FOTOREPORT: 70 let letiště Dvůr Králové

28.08.2017

Jsou místa, kde se cítíte jako doma, i když je to vaše první návštěva. Na letišti ve Dvoře Králové se vám to může snadno přihodit, má totiž genia loci. Zvlášť, když víte, že na jeho místě byly původně tři rybníky.

Sám vznik této plochy musel dát neskutečné množství práce ochotných rukou, stejně jako příprava podívané, které jsme zde byli přítomni v sobotu 26. srpna. Akce k 70. výročí existence letiště, organizovaná z většiny panem Martinem Sehnoutkou z místního aeroklubu, byla jedním slovem skvělá.

Sám začátek, vystoupení modelářů, bylo něco, co máme možnost vidět jen málokdy. Například létající pevnost B-17 o rozpětí 4,5 metru, akrobatické speciály, makety warbirdů, překrásný Z-22 Junák, neuvěřitelně detailní L-59E poháněný turbínou. Scéna vítězného souboje o anglické letiště v provedení Air Show Teamu Rakovník, kdy na obloze byla celá letka Spitfirů a na straně „nepřítele“ Fw190 a skupina Me109 různých verzí, byla pyrotechnicky i dějově velmi detailně propracovaná.

Po vystoupení posádek integrovaného záchranného systému a po velmi akčním vystoupení zásahovky policie, kdy byl mimo jiné eliminován ozbrojený zloděj automobilu, začal program „velkých“ letadel. I přes poruchu na jednom z Gripenů, kvůli které nepřiletěly stroje, jež měly show zahajovat, byl program doslova nabitý skvělými čísly, opět jinde neviděnými.

Jedním z nich byla rekonstrukce veřejného vzletu stroje Blériot XI. Dost dlouho jsme nevěděli, zda vůbec replika poletí, meteorologická situace byla všelijaká, ale vítr, který většině ostatních letadel problémy nedělá, se asi také těšil, tudíž i vzlet tohoto aerodynamicky „neobvyklého“ stroje, který klade na pilota velmi specifické požadavky, nakonec umožnil. Historický kus pak po levém okruhu šťastně dosedl na plochu letiště. Největší radost z přistání měl, myslím, Jan Rudzinskyj, který aparát pilotoval.

Pokud bych měl zvolit nejzaměstnanějšího muže dne, byl to bez debaty Jiří Vepřek. Nejen jako spoluorganizátor celého dne, ale jako pilot předvedl něco, co jsem ještě neviděl. Postupně a v krátkém sledu létal v CASA 131, vzápětí přesedl do Zlína 526M skupiny Follow Me, následovala akrobacie v Z226T a jako čtvrté angažmá nám ukázal pilotáž rarity českého nebe, větroně Grunau Baby 2b. Nemluvě o tom, že dopoledne také trávil v kokpitu OK-XRJ na dopoledním „foloumáckém“ vystoupení v Olomouci.

Za zmínku stojí také neobvyklá koncentrace letounů založených na předválečné konstrukci Bückeru 131 Jungmann, totiž jedna ultralehká, jedna v kategorii ELSA a nejvýkonnější CASA 131 Jungmann s plochým motorem Lycoming, registrace D-EELE, to vše ve skupinovém letu… Tato vystoupení nám dala šanci připomenout si uplynulé doby českého letectví s atmosférou tehdejších leteckých dnů.

Techniku současnosti reprezentovaly k 70. výročí LKDK také vrtulníky. Viděli jsme klasiku – Mi 2 z Centra leteckého výcviku, pak dva stroje Guimbal Cabri ve společném vystoupení. Měli jsme příležitost zaposlouchat se do zvuku motoru stroje T34 Mentor, pilotovaného panem Sázavským, pozorovat Piper Cheyenne a obdivovat českou školu stavby ultralehkých letadel. Z37 Čmelák uhasil plameny a předvedl svoje schopnosti.

Den zakončil dalším dechberoucím vystoupením královédvorský rodák pan Martin Šonka s Extrou 300SR, po kterém byl málem umačkán davy svých fanoušků a jeho letadlo bylo takřka rozebráno v upomínku na nevšední sobotní zážitek pro víc než 6 000 návštěvníků.

Mohlo by vás zajímat



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář