Tecnam – tradice pokračující vzhůru

29.05.2017 2 příspěvky

Luigi Pascale před nedávnem nadobro odletěl mezi hvězdy, jeho odkaz vtělený do křivek letounů Tecnam jej však připomíná nadále. A je tomu tak i v případě nejnovějšího typu, který se má stát novým nositelem italské tradice.

Tecnam – tradice pokračující vzhůru
Tecnam – tradice pokračující vzhůru (Zdroj: Aeroweb.cz)

Italská společnost Tecnam představila minulý měsíc veřejnosti na leteckém veletrhu všeobecného letectví Aero Friedrichshafen svůj zatím největší letoun, jedenáctimístný P2012 Traveller. Obratem přijala několik objednávek na nový stroj a řadu dalších brzy očekává. V duchu své tradice také pokračuje italský výrobce ve zdokonalování stávajících typů a míří ještě dál.

Rodinný podnik s dlouhou historií

Po tříleté pauze se Tecnam objevil ve Friedrichshafenu v plné síle. Na veletrhu ho zastupovalo více jak 80 prodejců a dalších členů týmu z 37 zemí. Zúčastnit už se bohužel nemohl v březnu zesnulý spoluzakladatel a designer Tecnamu Luigi Pascale. Legenda, jejíž letecký příběh se vine již od třicátých let minulého století, kdy se svým bratrem Giovannim začal stavět modely. Koncem čtyřicátých let společně navrhli svůj první letoun P48 Astore. A zvolený způsob označení, „P“ jako Pascale následované číslem odpovídajícím roku vzniku příslušného stroje, zůstal zachován dodnes. Proto má např. známé Echo základní označení P92 a proto se Traveller jmenuje tak, jak se jmenuje. Pouze vzhledem k tomu, že Luigi Pascale se letadlům věnoval v průběhu dvou století, platí pro to současné notace se zápisem roku pomocí čtyř číslic namísto původních dvou.

S odchodem Luigiho rozhodně nekončí zásadní vliv jeho rodiny v Tecnamu. Na pozici výkonného ředitele působí Luigiho synovec Paolo Pascale a provozním ředitelem je Giovanni Pascale mladší. Rodinná tradice výroby letadel započatá v roce 1948 tak pokračuje. Po prvních samostatných počinech, následném založení společnosti Partenavia, kterou později převzal Vulcanair a má dodnes ve své nabídce stroje s označením P68, pokračovala v roce 1986 založením Tecnamu.

Dnes je tento italský výrobce největším evropským producentem letadel v oblasti všeobecného letectví a v celosvětovém porovnání obsadil prodejem 191 letounů v roce 2016 třetí místo. Není tedy divu, že se s letouny Tecnamu můžeme setkat na nejrůznějších místech napříč kontinenty. Běžně u privátních zákazníků, v mnoha leteckých školách a to i s vazbou na výcvik dopravních pilotů, ale nejen tam. Osm P2002JF si například loni objednalo argentinské vojenské letectvo do svého výcvikového střediska.

P2012 - čerstvý vítr mezi pístovými dvoumotoráky

P2012 Traveller poprvé vzlétnul v červenci 2016 nedaleko Neapole na domovské základně Tecnamu v městě Capua. Po představení stroje na letošním veletrhu Aero Friedrichshafen bude následovat další testování a pokud půjde vše podle plánu, na konci roku 2018 očekává Tecnam udělení typové certifikace Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví EASA. Začátkem roku 2019 by pak zákazníci mohli očekávat první dodávky objednaných letounů.

Při vývoji a výrobě zatím posledního a největšího letounu P2012 spolupracoval Tecnam i se společností Aero Vodochody. Její divize Engineering zodpovídala za vývoj, prototypovou výrobu, testování a certifikaci příďového a hlavního podvozku.

Motivací pro vznik Travelleru byla dle výrobce mezera na trhu v kategorii dvoumotorových pístových letounů této velikosti. Většina stávajících strojů je dle zveřejněných statistik starší 35 let a P2012 by měl přinést čerstvý vítr. Tecnam při vývoji spolupracuje přímo s potenciálními zákazníky a v koncepci letounu počítá s řadou různých využití. Kromě představené verze pro 11 osob počítá i s VIP konfigurací, s cargo uspořádáním, modifikací pro výsadky i zdravotníky. Plánovaná je i varianta hydroplán. Dalším podstatným prvkem krom univerzálnosti je spolehlivá jednoduchá konstrukce nenáročná na údržbu. Tomu je např. podřízena instalace pevného podvozku. Cílem tak není efektní brus, ale pracant s finančně nenáročným provozem.

Hornoplošník celokovové konstrukce pohání dva vzduchem chlazené přeplňované šestiválce Lycoming TEO-540-C1A s elektronicky řízeným vstřikováním zajišťující maximální cestovní rychlost ve výšce tří kilometrů 352 km/h. V každém křídle je nádrž na 400 litrů paliva. Maximální dolet Travelleru je tak až kolem 2 000 km. Výrobce počítá i s provozem z kratších a nezpevněných ploch. Ve své specifikaci uvádí délku rozjezdu 350 metrů a překonání 15metrové překážky po 600 metrech a délku dojezdu po přistání 250 metrů, přičemž celková vzdálenost potřebná pro přistání přes tutéž překážku až do zastavení letounu činí 500 metrů.

