Poslední březnový den poprvé vzlétly nové stroje dvou dominantních výrobců dopravních letadel. Americký Boeing se prezentoval letounem 787-10 Dreamliner a evropský Airbus představil ve vzduchu svůj A319neo.
Letovou premiéru Boeingu 787-10 bylo možné spatřit v americkém státě South Carolina. Tim Berg, jeden ze dvou pilotů, kteří se strojem vzlétli z North Charlestonu, místa finální výroby řady 787 Dreamliner, si po přistání pochvaloval letové vlastnosti nového modelu. Během téměř pětihodinového zkušebního letu se dle jeho slov posádka nesetkala s žádným neočekávaným chováním letounu. Airbus A319neo vzlétnul ke svému prvnímu letu z německého Hamburgu a přistál po pěti hodinách ve francouzském Toulouse, kde bude pokračovat jeho další testování. Posádka během první letové zkoušky ověřovala chování letounu ve vzduchu a funkčnost jeho hlavních systémů.
Foto Boeing
Letadla patří do různých kategorií. Zatímco Dreamliner je širokotrupý letoun, A319neo odpovídá kategorii menších úzkotrupých strojů. Navíc 787-10 je největší model řady 787 (o 11 metrů delší než 787-8), kdežto A319neo je nejmenší model řady „neo“ (o 11 metrů kratší než A321neo). Tomu odpovídají i další parametry obou letadel. Typická kapacita nového Boeingu v uspořádání do dvou tříd je 330 pasažérů, menší Airbus pojme na palubě v takové konfiguraci 124 cestujících. S Dreamlinerem se můžeme vydat na jedno natankování na cestu dlouhou téměř 12 000 kilometrů, zatímco A319neo je se svým doletem necelých 7 000 kilometrů určen pro kratší trasy.
Foto Airbus
Oba výrobci mezi sebou soupeří o co největší podíl na trhu. V rámci inovací a snahy nabídnout aerolinkám to nejlepší hledí mimo jiné na úsporu paliva, pročež při výrobě dochází ke konstrukčním úpravám, zvyšuje se procento zastoupení kompozitních materiálů, jsou instalovány nové motory apod. Ostatně zkratka „neo“ v názvu řady evropského výrobce znamená new engine option a je reprezentována motory CFMI LEAP-1A nebo PW1100G-JM.
A jaké je aktuální skóre soupeření? Jak uvádějí např. Hospodářské noviny, Boeing po vyhodnocení prodejů za rok 2016 už popáté za sebou vyhrál. Přestože v roce 2016 Airbus prodal 688 dopravních letounů, což je o osm procent více než v roce předchozím, na 748 Boeingem prodaných letadel to ani loni nestačilo.