Na nebi civilní letecké dopravy dnes působí podle leteckého rejstříku 23 českých leteckých dopravců. Většina z nich se specializuje na aerotaxi a VIP lety, další na záchrannou službu a celkem čtyři na pravidelnou leteckou dopravu. Do poslední skupiny spadají vedle Českých aerolinií a společnosti Smartwings, fungující dnes v rámci jedné Smartwings Group, také o něco méně známé aerolinky Silver Air a Van Air Europe.
Obě posledně jmenované firmy poskytují či donedávna ještě poskytovaly své služby mimo naše území a vozí či vozily na pravidelných letech hlavně cizince. Jelikož ve flotilách obou aerolinek slouží léty prověřené stroje L 410 československé a následně české výroby, našli dopravci uplatnění zejména na kratších letech mezi malými letišti či ostrovy.
Silver Air - specialista na jižní Evropu
Již dlouhou řadu let provozuje své „čtyřistadesítky“ na několika místech jižní Evropy pražská letecká společnosti Silver Air (ICAO: SLD). I když jde zejména o charterovou aerolinku zaměřenou na zakázkové lety, ve spolupráci se Silver Air Travels nabízí i pravidelná spojení právě v jižní Evropě.
Firma byla založena již 24. února 1995 a jejím hlavním zaměřením bylo původně poskytování služeb údržby letadel v rámci civilní letecké dopravy. O dva roky později však management zakoupil Boeing 727-200 a zahájil činnost i jako letecká společnost v dalekém Vietnamu. Nicméně letoun brzy opět změnil majitele a vedení se rozhodlo vsadit vše na jednu kartu, kterou představoval kunovický letoun L 410 Turbolet. Díky variabilitě strojů se z aerolinek stal také vyhledávaný nákladní dopravce, který létal pro známé zasilatelské společnosti TNT či DHL nebo pro Českou poštu.
V posledních letech působí Silver Air i na poli letecké pravidelné dopravy s cestujícími zejména v oblasti již zmiňované jižní Evropy. Své kanceláře otevřely například ve švýcarském Luganu či na ostrově Elba. V roce 2018 se pak základnou stal chorvatský ostrov Lošinj. V letní letové sezoně 2019 si mohou cestující vybrat z těchto letů (viz letový řád): Lošinj-Benátky / Lošinj-Záhřeb / Lošinj-Lugano (nejdelší let v délce 1:40 h.) / Lugano-Elba. Všechny lety jsou operované dvojicí legendárních letounů L 410 UVP-E20 pro až 19 osob (OK-SLD a OK-WDC).
Van Air Europe – větší flotila a „tajemný“ incident ve Velké Británii
Druhou českou leteckou společností, která ještě donedávna provozovala své Turbolety na pravidelných letech s cestujícími mimo Českou republiku ve spolupráci s dalšími dopravci, je brněnská Van Air Europe (ICAO: VAA, IATA: V9). Její historie není tak dlouhá jako Silver Air, ale i tak ji můžeme považovat za velmi zajímavou.
Její počátky sahají do roku 2004, kdy vznikla jako sesterská firma společnosti Aeroservis. V polovině roku 2006 ve spolupráci s Budapest Aircraft Services (BPS) a Citywing (virtuální dopravce, od roku 2013 Manx2.com) zahájila pravidelné lety ve Velké Británii. Její Turbolety létaly například do destinací Belfast-City, Blackpool, Glasgow, Gloucestershire, Jersey, Newcastle a Isle of Man. Zajímavostí je, že zde se osudy obou českých dopravců protnuly, když Silver Air vypomáhaly se svými stroji brněnským kolegům v počátcích „britské mise“.
V roce 2017 však nastal nešťastný konec spolupráce se Citywing, a to po nejasnostmi opředeném incidentu na letišti Isle of Man z 23. února zmíněného roku. Při letu Isle of Man – Belfast byla posádka letounu L 410 (reg. OK-LAZ) nucena po nezdařeném přistání v Belfastu z důvodu špatného počasí obrátit letadlo zpět do výchozí destinace. Zde po několika desítkách minut přistála, avšak po instrukcích od stanoviště řízení letového provozu musela letoun zastavit ještě na ranveji a pasažéři vystoupili do přistavených vozů.
Českou aerolinku začaly záhy vyšetřovat letecké úřady a spolupráce Citywing a Van Air Europe skončila – jelikož Van Air Europe ztratila oprávnění pro lety ve Velké Británii, byla všechna čtyři letadla přelétnuta zpět do Brna. Krátce na to Citywing vyhlásil bankrot, který přímo souvisel s ukončením spolupráce s českým dopravcem.
Co se přesně 27. března 2017 letounu OK-LAZ stalo, se můžete dočíst například na stránkách respektovaného serveru Aviation Herald, který velice podrobně popisuje nejen průběh vyšetřování, ale také úvodní „přetahovanou“ mezi leteckými úřady Velké Británie a Česka na téma, zdali vůbec je co vyšetřovat.
Vedle Citywing spolupracovaly Van Air Europe také s virtuální aerolinkou Fly Marche z Itálie. Provozovaly pro ni lety mezi Rimini, Zadarem, Olbií, Perugií, Elbou a Anconou. V médiích se dříve objevily zprávy o zvažovaném zahájení letů mezi Vídní a Friedrichshafenem. Dle dostupných informací Van Air Europe létaly velmi krátce i pro britskou společností Brighton City Airways. Svými „čtyřistadestíkami“ dva měsíce zajišťovaly provoz mezi letištěm Brighton City a městem Pontoise, ležícím necelých třicet kilometrů severozápadně od Paříže.
V letech 2007 a 2008 působily Van Air Europe i v Portugalsku a o několik let později provozovaly nákladní lety mezi Rumunskem a Moldavskem, respektive mezi Slovinskem a Bosnou. V roce 2016 pak v rámci tzv. Public Service Obligation (PSO) velšské vlády přepravovaly cestující také mezi městy Cardiff a Valley.
O další dva roky později se s českým dopravcem domluvila na pronájmu jedné L 410 chorvatská společnost Trade Air. Ta stroj nasazovala na kratší linky v rámci regionu. Avšak ani v jejích službách se nevyhnula problémům. V závěru listopadu 2018 totiž došlo k bezpečnostnímu incidentu na letišti Dubrovník při přistání pravidelné linky ze Splitu. Podle leteckého rejstříku dnes letecká společnost stále disponuje dvojící Turboletů registrací OK-LAZ a OK-TCA.
V hlavní roli „čtyřistadesítka“
Pozornému čtenáři jistě neuniklo, že společným jmenovatelem obou výše popsaných leteckých společností je nejúspěšnější dopravní letoun československé, respektive české výroby Let L-410 Turbolet. Tento léty prověřený stroj hají barvy tuzemského leteckého průmyslu podobně jako Delfín, Albatros či Blaník prakticky v každém koutě světa (dnes na čtyřech kontinentech) již dlouhá desetiletí a svou oblibu si našel mezi menšími leteckými dopravci v zahraničí.
Vedle více než desítky vojenských letectev odvádí své služby pro skoro třicítku společností po celém světě od Dálného východu po Karibik. S menší kapacitou je ideální na kratší tratě a díky své konstrukci je schopen operovat i z hůře vybavených letišť.
Jak to vypadá podle posledních informací, ještě dlouhou dobu bude dobře sloužit (v roce 2015 poprvé vzlétla zatím poslední verze L 410 NG) a některé zprávy naznačují, že se možná dočkáme i vzkříšení projektu prodloužené verze L 610.
Profil letounu L 410 Turbolet pochopitelně nechybí ani v našem přehledu letadel.