V rámci pátečního představení prvního vyrobeného letounu vystoupili i premiér České republiky Andrej Babiš a prezident a výkonný ředitel Aero Vodochody Aerospace Giuseppe Giordo. Oba zdůraznili především důležitost vývoje a výroby L-39NG jak pro samotný český průmysl, tak i pro ten světový, na kterém má být stroj předurčen k úspěchů díky svým širokým schopnostem, nízké ceně a provozním nákladům, jako i tradici, kterou představuje jeho úspěšný předchůdce. Zároveň přitom připomněli, že pro Aero jde o vůbec první rollout nového letounu po více než 20 letech.
Ceremoniálu se zúčastnili i zástupci prvních třech zákazníků programu L-39NG, reprezentanti letectva Senegalu, který si začátkem letošního roku objednal čtyři letouny, portugalské společnosti Sky Tech, která projevila zájem o 10 strojů s opcí na dalších šest a americké ASW Aviation, která plánuje letounů v ceně několika desítek milionů dolarů pořídit 12. Poslední jmenovaná firma se přitom rozhodla k nákupu i modernizačních balíčků pro šest původních L-39 do standardu L-39CW. Aero takovou možnost v současné době nabízí jako jakýsi mezistupeň mezi původními letouny a zbrusu novou generací instalací nových motorů Williams International a moderní avioniky do stávajících draků L-39 různých variant.
Jako hlavní odbytiště nových strojů i modernizačních balíčků vidí Aero hlavně u stávajících a bývalých provozovatelů letounů L-39, a to včetně armády České republiky, jejíž představitelé se rolloutu také zúčastnili. V současné chvíli stále slouží ve více jak třech desítkách zemí světa okolo 650 Albatrosů, řada z nich i v soukromých rukách jakožto součást leteckých skupin. Těm všem může nový letoun nabídnout zejména lepší letové výkony a tolik potřebnou moderní avioniku. Podle slov výrobce by to pro L-39NG mohlo znamenat potenciál na prodej až 3 000 letadel v příštích 10-15 letech.
Srovnání nesrovnatelného
L-39 NG sice celkovým návrhem připomíná svého předchůdce v podobě L-39 Albatros, asi 90 % letounu bylo ovšem vyvinuto nově za použití moderních technologií, materiálů i výrobních postupů. Tou nejzásadnější proměnou prošly nosné plochy letounu, které byly aerodynamicky i hmotnostně optimalizovány a uzpůsobeny k nesení objemných křídlových palivových nádrží. Spolu s novými křídly pak zlepšuje letové výkony stroje i nová jednotka Williams International FJ-44-4M, díky které stroj vyniká výrazně nižší spotřebou i mírně zvýšeným tahem. Celá jednotka je pak řízena s pomocí systému FADEC. Moderní avionika a elektronika pak umožňuje L-39NG působit jako efektivní bojový letoun a zároveň skvělá výcviková platforma před přechodem na větší a rychlejší bojové stroje. Jednou z předností L-39NG je pak i možnost integrace moderních přilbových zaměřovačů. K nesení rozličné výzbroje je k dispozici pět vnějších pylonů, jeden pod trupem a dva páry pod křídly.
Při srovnávání výkonů L-39NG s původní generací Albatrosu doznaly zlepšení všechny letové výkony, přičemž nejmarkantnějším je vliv nového křídla a pohonné jednotky na dolet a výdrž nového letounu. Například dolet „čistého letounu“ se více jak zdvojnásobil z původních 1 000 km na současných 2 590, výdrž ve vzduchu se pak zvýšila o dvě hodiny na současných 4 h 30 min. Zhruba 10% růstu doznala i stoupavost a maximální rychlost, která se nyní pohybuje okolo 23 m/s, respektive 775 km/h. Maximální dostup letounu se pak mírně zvýšil na necelých 38 000 stop.
Moderní letoun vyžaduje moderní myšlení
Jak pan Giuseppe Giordo připomenul, program L-39NG je finálním výsledkem mohutné obrody celého výrobce, kterého jako značně stagnujícího v roce 2006 zakoupila od státu společnost Penta Investments. Právě pod vedením Giorda pak firma prošla složitou restrukturalizací, načež se na dlouhou dobu proměnila hlavně v subdodavatele komponent pro celou řadu evropských i světových výrobců. Jak dodává Marek Dospiva, spoluzakladatel a spolumajitel Penta Investments, to později umožnilo společnosti Aero Vodochody Aerospace dostat se ze složité finanční situace a zachovat si přitom možnost získávat další know-how, které se uplatnilo právě i při vývoji nástupce legendárního Albatrosu. Pro firmu tak rollout L-39NG zároveň znamená jakýsi symbolický konec poněkud bolestivého návratu mezi světové letecké výrobce.
Na úspěch však bylo myšleno i u celé koncepce L-39NG. Při vývoji nového letounu totiž Aero kladlo důraz i na optimalizaci výroby a především efektivnější a jednodušší model údržby letounu. Tomu následně vypomohla spolupráce s Williams International, která jednotky FJ-44-4M zaštiťuje podpůrným programem údržby TAP Blue, který dále časově i finančně optimalizuje údržbu motorů, a tedy i samotných letounů.
Zcela samostatným konceptem je pak jakási moderní filozofie leteckého výcviku, kterou Aero vyvinulo a nabízí jako součást programu L-39NG. Pod tou si společnost představuje komplexní systém výcviku preferující moderní technologie na úkor učebnic, hojné využití rozšířené i virtuální reality a v budoucnu i umělé inteligence pro zajištění jednoduššího, pohodlnějšího, ale zároveň i výrazně efektivnějšího a rychlejšího výcviku nových pilotů.