firmy patří vnitrostátní lety, ale také lety do Afghánistánu, Pákistánu a zemí afrického kontinentu. Tato letecká společnost měla od sovětských dob ve svém parku tři čtyřistadesítky. Získala je už v roce 1985 a stala se tak prvním provozovatelem tohoto letadla na území dnešní Ruské Federace.

Další letouny byly dodány společnosti Zhezkazgan-Air. Letiště Jezkazgan se nachází v karagandské oblasti Kazachstánu, která má ostře kontinentální podnebí a extrémně vyprahlé klima. I v tak obtížných klimatických podmínkách ale L 410 plní své poslání. „Naše letadla úspěšně létají v této oblasti již dlouhou dobu,“ říká obchodní ředitel pro Rusko Sergej Martynov s tím, že původní Zhezkazgan, spojená letecká jednotka (DOAE), začala provozovat letoun L 410 rovněž již v osmdesátých letech.

„Velký zájem Kazachstánu o letadla typu L 410 způsobuje několik faktorů. Především, v sovětském Kazachstánu byla čtyřistadesítka předchozích generací běžným typem letadla. Významný počet takových letadel byl provozován kazašským leteckým úřadem, proto je daný stroj pro místní odborníky dobře známý. Dalším důvodem je fakt, že v Kazachstánu uvažují o tom, že by se L 410 stal letounem pro závěrečné zkoušky pilotů v Akademii civilního letectví v Almaty,“ dodává Martynov.

Pohled do kokpitu verze UVP-E20
Pohled do kokpitu verze UVP-E20 / Foto Aircraft Industries

V pořadí další letoun odletěl v říjnu k ruské soukromé regionální aerolince s názvem SiLA (Siberian Light Aviation), jejíž centrála se nachází v Magadanu a pobočku má v Irkutsku. Společnost již s L 410 UVP-E20 létá do Tomské a Irkutské oblasti, do republiky Altaj, Burjatiji a Chakasiji i do Altajského a Krasnojarského kraje. Nový letoun bude provozován hlavně na letech do Tomsku, jenž je jedním z největších a nejdůležitějších měst asijské části Ruska. Lety v dané oblasti jsou náročné hlavně v zimě, když teplota pravidelně klesá na -40 stupňů Celsia, pro L 410 UVP-E20 podobné podmínky však nejsou problémem, protože zvládá extrémní teploty od +50 do -50 stupňů Celsia.

Začátkem prosince byl další Turbolet dodán také do Zabajkalského kraje v Rusku, kde se stala součástí flotily společnosti Aeroservis. První L 410 má tato společnost od roku 2014. Čtyřistadesítky vykonávají lety po celém kraji i do sousedních regionů a jsou využívány pro přepravu cestujících, účely fotogrammetrie i jako letecká ambulance.

Poslední dva letouny L 410 UVP-E20, které prozatím odletěly z Kunovic, zamířily do společnosti Gazpromavia na pobočku v Jurze. Smlouva na dodávku čtyř letadel, která byla s firmou uzavřena, má za cíl rozvíjet dopravní regionální síť Chanty-Mansijského autonomního okruhu. Letecký podnik provozuje mezinárodní business letiště Ostafjevo (Moskva) a dvě vnitrostátní letiště Bovanenkovo a Jamburg (poloostrov Jamal na severozápadě Sibiře) a provozuje lety nejen po celém Rusku, ale i do Evropy, Austrálie, Asie, Ameriky a Afriky. V rámci své činnosti čtyřistadesítky operují v extrémních podmínkách a v obtížně dostupných polárních oblastech.

Verze UVP-E20 s typickými
Verze UVP-E20 s typickými "baky" na koncích křídel / Foto Aircraft Industries

Mohlo by vás zajímat

Témata

L 410


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář