Na dráze 06 ruzyňského letiště přistál včera krátce po šesté hodině večerní Airbus A320 společnosti Eurowings poté, co jeho posádka vyhlásila stav nouze kvůli indikaci kouře v předním zavazadlovém prostoru. Všichni cestující opustili letoun krátce po přistání, technická prohlídka však žádné stopy ani možný zdroj kouře neobjevila. Stroj však stále neopustil Prahu.
Letoun registrace OE-IEU letěl v hladině 370 na pravidelné lince EW5805 z Hannoveru do Vídně. Krátce po vstupu do FIR Praha, asi 40 námořních mil severně od Prahy, oznámila posádka podezření na přítomnost kouře v kabině a zahájila divert do Prahy. Po čtvrt hodině stroj přistál bez potíží na dráze 06, zastavil na dráze a zavazadlový prostor začali prohledávat hasiči. Když neobjevili žádné stopy ohně ani kouře, velitel letounu požádal o přistavení schodů, aby cestující nemuseli opouštět palubu po skluzavkách.
Foto Flightradar24.com
Nikomu z osob na palubě se nic nestalo. Vzhledem k tomu, že je na letišti v Praze momentálně uzavřena dráha 12/30, byly některé přílety přesměrovány na alternativní letiště a odlety nabraly zhruba hodinové zpoždění.
Po více než 12 hodinách od události je letoun OE-IEU stále na zemi v Praze.
Průběh letu si můžete připomenout z archivu serveru Flightradar24.com. Záznam komunikace posádky se stanovištěm Ruzyně Tower po přistání je dostupný na webu LiveATC.net. Předcházející komunikaci pilotů s ostatními stanovišti najdete v archivu na téže stránce.
Gratuluji složkám hasičského záchranného systému letiště Praha k perfektnímu zásahu, který vedl pouze k zbytečnému zablokování letiště, zpoždění odletů a zbytečnému přistání letadel mířících do Prahy na záložních letištích.
Hasiči, místo toho, aby si stoupli na pojížděčku Delta a po přistání letadla na dránu 06 jej následovali, si velmi chytře stoupli na pojížděčku Lima a ve spolupráci s řídící na věži zablokovali letadlu výjezd z dráhy, když po pilotech chtěli zastavit, vypnout motory a nechat vystoupit pasažéry do autobusu (pilot chtěl po zjištění, že se mu z letadla nekouří a nehoří vyjet z dráhy ven). Takže letadlo stálo čumákem na pojížďečce a zadkem na dráze místo toho, aby popojelo 50 metrů a provoz na letišti mohl být obnoven za 15 minut a ne za další hodinu.
Bohužel podle mého názoru byl zásah záchranných složek příklad toho, jak se to dělat nemá.
Otázka hasičů, jestli mají hasit aspoň ty brzdy, když termokamerou zjistili, že mají 300°C (tato teplota je po intenzivnějším brzdění normální), neschopnost odtáhnout letadlo po vystoupení pasažérů (technická závada) a ne úplně dobrá angličtina řídící na věži, pouze dokresluje celou situaci.
Vzhledem k tomu, že nikdo z nás přesně nezná, jaké postupy na LKPR platí, tak bych to nekritizoval. Všichni zúčastnění přežili a to je to, co se počítá. Bezpečnost na prvním místě!