Trumpovo aviatické dobrodružství

28.12.2016 1 příspěvek

Miliardář Donald Trump se do historie USA nedávno zapsal jako 45. zvolený prezident své země. Věděli jste ale, že před více než 20 lety pokoušel prorazit i na poli letecké dopravy?

Trumpovo aviatické dobrodružství
Trumpovo aviatické dobrodružství (Zdroj: Aeroweb.cz)


Foto Wikipedia.org

Svůj letecký příběh začal Donald Trump psát v závěru 80. let, kdy za zhruba 380 milionů dolarů zakoupil prosperující část jinak skomírajících Eastern Air Lines a přejmenoval je na Trump Shuttle (ICAO: TPS, IATA: TB). Značka se zařadila mezi desítky dalších podnikatelských projektů, kterým americký magnát propůjčil své jméno. Šlo či stále jde například o projekty jako Trump Vodka, Trump Ice, Trump Tower a mnoho dalších.


Foto Thedailybeast.com

Odlet každou hodinu

Základna aerolinek, které svůj provoz zahájily slavnostně 7. června 1989, se nacházela na newyorském letišti La Guardia. Mezi destinace patřila relativně nedaleko ležící města Boston a Washington (některé zdroje uvádí také Orlando). Protože se Trump od počátku snažil cílit na movitou klientelu, zajišťoval lety moderně vybavenými stroji Boeing 727, kterých měla společnost 17 (sedm ve verzi -100 a deset ve verzi -200). Služba byla koncipována jako tzv. shuttle service, a proto létaly Trumpovy Boeingy z newyorské základny během dne do svých destinací každou hodinu.

Díky velikosti flotily garantovaly aerolinky ve svých dobových materiálech cestujícímu místo, i kdyby pro něj měly „přistavit“ další letadlo. Klienti údajně nepotřebovali ani rezervaci, stačilo přijít na letiště a jednoduše zakoupit letenku. Vcelku paradoxně zní naopak informace, že i přesto, že se Trump Shuttle profilovaly jako luxusnější aerolinky, nabízely klasické slevy pro studenty, vojáky, skupiny či osoby starší 65 let.


Foto Blogs.wsj.com

Telefon i přeprava vrtulníkem

Šťastné přistání

Společnost Trump Shuttle se do historie zapsala i jedním úspěšně zvládnutým nouzovým přistáním. Odehrálo se v srpnu 1989 na bostonském Loganově letišti. „Sedm-dva-sedmička“ zde přistála s rozbitou nevysunutou přední podvozkovou nohou. Díky zručnosti posádky bývalého námořního pilota, kapitána Smitha, nikdo z 56 osob na palubě naštěstí nebyl zraněn.

I přesto, že Trumpova letecká zkušenost nakonec nežila dlouho, zanechala společnost Trump Shuttle jistou stopu v historii americké letecké dopravy. Zajímavostí u aerolinek tohoto zaměření byl například věrnostní program OnePass, jehož člen mohl nalétané míle využívat například na bonusové letenky řady světových aerolinek, v několika hotelech či v autopůjčovnách. Častěji létající pasažéři se mohli dostat i do The Trump Shuttle-Club, který byl jakousi vyšší úrovní programu OnePass. Dostupné prameny také zmiňují, že Trump Shuttle byly jednou z prvních leteckých společností, které svým pasažérům nabízely možnost odbavení na letišti pomocí samoodbavovacích kiosků. Kromě odpočinku v pohodlných sedadlech mohli byznysmeni využít let i k práci, protože sedadla disponovala telefony, tzv. Seatfones. Samozřejmostí bylo lehké občerstvení, nápoje a „čerstvé“ noviny.

Trumpovu flotilu „sedm-dva-sedmiček“ doplňovalo několik helikoptér, které přepravovaly cestující na newyorské letiště, a to přímo z Manhattanu (9x denně, od pondělí do pátku). K tomuto účely zřízená společnost Trump Shuttle Connection provozovala celkem devět strojů (Sikorski S-91, Boeing 234 Commercial Chinook a Eurocopter AS332 Super Puma) a vedle letů na letiště nabízela i spojení do dalších částí New Yorku.


Foto Bostonglobe.com

Začlenění do US Air Group

I když by se mohlo zdát, že se Trump svým nápadem „trefil do černého“, společnost se prakticky od počátku potýkala s finančními problémy a nikdy se nedostala do černých čísel. Projekt byl postižen jak rostoucími náklady na pohonné hmoty či ekonomickými propady, tak i tím, že movití cestující si v této chvíli nenašli cestu k luxusním letům na krátké vzdálenosti. