Společnost Garmin včera uvedla, že Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) následovala americký letecký úřad FAA a prostřednictvím STC (Supplemental Type Certificate) schválila k používání systém elektronických letových přístrojů Garmin G5. Zástavba je schválena do několika stovek letounů vyjmenovaných v příslušném AML (Approved Model List).
Garmin G5 je určen především pro sféru všeobecného letectví. Lze ho používat samostatně nebo ve spojení s dalšími zařízeními. Primárně je přístroj certifikován pro určení a zobrazení polohy letounu vůči horizontu (aircraft attitude, turn coordinator). Pilotovi dokáže kromě toho poskytnout řadu dalších užitečných informací jako aktuální výšku, dopřednou vzdušnou rychlost, rychlost vůči zemi nebo vertikální rychlost. Propojením s dalšími zařízeními může Garmin G5 plnit například i funkci autopilota.
Video Youtube
Pro svou činnost používá avionika vstupu, z kterého přebírá tlakové údaje z pitot statického systému letadla, vlastní GPS, ke které je pro dodržení certifikačních podmínek potřeba připojit patřičnou WAAS GPS anténu nebo zajistit jiný WAAS GPS zdroj a příslušnou vnitřní elektroniku. Součástí zařízení je i slot na microSD kartu využitelný pro přenos dat. Uživatelský výstup se zobrazuje na 3,5palcovém displeji s rozlišením QWGA (320 x 240 pixelů), který by dle výrobce měl být dobře čitelný i při nasvícení sluncem. Součástí elektronického letového přístroje je i záložní zdroj energie, baterie s udávanou čtyřhodinovou výdrží.
K montáži do letounu postačuje 80mm otvor. Hmotnost zařízení je výrazně nižší než u klasických letových přístrojů. Výrobce na svých stránkách udává hodnotu 377 g/unit a rozměry 86,4 (šířka) x 91,4 (výška) x 76,2 (hloubka) mm. Doporučená cena za instalační kit včetně baterie bez externí WAAS GPS antény je 2 349 amerických dolarů (cca 60 000 korun).