Futuristický letoun má snížit emisní dopad, investuje do něj i KLM
Filip Byrtus 06.06.2019 3 příspěvky
Filip Byrtus 06.06.2019 3 příspěvky
Snaha dnešní doby o snižování emisí se nevyhýbá ani letecké dopravě. Právě s cílem zmenšit uhlíkovou stopu letecké dopravy investuje holandská společnost KLM do futuristického letounu ve tvaru písmene „V“. Technická univerzita v Delftu, která letoun vyvíjí, slibuje o 20 % menší spotřebu v porovnání s moderním Airbusem A350 při stejné obsazenosti.
Flying V by mělo při svém rozpětí 65 metrů a délce 55 metrů pojmout 314 cestujících. V konfiguraci pro cargo nabídne prostor o velikosti zhruba 160 metrů čtverečních. K úspoře paliva má nejvíce přispět právě kontroverzní tvar letounu, který přináší lepší aerodynamické vlastnosti než dosavadní konstrukce dopravních letadel. Podle KLM bude v budoucnu možné stroj vyrábět se dvěma elektromotory, což by mělo ještě více přispět k zmenšení uhlíkové stopy. Dosavadní koncept však počítá s turbínovými motory a nádržemi na 140 000 litrů leteckého paliva.
„Nemůžeme jednoduše elektrifikovat všechna letadla, byla by příliš těžká a není možné letět s lidmi přes Atlantik v elektrickém letadle – ne teď, ani za 30 let. Takže musíme vyvíjet nové technologie, které omezí spotřebu paliva jinými způsoby,“ vysvětluje pro CNN vedoucí projektu Roelof Vos.
První letuschopný prototyp financovaný společností KLM by se měl představit již v září tohoto roku, avšak kvůli náročnosti certifikace je uvedení do provozu naplánováno nejdříve v roce 2040. Model kabiny Flying V bude k vidění na amsterdamském letišti Schiphol od října, jako součást oslavy 100. výročí společnosti KLM.
Mohlo by vás zajímat
Témata
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Projekt
06.06.2019 v 8:23 Radek
Takové projekty už byly, problémů je několik: špatná obsluha vysoko uložených motorů, přistání s velkým úhlem náběhu prodlužuje podvozek a celkově nedobré vlastnosti delta křídla při menších rychlostech. Pokud se ale potvrdí úspora paliva větší než 10%, má reálnou naději - všechny problémy jsou řešitelné - AI, dálková kontrola a obsluha - a ekonomika převáží. Jako nástupce A330NEO za 15 let nebo A350 za 25 let?
umístění cestujících v křídlech
07.06.2019 v 10:35 Kang
Myslím že o něčem podobném se uvažovalo už v 60 letech. Jako nejvetší problém koncepce umístění cestujících v křídlech se tehdy ukázalo že cestující by neseděli v ose a při zatáčení by zážitek z letu připomínal trošku horskou dráhu...
RE: umístění cestujících v křídlech
07.06.2019 v 12:11 Tom
Další věc je, že budou strašně daleko od okýnek (jo, zní to banálně, ale..) no a daleko horší problém budou časy pro evakuaci. Škoda že stavět typ (navíc ještě takhle netradiční koncepce) který by sloužil čistě jako nákladní se žádné fabrice nevyplatí...