I když je dnes budoucnost velkokapacitních čtyřmotoráků stále více nejasná, což dokládá nízký zájem o Airbus A380 i Boeing 747, a mnohdy se mluví o konci jejich éry, v minulosti přemýšlely aerolinky a výrobci letadel odlišně. Všichni předpokládali masivní využívání velkokapacitních dvoupatrových vícemotorových strojů, které by cestující dopravovaly na dlouhé vzdálenosti a spojovaly by světová centra. Odtud by pasažéři létali menšími letouny do svých cílových destinací.
Jediným skutečně velkokapacitním strojem však po dlouhou dobu bylo pouze americké Jumbo, a tak se i ostatní producenti letadel snažili získat svůj podíl na trhu. Mimochodem i na tom japonském, protože právě tato asijská země je známá velkým využíváním velkokapacitních strojů jak na mezinárodních, tak i na vnitrostátních letech.
Avšak další roky ukázaly, že letecká doprava se vydala trochu jiným směrem, a tak i plány nových „obrů“ často neopustily ani rýsovací prkna. Připomeňme si alespoň tři méně známé projekty letounů z 90. let, které dnes mohly tvořit konkurenci „á-třistaomsdesátce“ a nestárnoucímu Jumbu.
Boeing 747-8
McDonnellova „dvanáctka“
V roce 1991, zhruba tři roky poté, co práce na megalineru Airbus A380 zahájil titulní evropský výrobce, započal svou studii obdobného projektu i americký McDonnell Douglas. V jeho případě šlo o snahu zastavit propadající se prodeje typu MD-11 a zároveň se zamýšlel i nad narušením Boeingovy dominance v tomto segmentu, kterému se – jak už víme – věštila velká budoucnost.
Pod označením MD-XX LR a MD-XX Stretch chtěl McDonnell Douglas aerolinkám původně nabídnout vylepšenou verzi osvědčené MD-11, avšak zároveň v roce 1992 odhalil i projekt čtyřmotorového velkokapacitního stroje, který byl až nápadně podobný prvním návrhům evropského konkurenta.
Foto Mcdonnelldouglas.weebly.com
S úvodním vzletem nového typu s označením MD-12 se počítalo přesně na polovinu 90. let a k prvním zákazníkům se pak měl dostat o další tři roky později. Podle předběžných plánů se počítalo dokonce se čtyřmi verzemi – dálkovou (pro 430 cestujících), vysokokapacitní (pro 511 cestujících), cargo a combi (pro 430 cestujících).
Žádná z nich však nikdy nevzlétla, protože projekt začaly stíhat problémy. Spolupráci například vypověděl asijský partner Taiwan Aerospace, do nějž se vkládaly velké naděje s ohledem na možný zájem aerolinek z tohoto kontinentu. McDonnell musel řešit i finanční problémy, které nakonec vyústily v roce 1997 ve sloučení s konkurenčním Boeingem. Díky tomu byly veškeré plány zajímavého letounu uloženy „k ledu“.
Foto Up-ship.com
Spolupráce Boeingu s Airbusem
Pro mnohé možná překvapivě se také firma Boeing v 90. letech minulého století zamýšlela nad projektem nového megalineru a údajně na něm spolupracovala i s evropským Airbusem. Společná koncepce měla být podobná klasickému Jumbu, ale jeho kapacita se měla zvýšit až na údajných 800 míst s doletem až 19 000 kilometrů. Zásadní výhoda pro oba výrobce z obou stran Atlantiku pak byla v úspoře financí.
Avšak jak se dalo předpokládat, velcí hráči mají často problémy s kompromisy. Odlišné představy o podobě nového letounu tak nakonec vyústily v ukončení spolupráce a oba rivalové se zaměřili na vlastní projekty. Američané měli dokonce dva. První spočíval v modernizaci a prodloužení osvědčeného Jumba, druhý s projektovým označením New Large Aircraft NLA, pak v jeho zcela nové verzi, kde by horní paluba byla prodloužena až k ocasní ploše. Tento letoun měl mít kapacitu 625 sedaček ve třech třídách s doletem necelých 15 000 kilometrů. K prvním zákazníkům se měl dostat v roce 2002 a podle návrhů připomínal i MD-12.
