Před 95 lety se poprvé střetla dvě dopravní letadla přímo ve vzduchu

07.04.2017

Před 95 lety se poprvé střetla dvě dopravní letadla přímo ve vzduchu
Před 95 lety se poprvé střetla dvě dopravní letadla přímo ve vzduchu (Zdroj: Aeroweb.cz)

7. dubna 1922 se nad obcí Thieuloy-Saint-Antoine necelých 100 kilometrů severně Paříže střetly dva protisměrně mířící letouny. Za nepříznivých povětrnostních podmínek své dráhy nešťastně protnuly Farman F.60 Goliath s dvoučlennou posádkou a třemi cestujícími a poštovní de Havilland DH.18A s dvoučlennou posádkou.

Goliath patřící francouzské Compagnie des Grands Express Aériens odstartoval v poledních hodinách z pařížského Le Bourget a mířil s cestujícími do Londýna. Tam o něco dříve z letiště Croydon vzlétl de Havilland britské společnosti Daimler Airway, aby dopravil poštu na pařížské Le Bourget. Jak uvádí např. magazín Historic Wings, v místě nehody bylo počasí na hranici tehdejších letových možností. Nízká oblačnost s mrholením donutila oba stroje letět nízko. Navigace probíhala podle pozemních objektů. K tomu se přidala mlha a rozdíly v obvyklých postupech mezi Francií a Anglií a na neštěstí bylo zaděláno.


Foto Baaa-acro.com

Po vzoru pozemní dopravy se ve Francii vyhýbala protisměrně letící letadla vpravo. Konzistentně s tímto dodnes platným pravidlem se tam také létalo typicky vpravo od navigačních linií. Pilot stroje s francouzskou imatrikulací F-GEAD tak letěl vpravo od silnice, která byla jeho vodítkem na cestě do Londýna. Stejnou silnici používal pro navigaci i pilot britského letounu registrace G-EAWO, který podél ní letěl do Paříže. Ovšem jak byl z Anglie zvyklý, neletěl vpravo, ale vlevo od ní, tedy na stejné straně jako letoun v protisměru a stejně jako Goliath těsně pod hranicí základny oblačnosti.

Podle očitých svědků nehody byl výsledek souhry těchto okolností následující. Zhruba ve 13:15 místního času za mlhy a mrholení začaly být slyšitelné motory většího letounu Farman F.60 Goliath. Po chvíli se letoun směřující k Londýnu vynořil z mlhy a oblaků asi ve 150 metrech nad zemí. Krátce poté se objevil z opačného směru letící de Havilland a následovala devastující srážka, následky které nikdo ze sedmi osob na palubách letounů nepřežil.


Foto Baaa-acro.com

V letectví se takové události nepřecházejí. Na základě nehody hledaly příslušné letecké autority spolu s dalšími zainteresovanými subjekty odpověď na otázku, jak něčemu takovému do budoucna zabránit. Výsledkem bylo především globální zavedení pravidla pravé ruky, které praví, že se vyhýbáme vpravo a podél navigačních linií létáme také vpravo. Následovala další opatření, jako např. vytyčení leteckých tras definovaných pevně danými body a západní směry létané v sudých a východní v lichých výškách.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář