Úřad pro civilní letectví (ÚCL) v reakci na narůstající počet podnětů a incidentů souvisejících se vzlety a přistáními mimo letiště na svých stránkách minulý týden zveřejnil Průvodce podmínkami pro využívání ploch pro vzlety a přistání letadel v souladu s ustanovením § 13 a 14 vyhlášky č. 108/1997 Sb.
V roce 2010 vstoupila v platnost vyhláška, na základě které doznala změn vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 108/1997 Sb., kterou se provádí zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví, a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Jednou ze zapracovaných změn, o které tehdy informoval také Aeroweb, bylo umožnění vzletů a přistání mimo letiště.
K takovému počínání je však třeba splnit řadu zákonných podmínek. Sekce letová ÚCL sdělila naší redakci, že v posledních třech až čtyřech letech stoupl počet hlášení a incidentů v souvislosti s touto činností na cca 10 až 15 ročně. Z toho důvodu se letecký úřad rozhodl pro vydání výše uvedeného průvodce. Sekce letová v něm s cílem zajištění bezpečnosti provozu připomíná pravidla pro využívání příslušných ploch.
Obr. ÚCL (kliknout pro PDF dokument)
První kategorií, popisovanou v § 13 vyhlášky č. 108/1997 Sb., jsou plochy vymezené v územně plánovací dokumentaci ke vzletům a přistáním, tedy například plochy pro vzlety a přistání sportovních létajících zařízení (SLZ). Pilot, který chce na takovém místě přistát s „velkým“ letadlem, nikoliv ultralightem, musí mít např. nálet minimálně 100 hodin, plochu smí využít pouze se souhlasem jejího provozovatele, za vidu (VFR) a ve dne. Podrobnější soupis pravidel předkládá příslušná část průvodce ÚCL.
Obr. ÚCL (kliknout pro PDF dokument)
Druhou kategorií, popisovanou v § 14 vyhlášky č. 108/1997 Sb., jsou pak jakékoliv plochy mimo letiště využívané ke vzletům a přistáním. I zde platí podmínka alespoň 100hodinové pilotní praxe a letu za vidu (VFR) a ve dne. Navíc je potřeba písemný souhlas majitele příslušného pozemku. Plocha musí být mimo obytné území obce ve vzdálenosti minimálně 100 metrů od obytných budov. Také je třeba si dát pozor na národní parky, chráněné krajinné oblasti, pásma hygienické ochrany vodních zdrojů apod. Podrobnější informace podává opět příslušná část průvodce ÚCL.
Dobrý den, nevíte někdo, jaký by byl postup, pokud by někdo při přistání na ULL plochu velkým letadlem měl nehodu? Počítejme, že zmíněných 100h náletu by bylo splněno. Jak by se k tomu postavila pojišťovna, když by všechny zákonné požadavky byly splněny?
Mě by zajímalo pokud někdo víte, jak to je v případě, že pozemek nemá majitele? Je to bráno jako území nikoho a tudíž nepotřebuji povolení či jak to je? Je u nás pořád dost míst ke kterým se nikdo nehlásí, tak jsem jen zvědavý.
Za ERGO pojišťovnu mohu potvrdit, že pokud by byly splněny všechny zákonné požadavky, letiště by bylo v době přistání v provozu, svými parametry by splňovalo podmínky pro přistání daného typu a pilot i letadlo by bylo způsobilé k uskutečnění daného letu, škodu by pojišťovna uhradila.
Jaký by byl postup v případě, že by danou plochou byla louka (parametry stejné nebo lepší než běžné letiště) s majitelem, který písemně svolil k přistání/vzletu (zákonná podmínka splněna)?
Pak platí obdobně: je nutné splnit zákonné podmínky, plocha musí splňovat podmínky pro přistání daného typu, v době přistání být způsobilá pro přistání; pilot i letadlo být způsobilé k uskutečnění daného letu.
každý pozemek má svého majitele. Pokud máš vyhlídnuté konkrétní místo, stačí se podívat do katastru www.cuzk.cz. Samozřejmě se taky může stát, že strip, kde se dá přistát s letadlem bude mít více majitelů. Pak asi musí být souhlas ode všech :-( Osobně si myslím, že přistávat na těchto pozemcích je opravdu velké riziko, pokud nejsou pravidelně kontrolované, neboť zde reálně může hrozit srážka se zvěří či poškození letadla v rozryté půdě od divokých prasat.
Jinymi slovy Vam Jana sdeluje, ze pojistovna ERGO, kterou nezapomnela zduraznit, Vam nic nezaplati, protoze jeji pravnici usoudi, ze plocha nebyla zpusobila pro pristani daneho typu.
No právě, že zatím je několik pozemků bez majitele a jsou na katastru uvedeny. A pokud se do roku 2023 nikdo nepřihlásí, tak přejdou na stát. Proto mě ta otázka napadla. A vede k druhé, u koho žádat o povolení, když je vlastníkem stát? Katastrální úřad? To že by se to místo muselo zkontrolovat a ne se tam bezhlavě vrhat je samozřejmost, ale zájímá mě to jen z důvodů možností.
Asi pojišťovny nemáte rád :).
Pojišťovnu jsem jmenovala proto, že podmínky ostatních pojišťoven neznám a nemohu se tedy k nim vyjadřovat.
První dotaz (od Toma) byl na plochu SLZ - tam lze vhodnost celkem snadno posoudit.
Druhý dotaz (od Lubora) byl na louku "parametry stejné nebo lepší než běžné letiště", to by patrně shledala i pojišťovna..
U „obecné louky“ bude posouzení těžší, souhlasím s názorem Tomáše "...přistávat na těchto pozemcích je opravdu velké riziko, pokud nejsou pravidelně kontrolované, neboť zde reálně může hrozit srážka se zvěří či poškození letadla v rozryté půdě od divokých prasat." ...někdy se potkáme se zvěří na i na AK letišti :).
ÚCL ve svém dokumentu uvádí: „Pravidla a podmínky pro využívání jakýchkoliv ploch ke vzletům a přistáním .... Její rozměry a povrch odpovídají požadavkům stanoveným v letové příručce letadla a v provozní příručce provozovatele leteckých činností, k jehož vzletu a přistání má být plocha využívána.“
A to je to, co bude zkoumat pojišťovna v případě nehody.
Specifika použití jakýchkoliv dalších ploch, jejich rozpoznání, provoz a zkušennosti z provozu a úpravy letadel
28.08.2022 v 12:04
Filip Zejda
Dá se přistát a vzlétnout téměř všude, za splnění zákonných podmínek, někdy jsou k tomu potřeba další souhlasy, nebo se jedná o nouzové režimy. O této problematice s můžete komplexně dočíst více na blogu a najdete tam i jiné články týkající se úpravy letadel pro vzlety z jakýchkoliv dalších ploch: http://www.letecka-skola-vysocina.cz/blog/jakakoliv-dalsi-plocha-z-pohledu-pilota-letounu-a-tipy-jak-na-to/
Měla bych na vás dotaz. Bydlíme na samotě v rodiném domě. Náš soused si udělal hned za naším plotem přistávací dráhu pro sportovní letadla (cca 2 m od plotu). Vzdálenost od rodinného domu je 52 m. Občas krouží i těsně nad naším pozemkem. Při četnosti jeho letů i několikrát denně se cítíme docela ohroženi. Zajímalo by nás, jaké musí splňovat podmínky pro tuto činnost.