Stejně jako u „dvanáctky“ k tomu však ve skutečnosti nikdy nedošlo. V roce 1995 Boeing práce na letounu NLA ukončil, aby se o pár let později mohl soustředit na shodou okolností také neúspěšný projekt rychlého dopravní letounu Sonic Cruiser. Později se alespoň vrátil ke dřívější první variantě modernizovaného Jumba a představil pokračovatele úspěšného typu, který dnes známe pod názvem Boeing 747-8.
Foto Skyscrapercity.com
Dokonce větší než Mrija
Paradoxně ve stejné době historie světového letectví zaznamenala i pokus o velkokapacitní čtyřmotorový letoun z Ruska, kde bychom to v 90. letech asi moc nečekali. A co víc, nový dvoupatrový stroj s označením Suchoj KR-860 (později SKD-717) měl své konkurenty hravě strčit do kapsy. Jen jeho kapacita měla být v rozmezí od 860 do neuvěřitelných 1000 míst. Vlastně, pokud by došlo k jeho výrobě, stal by se vůbec největším letadlem světa, protože by svými technickými parametry překonal i obří Antonov An-225 Mrija.
Foto Avia.pro
Práce na projektu KR-860 započaly v turbulentní době 90. let s předpokládanými obrovskými náklady. Velmi optimistické plány počítaly s tím, že by měl být letoun postaven ještě před rokem 2000. Kromě přepravy pasažérů se zvažovalo jeho využití jako létajícího tankeru, přičemž se zvažoval zájem o až 300 kusů. Velmi zajímavé pak byly údajné plány na využití alternativního pohonu, kdy by letoun jako létající tanker místo klasického leteckého paliva létal na LNG neboli zkapalněný zemní plyn.
Avšak k naplnění plánu nikdy nedošlo. Model ambiciózního, avšak možná trochu snového letounu ve velikosti 1/24 byl sice představen na Pařížském aerosalonu v roce 1999, tím však veškeré práce na jeho vývoji skončily.
A mnoho dalších…
Ještě nutno dodat, že i dříve se letečtí výrobci na obou stranách Atlantiku pokoušeli vyrobit velkokapacitní dvoupatrové letadlo.
Podobný projekt v minulosti například připravoval Douglas a Lockheed dokonce zamýšlel vyrábět civilní verzi obřího stroje C-5 Galaxy pod označením L-500 a s neuvěřitelnou kapacitou až 1000 míst.
Na druhé straně Atlantiku se nechtěli rozhodně nechat zahanbit ani evropští producenti. Například inženýři francouzské firmy Aérospatiale v 80. letech pracovaly na projektu Ultra High Capacity Aircraft (UHCA), který byl označován jako ASX500/600, německá firma DASA (Deutsche Aerospace AG) projektovala letoun DASA 2000 a britská British Aerospace letoun AC14.
Všechny tři neúspěšné a neuskutečněné projekty pak dohromady tvořily předlohu pro dnešní Airbus A380.
Boeing 747-8i | Airbus A380 | MD-12 | Suchoj KR-860 | Boeing NLA | |
---|---|---|---|---|---|
Rozpětí | 68 m | 80 m | 65 m | 88 m | 79 m |
Délka | 76 m | 73 m | 63 m | 80 m | 75 m |
Výška | 19 m | 24 m | 23 m | - | 24 m |
MTOW | 448 t | 575 t | 431 t | 650 t | 454 t |
Cest. rychl. | 914 km/h | 903 km/h | - | 1 000 km/h | 900 km/h |
Max. rychl. | 956 km/h | 1 020 km/h | 1 050 km/h | - | - |
Kapacita | 410 | 868 | 430-511 | 860-1000 | 606 |
Dolet | 14 320 km | 15 200 km | 14 825 km | 15 000 km | 14 400 km |