Ve čtvrtek společnost Airbus informovala o prvním letu svého stroje A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport) určeného pro francouzskou armádu. Během téměř 3,5hodinového letu ze španělského vojenského letiště Getafe posádka nezaznamenala žádné významné odchylky od předpokládaného chování letounu.
Foto Pablo Cabellos / Airbus
Vzdušný tanker byl v Getafe, jednom z působišť divize Airbus Defence and Space, ležícím na jižním předměstí Madridu, vyroben úpravou standardního civilního Airbusu A330 z francouzského Toulouse. Stroj, který ve čtvrtek poprvé vzlétnul, je teprve druhým létajícím exemplářem novější druhé verze A330 MRTT. První takový letoun byl ve vzduchu představen v září loňského roku během jeho příprav k dodání do Singapuru.
Základní koncept, kdy jsou hlavním zdrojem pro tankování za letu nádrže v křídlech, které pojmou 111 000 kg paliva, je u novější verze ještě vylepšen konstrukčními úpravami s příznivější aerodynamikou, upgradem avioniky a zdokonaleným vojenským systémovým vybavením. Tak jako u původní varianty zůstává významnou výhodou stroje jeho víceúčelovost. Vzhledem k velké kapacitě nádrží v křídlech může být zachován vnitřní prostor v trupu pro přepravu osob a nákladu. Typicky je možné letounem přepravit kolem 300 osob a náklad až do celkové užitečné hmotnosti 45 tun. Jednou z možných vnitřních dispozic je také uspořádání Medevac.
Obrázek Airbus
Pro tankování letadel disponuje Phénix, jak se ve Francii devíti objednaným strojům říká, propojením Aerial Refuelling Boom System (ARBS) s ráhnem a zároveň dvěma stanicemi systému Hose and Drogue s flexibilní hadicí na podvěsech obou křídel.