Airbus Beluga XL, první ze série pěti nových transportních letounů Airbusu, v minulých dnech poprvé spatřil světlo světa ve své finální podobně s nátěrem připomínajícím kytovce, podle kterého dostal stroj své jméno. Letoun registrace F-WBXL nyní projde sérií pozemních testů tak, aby se ještě před koncem léta mohl vznést k prvnímu letu.
Oproti starším „Běluhám“ vyvinutým na začátku 90. let z Airbusu A300, slouží pětici nových strojů jako základ konstrukce Airbus A330; konkrétně jde kvůli centráži o kombinaci A330-300 v oblasti centroplánu a ocasních ploch a A320 v oblasti přídě. Zvětšení průměru nákladního prostoru ze 7,1 m na 8,8 m a o šest metrů delší trup přitom umožnilo oproti původním Belugám zvýšit celkovou kapacitu o 30 %. I díky použití výkonnějších motorů Rolls-Royce Trent 700 pak stoupla i nosnost letounu, a to o 11 % na celkových 53 tun.
Beluga XL opouští lakovnu / youtube/Airbus Aircraft
Do aktivní služby by se první Beluga XL měla dostat v půlce příštího roku, přičemž v rámci programu testování a certifikace čeká stroj přes 1 000 letových hodin. Zbylé čtyři Belugy by měly následovat s každým dalším rokem, přičemž až do roku 2021 budou v té době již nové tři Belugy XL sloužit ještě po boku těch starších, které jsou v současné době navzdory náročné službě zastávající pět letů denně šest dní v týdnu teprve v půlce životnosti. Úplné vyřazení by staré Belugy mělo postihnout až při dokončení všech pěti nových letounů, tedy koncem roku 2023.