Twin Shark kutnohorské HpH konečně poprvé vzlétl

26.07.2017

Twin Shark kutnohorské HpH konečně poprvé vzlétl
Twin Shark kutnohorské HpH konečně poprvé vzlétl (Zdroj: Aeroweb.cz)

Dlouho vyvíjená dvoumístná verze úspěšného moderního větroně 304S Shark kutnohorského výrobce HpH Sailplanes se v neděli vůbec poprvé vznesla k nebi. S dvacetimetrovou motorizovanou samostartující verzí, která pravděpodobně dostane označení MTS, letěl přímo zakladatel a ředitel společnosti, Jaroslav Potměšil.


Hph 304TS / Foto HpH Sailplanes UK

Kromě druhého sedadla, které má být po přístrojové stránce vybaveno neobvykle střídmě jen obrazovkou navigace, se Twin Shark liší od Sharku hlavně rozměry. Kromě rozpětí, které z 18 m narostlo na celých 20 m za přibližně 28% zvětšení plochy křídel, je Twin Shark i podstatně delší – 8,95 metrů oproti původním 6,75. Vyšší je samozřejmě i maximální vzletová hmotnost, která u nového letounu dosahuje 850 kg. Twin Shark navíc disponuje novým křídlem se speciálně vyvinutým profilem PW10-145, klouzavost větroně pak dosahuje hodnoty 1:49.

S ideou dvoumístné verze Sharku výrobce přišel již před více jak třemi lety, dlouhý vývoj však ještě pozdržela náročná certifikace letadla. Podobně, jako je tomu i u jednomístné verze, bude i Twin Shark vyráběn v celé řadě variant, včetně v neděli testovaného samostartu s výklopným dvouválcovým dvoutaktním motorem na hřebu a verze s malým proudovým motorem pro zlepšení klouzavosti podobně, jako je tomu u Sharku 304SJ. 


Kokpit dvoumístného Twin Sharku / Foto HpH Sailplanes UK

I když historie vývoje větroňů v HpH začala jen jako licenční výroba Glasfügelů 304 poté, co původní německá firma zkrachovala, HpH samotná již krátce nato začala s vývojem různě upravených verzí Glasflügelu. Zřejmě vrcholem úsilí HpH pak byla verze 304 C Wasp, 15m kluzák standardní klubové třídy z roku 2001. Od roku 2006 společnost nabízí i větroň 304S známý pod názvem Shark, který i přes sdílené číselné označení s Glasflügelem zastává již plně samostatný počin kutnohorského výrobce, který s původním německým větroněm sdílí už jen několik málo osvědčených konstrukčních prvků, jako například systém automatického zapojení řízení při skládání větroně. Nový Twin Shark je po několika variantách jednomístného Sharku dalším logickým krokem ve vývoji nových moderních kluzáků v HpH.  

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář