Hezké šaty dělají člověka. A o letadlech to platí také. Pro aerolinky je zajímavé livery marketingovou značkou a takzvaný retro styl je v tomto ohledu samostatnou kapitolou. A protože takové přebarvení jednoho letadla do nevšedních barev je docela drahá záležitost, je každý letoun originál a budí pozornost nejen mezi spottery všude tam, kde přistane.
Poprvé v Americe
Do tzv. retro barev začaly aerolinky oblékat svá letadla zpravidla v rámci oslav výročí založení, zavedení proudových letů či z důvodů jiných významných milníků historie. Není bez zajímavosti, že jako mnoho novinek v aviatice se také první letouny v tomto stylu objevily poprvé za velkou louží v Americe. Logicky tomu však nebylo až tak dávno.
Podle dostupných zdrojů byl tento trend „in“ poprvé v roce 1999, kdy společnost American Airlines představila svůj zbrusu nový Boeing 757 (reg. N679AN) v takzvaném Astrojet livery. Jeho klasické „ocelové“ barvy odkazovaly na rok 1959, kdy byl u American Airlines zahájen proudový věk. Dnes však původní „sedmpětsedmičku“ v těchto barvách již neuvidíme. Pokud budete mít ale štěstí, můžete na amerických letištích potkat modernější Boeing 737-800 (reg. N951AA), který tento kabát u „AA“ nosí i nadále.
Také Air Canada představila v podobné době jako American Airlines svůj retrojet. Airbus A319 (reg. C-FZUH) svými barvami připomínal předchůdce současných aerolinek, společnost Trans Canada Air Lines.
Foto Flyingcolors.onewavemedia.com
Vedle severoamerických dopravců patří k průkopníkům retro stylu v letectví i kolumbijská Avianca, která svůj Boeing 757 (reg. N321LF) představila u příležitosti 80. výročí shodou okolností také v roce 1999. Pokud jde o americký kontinent, nelze nezmínit ani mexickou společnost Mexicana de Aviación, která ukončila svůj provoz po dlouhých 89 letech existence v roce 2010. Ještě předtím však stihla přetřít do atraktivních historických barev se stylizovaným aztéckým horoskopem na ocasní ploše Boeing 757 (N380RM) a Airbus A320 (reg. N405MX).
Foto Wikimedia.com
Nové jumbo ve starých barvách
V Evropě se retro styl v letectví rozšířil s mírným zpožděním, avšak s o to větší intenzitou. Jednou z prvních společností, která přebarvila moderní stroje do historických barev, byla německá Lufthansa. V letech 2005 až 2014 nosil u příležitosti 50. výročí společnosti atraktivní livery Airbus A321 (reg. D-AIRX), kterého v roce 2012 doplnil druhý stroj stejného typu (reg. D-AIDV). A nezůstalo pouze u něj. O deset let později, k oslavě 60. výročí, připravil německý vlajkový dopravce leteckým nadšencům opravdovou lahůdku. Do historického kabátu ze 70. let minulého století oblékla ikonu nebes, zbrusu nový Boeing 747-8I Jumbojet (reg. D-ABYT).
Foto Aero.de
Ostatní evropští dopravci na sebe nenechali dlouho čekat a tak, jak postupně oslavovali různá historická výročí, opouštěly lakovny další a další retrojety. Například Air France představily v historických barvách Airbus A320 (reg. F-GFKJ), který však dnes již ve vzduchu neuvidíme. Své působení u francouzských aerolinek letoun ukončil po 24leté službě v roce 2013. Originální retro odhalily v roce 2009 i partnerské KLM, které tak učinily v rámci oslav 90. výročí svého působení v letecké dopravě. Z celé velké skupiny evropských aerolinek s vlastním „retrem“ jmenujme dále alespoň Tarom, Finnair, Iberia, Austrian Airlines, Aeroflot, Adria Airways, Alitalia, Turkish Airlines atd.
I v daleké Asii a Austrálii
Postupem let začalo skoro platit pravidlo, že kdo neměl ve své flotile alespoň jeden retrojet, nebyl „in“. Počet takto zbarvených letounů stoupal jak v Evropě, tak i ve vzdálených koutech světa; potkat byste je mohli i v Asii a v Austrálii. Například Thai Airways a Malaysia Airlines představily v historických barvách podobně jako Lufthansa i legendární Boeingy 747-400.
Thajci ten svůj (reg. HS-TGP) v letech 2010-2013, kdy nosil speciální livery u příležitosti 50. výročí založení aerolinek. Oproti tomu v posledních letech těžce zkoušená malajsijská společnost disponuje i dnes vedle červenobílého jumba (9M-MPP), jehož barvy odkazují na 70. léta také menším retrojetem v podobě Boeingu 737-800 (reg. 9M-MXA). Ten na trupu nosí číslovku 40 a barvy, které pamětníky upomínají na rok 1972, kdy se z tehdejších Malaysia Singapore Airlines staly Malaysia Airlines System a Singapore Airline.
Pokud jde o Asii, nelze nezmínit také velice zajímavý retrojet, který v roce 2009 představily japonské All Nippon Airways. V tzv. barvách Mohican Blue z přelomu 60. a 70. let létal od roku 2009 několik následujících let Boeing 767-300 (reg. JA602A).
Foto Wikimedia.com
Jedna z nejstarších leteckých společností světa, australské Qantas Airways, má ve své více než 120kusové flotile také dva zajímavé retro letouny, oba typu Boeing 737-800. První z nich (reg. VH-XZP) nese název po dřívějším šéfovi společnosti Jamesi Strongovi a odkazuje na 94. narozeniny aerolinek. Do provozu byl uveden v roce 2014 a jeho propagace se účastnil i známý americký herec, pilot a majitel několika letadel John Travolta, který působí jako oficiální ambasador „dobré vůle“ australského dopravce. Oproti tomu druhá „osmistovka“ (VH-VXQ) byla v historických barvách představena v roce 2015. Stroj s názvem Retro roo II odkazuje svým livery na přelom 50. a 60. let, kdy Qantas mezi prvními vstoupily díky Boeingu 707 do proudového věku.
Foto Wikimedia.com
Připomínka pohlcené konkurence a pakistánská čtyřka
Největší skupinou retrojetů disponují v současné době zřejmě American Airlines. Devět letounů z desetičlenného stáda svým zbarvením představuje hlavní akvizice leteckých společností, které „áčka“ v dřívějších letech pohltily. Patří mezi ně tři Boeingy 737-800 v barvách TWA, RenoAir a Air Cal, Airbus A321 v původních barvách US Airways, čtyři menší Airbusy A319 v livery PSA, Allegheny, Piedmont a America West a nejmenší Dash 8 připomínající opět Piedmont.
Možná vás překvapí, že velikostí flotily retrojetů se rozhodně nenechaly zahanbit ani Pakistan International Airlines (PIA). Tři Airbusy A320 a jeden Boeing 777 nosí velice pěkné livery, které připomíná zlatou éru dopravce v 60. let minulého století.
Foto Pointmetotheplane.boardingarea.com
Turecké retro se zajímavým příběhem
Některé retrojety mají i svůj příběh a nejsou jen „pouhou“ připomínkou milníku v historii společnosti. Například Airbus A330 Turkish Airlines nese stejné barvy jako stroj, který v roce 1985 odvezl z válkou ohroženého Teheránu 215 japonských občanů. Letadlo bylo v roce 2015 pokřtěno japonským jménem Kushimoto, a to nejen u příležitosti 30letého výročí záchranného letu, ale také proto, že uplynulo 125 let od doby, kdy obyvatelé japonské vesnice právě s názvem Kushimoto zachránili turecké námořníky z potopené fregaty. Nutno dodat, že tyto příběhy jsou v obou vzdálených zemích prý velmi známé (byl o nich natočen i film) a už jen přílet tureckého retra do Japonska byl sledovanou
a emotivní událostí (více se můžete dočíst v tiskové zprávě Turkish Airlines)
Vousáči s kódem OK
Nebyl by to úplný článek o retrojetech, kdybych nezmínil alespoň v krátkosti také české „vousáče“. Tyto dva Boeingy 737-500 Českých aerolinií nosily v letech 2011 až 2013 stylové retro barvy z 50. let minulého století. „Modrovousý“ Boeing (reg.OK-XGB) byl přelakován v anglickém Bournemouthu, oproti tomu druhá „sedmtřisedmička“ (reg. OK-XGC) se nových barev dočkala v Ostravě. V obou případech tomu bylo u příležitosti 55. výročí prvního proudového letu ČSA. Avšak v souvislosti se zaměřením se aerolinek na produkty evropského Airbusu se oba letouny neohřály v novém kabátě na pravidelných linkách moc dlouho. Po svém odstavení na ploše Letiště Václava Havla Praha v roce 2013 několik měsíců čekaly na svého nového kupce, načež českou metropoli opustily.
Kde se retrojety objeví?
Pokud vás retrojety zaujali a chtěli byste je vidět na vlastní oči, akorát nevíte, kdy a kde objeví, sledujte je. Není nic jednoduššího než využít známých webových stránek www.flightradar24.com. V tabulce níže naleznete přehled těchto moderních strojů v historickém livery včetně registrací jednotlivých letadel. S její pomocí je na uvedeném webu dohledání konkrétních letounů otázkou několika sekund.
