V rámci programu BLADE (Breaktrough Laminar Aircraft Demonstrator in Europe, či Průlomový Evropský Demonstrátor Laminárního Letounu), jež je součástí dlouhodobého projektu pro ekologičtější a ekonomičtější dopravu Clean Sky, se k aktivnímu letovému testování připravuje speciálně upravený Airbus A340-300 s částmi nových, aerodynamicky „čistých“ křídel. Zkušenosti z testování nových výrobních postupů a materiálů mají do budoucna reálně umožnit snížení spotřeby dopravních letadel a tedy i zvýšit jejich dolet a snížit stopu oxidu uhličitého.
Létající laboratoř Airbusu tak krátce za vnějšími motorovými gondolami obdržela na obou stranách devět metrů nového typu křídel se speciální povrchovou úpravou. Ta přitom spočívá hlavně v co největší čistotě povrchu a to jak pasivní (konstrukční prvky stroje – nýty, víka, spáry), tak i aktivní (špína, déšť, provozní kapaliny, hmyz). Problematiku „pasivní“ čistoty řeší technologie nových křídel hlavně větší aplikací kompozitních materiálů. Ideálem by samozřejmě bylo konstrukčně co nejčistší křídlo znemožňující brzké odtržení proudění v mezní vrstvě kvůli povrchovým nerovnostem podobně, jako je tomu třeba u moderních kompozitových větroňů. Vzhledem k nezbytnosti různé mechanizace odtokové i náběžné hrany jsou však samozřejmě testovány i možnosti efektivnější implementace pohyblivých částí křídla do nově koncipovaných nosných ploch. Ochrana proti znečištění křídel pak zřejmě bude řešena zvláštní povrchovou úpravou a to i ve formě opakovaného nanášení impregnace.
Kompozitové křídlo je uvnitř vyztuženo kovovými nosníky / Foto Airbus
Jednotlivé testované konce křídel na upravené A340 se přitom vzájemně liší. Největší rozdíl je v náběžné hraně testovaných komponent, která je na pravém křídle kovová, zatímco levé křídlo je jednolitý kompozitový kus. I když kompozitová náběžná hrana zřejmě vykáže lepší odolnost proti nečistotám, praktičtější by podle slov výrobce měla být trochu paradoxně spíše s laminátem spojená kovová náběžná hrana a to jak po stránce výroby, tak i praktičnosti v provozu – zvláště kvůli lepší odolnosti proti poškození.
Model A340-300 BLADE s laminárními křídly / Obrázek Airbus
Smyslem testů bude vyzkoušet chování aerodynamicky čistých křídel se zvláštní povrchovou úpravou ve všech rychlostech a letových režimech a to i s různým stupněm znečištění, aby si evropský výrobce mohl ověřit, že křídla s touto technologií opravdu poskytují předpovězené až 8% snížení aerodynamického odporu a s tím i 5% snížení spotřeby paliva a tedy i zátěže na životní prostředí. Prvně však čekají letové testy ještě samotný upravený Airbus, aby se prokázala jeho bezpečnost jako testovací platformy.
Kromě řady senzorů a kamer ve viditelném spektru schovaných v aerodynamických krytech v různých částech křídla se přitom bude reálný profil laminárního proudění podél křídla měřit i unikátní metodou s pomocí IR kamery snímající teplotu nosných ploch. Na základě hodnoty odráženého infračerveného záření totiž lze vzhledem k rozdílných vlastnostem laminárně a turbulentně proudícího vzduchu velmi jednoduše pozorovat, ve kterém místě přechází jedno proudění ve druhé. I kvůli tomu přitom bude moci létající laboratoř létat jen do půlky října, pak už totiž bude sluneční světlo dopadat pod nedostatečným úhlem pro přesné měření.