V sobotu přesně v 10:38 dopoledne našeho času vůbec poprvé vzlétl nový český víceúčelový bojový letoun z továrny AERO Vodochody AEROSPACE, L-39NG. K 26 minut dlouhému letu se první předsériový stroj 7001 opatřený novou registrací 0475 vznesl z továrního letiště ve Vodochodech, kam následně i přistál.
Vůbec první úvodní let nového stroje firmy Aero Vodochody po více než 20 letech proběhl podle všeho bez problémů, celou trasu stroj absolvoval s vysunutým podvozkem, jak bývá z bezpečnostních důvodů u úvodních letů zvykem. Letoun, za jehož řízením byli tovární piloti firmy Aero, David Jahoda a Vladimír Továrek, byl přitom vybaven do podoby plné výrobní konfigurace tak, aby bylo možno ověřit správnou funkci a sladěnost všech inovovaných konstrukčních prvků a systémů, včetně pro letouny řady L-39 nového mokrého křídla.
Záběry z úvodního letu L-39NG / youtube/AERO Vodochody
„První let předsériového letounu představuje významný milník, kterým vysíláme důležitý vzkaz našim zákazníkům, že jsme schopni zcela plnit své závazky a že budeme připraveni dodat první letoun našemu zákazníkovi v prvním čtvrtletí roku 2020," uvedl pro server Armádní noviny prezident a výkonný ředitel Aera, Giuseppe Giordo.
Stroj předurčený pro úspěch
L-39NG, jehož první exemplář právě v podobě stroje 7001 byl slavnostně představen letos 12. října, přitom již dávno před samotným rolloutem přinesl Aeru objednávky na celkem 26 kusů s opcí na dalších šest. Lze ovšem očekávat, že s úspěšně postupujícím vývojem směrem k sériové produkci budou v následujících měsících a letech objednávky dále přibývat. Ve stejné době totiž mnoho potenciálních zákazníků Aera, především z řady vojenských provozovatelů, bude nuceno přistoupit k obměně celosvětově zastarávající letky cvičných letounů, jejíž začnou část do dnešní doby tvoří i přímý předchůdce L-39 NG, legendární Albatros.
Jedním z takových možných zákazníků je přitom i Armáda České republiky, kterou do budoucna čeká nákup cvičných strojů jak pro potřeby 213. cvičné letky dislokované na základně v Čáslavi, tak i v rámci Centra leteckého výcviku v Pardubicích, které pro armádu cvičí piloty na stojích L-39ZA. O tom, že jednání s Ministerstvem obrany opravdu směřují k nákupu nových strojů již v minulosti mluvil například i Marek Dospiva, spolumajitel investiční skupiny Penta, která společnost AERO Vodochody AEROSPACE vlastní.