Pro opravdové fandy připomenu, že pokud jde o Českou republiku, respektive hlavně o Letiště Václava Havla Praha, nejčastěji zde můžete vidět retrojet rumunského dopravce Tarom. Zřídka sem posílá retro i Aeroflot, LOT, Aer Lingus, Air Malta a výjimečně i Lufthansa, Austrian Airlines nebo SAS.
Retrojety po světě
tučně jsou zvýrazněny stroje, které je možné vidět i v Praze
DOPRAVCE | REG. | TYP | POZNÁMKA |
Aer Lingus | EI-DVM | Airbus A320-214 | Připomíná 60. léta (75. výročí). |
Aeroflot | VP-BNT | Airbus A320-214 | Livery od roku 1956 (90. výročí). |
Air Canada | C-FZUH | Airbus A319-113 | Trans Canada Airlines retrojet. |
Air Malta | 9H-AEI | Airbus A320-214 | Připomíná 70. léta (40.výročí). |
Alaska Airlines | N569AS | Boeing 737-890 | Připomíná 40. léta (75. výročí). |
American Airlines | N578UW | Airbus A321-231 | US Airways Heritage Livery |
American Airlines | N742PS | Airbus A319-112 | PSA Heritage Livery |
American Airlines | N744P | Airbus A319-112 | Piedmont Heritage Livery |
American Airlines | N745VJ | Airbus A319-112 | Allegheny Heritage Livery |
American Airlines | N837EX | Bombardier Dash 8-102 | Piedmont Heritage Livery |
American Airlines | N838AW | Airbus A319-132 | America West Heritage Livery |
American Airlines | N915NN | Boeing 737-823 | TWA Heritage Livery |
American Airlines | N916NN | Boeing 737-823 | Reno Air Heritage Livery |
American Airlines | N917NN | Boeing 737-823 | AirCal Heritage Livery |
American Airlines | N951AA | Boeing 737-823 | Astrojet Retro Livery |
Austrian Airlines | OE-LBP | Airbus A320-214 | Připomíná 50.-60. léta (50. výročí). |
Condor | D-AICA | Airbus A320-212 | Připomíná 60. léta. |
Condor | D-ABUM | Boeing 767-31B(ER) | Připomíná 70. léta. |
Dniproavia | UR-DPA | Embraer ERJ-145LR | 80. výročí. |
Garuda Indonesia | PK-GFM | Boeing 737-8U3 | Připomíná 60. léta. |
Garuda Indonesia | PK-GFN | Boeing 737-86N | Připomíná 70.-80. léta. |
Iberia | EC-KKS | Airbus A319-111 | 80. výročí. |
Japan TransOcean Air | JA8999 | Boeing 737-446 | Retro Southwest Air Lines Livery |
KLM | PH-BXA | Boeing 737-8K2 | Připomíná 50.-60. léta (90. výročí). |
LOT | SP-LIE | Embraer ERJ-175 | 85. výročí. |
Lufthansa | D-ABYT | Boeing 747-830 | 60. výročí. |
Lufthansa | D-AIDV | Airbus A321-231 | Připomíná 50. léta. |
Malaysia Airlines | 9M-MXA | Boeing 737-8H6 | 40 Years Retro Livery |
Middle East Airlines | OD-RMI | Airbus A321-231 | 70. výročí. |
Pakistan International Airlines | AP-BLA | Airbus A320-214 | Retro Livery |
Pakistan International Airlines | AP-BLT | Airbus A320-214 | Retro Livery |
Pakistan International Airlines | AP-BLU | Airbus A320-214 | Retro Livery |
Pakistan International Airlines | AP-BMG | Boeing 777-2Q8(ER) | Retro Livery |
Qantas | VH-XZP | Boeing 737-838 | 94. výročí. |
Qantas | VH-VXQ | Boeing 737-838 | 50.-60. léta. |
SAS | OY-KBO | Airbus A319-132 | Připomíná 50. léta (60. výročí). |
Southwest Airlines | N792SW | Boeing 737-7H4 | Classic Retro Livery |
Southwest Airlines | N714CB | Boeing 737-7H4 | Classic Retro Livery |
Southwest Airlines | N711HK | Boeing 737-7H4 | Classic Retro Livery |
Tarom | YR-BGG | Boeing 737-78J | 55. výročí |
Transcarga Airways | YV562T | Airbus A300B4-203(F) | Připomíná 70. léta (cargo!!!). |
TUIfly | D-ATUF | Boeing 737-8K5 | Retro Livery |
Turkish Airlines | TC-JNC | Airbus A330-203 | Připomíná 80. téta (Kushimoto). |
United | N475UA | Airbus A320-232 | Připomíná 70. léta (85. výročí). |
United | N75435 | Boeing 737-924(ER) | Continental Airlines (připomíná 50. léta). |
zdroj: www.flightradar24.com