Řada vylepšení stávajících letounů

Vývojové oddělení Tecnamu se neomezuje pouze na nový Traveller. I stávající typové řady, které už jsou ve službách zákazníků, doznávají vylepšení a různých specifických úprav. Příkladem může být již dříve realizovaná úprava menšího dvoumotoráku P2006T na verzi Special Mission Platform (SMP), která je určena především pro monitorovací lety, snímkování, měření apod.

Jednomotorový dvoumístný dolnoplošník P2002JF byl zase certifikován ve variantě s výhradně ručním řízením pro tělesně postižené piloty, kteří nemohou pro ovládání stroje používat dolní končetiny. V kategorii CS-VLA se jedná dle výrobce o vůbec první takový firemně vyráběný letoun schválený do provozu. Součástí testů letounu s ručním řízením bylo mimo jiné i ověřování letových charakteristik a funkčnosti ovládacích prvků během vývrtek a jejich vybírání.

Ve Friedrichshafenu představil Tecnam také vylepšení modelu P2010 Twenty-Ten. Druhá generace letounu s přídomkem MkII disponuje pohonnou jednotkou Lycoming IO-390 o výkonu 215 koňských sil, což je oproti 180 koním u původního Lycomigu IO-360 znatelný nárůst.

I v oblasti LSA, v které během loňského roku dodal Tecnam svým zákazníkům 73 strojů z celkového počtu 191 prodaných letounů, najdeme novinky. V prosinci italský výrobce představil Sierru v inovované verzi MkII. V ní budeme mít ve větší kabině více místa, přičemž nový překryt kabiny slibuje zároveň nižší vnitřní hlučnost. Více komfortu přináší i vylepšená sedadla a nová palubní deska. A více komfortu by měl mít i motor, jelikož verze MkII vylepšuje systém jeho chlazení. Eventualitou pohonné jednotky Rotax 912 by měl být i loni představený motor Rotax 915.

Současné stěžejní typy Tecnamu

P2008JC

  • spojení kompozitového trupu a celokovových křídel
  • glass cockpit Garmin G3X
  • Rotax 912 100HP
  • pevná bezúdržbová vrtule
  • vhodný na výcvik a cestování
  • další info: http://www.tecnam.com/aircraft/p2008-jc/

P2010

  • spojení kompozitového trupu a celokovových křídel
  • glass cockpit G500, G1000 či aktuální G1000 NXi (verze MkII)
  • motor Lycoming IO-360 180 HP (+ dvoulistá pevná nebo stavitelná vrtule MT) nebo nyní novinka IO-390 215 HP (+ třílistá stavitelná vrtule MT)
  • autopilot Garmin GFC700 integrovaný do G1000
  • elektricky stavitelné sedačky
  • třetí dveře pro pasažéry
  • další info: http://www.tecnam.com/aircraft/p2010/

P2006T

  • celokovový dvoumotorový čtyřmístný hornoplošník
  • analog, glass cockpit G950 či aktuální G1000 NXi (verze MkII)
  • 2 x Rotax 912 100 HP
  • 2 x dvoulistá stavitelná vrtule MT
  • autopilot
  • elektricky stavitelné sedačky
  • dle vyjádření prodejce v ČR jsou provozní náklady srovnatelné s jednomotorovým letounem typu C182
  • další info: http://www.tecnam.com/aircraft/p2006t/

Je pochopitelné, že spolu s odchodem Luigiho Pascaleho odešel i kus duše Tecnamu. Další členové jeho širší rodiny však ve společnosti nadále působí, navíc tradice firmy je již pevně zakořeněná ve světě všeobecného letectví. Bylo by tak s podivem, kdyby si Tecnam s novou situací neporadil. Můžeme sledovat, zda i na jeho dalších letadlech bude nadále patrné něco z rukopisu mistra Luigiho.

IFrame

Mohlo by vás zajímat

Tomáš Doležal

Aviatik sedlající různé létající aparáty od paraglidu po akrobatické letouny. Zkušební pilot ultralehkých letounů. Fyzik s širokým spektrem zájmů. Jedním z nich je psaná tvorba a jelikož se autor věnuje létání nejen mezi oblaky, ale i v informačním moři, můžete na Aerowebu nalézt stopy jeho činnosti.


Témata

Tecnam


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

trh

30.05.2017 v 7:08 petr

dik za kazdou inovaci. Opravdu ruzne cessny 4XX jsou uz hodne jete. Ale jejich vyhoda je nizka cena kde jsou naklady za AVGAS snesitelnejsi. Nove drahe letadlo a minimalne spotreba 2x 80 litru benzinu ktereho je cim dal min k dostani na letistich...

Odpovědět

RE: trh

30.05.2017 v 13:55 Jakub

Netuším ,jaký je trend ve vývoji pístových motorů na JetA1, zda v podobné výkonnosti něco existuje. Ale nedávno jsem porovnával Cessnu 414 s Diamondem DA62, 7 cestujících, DA62 je lehce rychlejší, bohužel nepřetlakován. Každopádně cennově (počítám pouze palivo) byl let s DA62 10x!! levnější. U 414 vycházím z vlastní zkušenosti, u DA62 z hodnot od výrobce. Zároveň AVGAS je již těžké sehnat a kolikrát je třeba dělat mezipřistání kvůli palivu... Takže dát do P2012 motory na AVGAS je trošku cesta zpět, ale jak říkám, nevím, zda se výkonostně něco na JetA1 vyskytuje...

Odpovědět

Přidat komentář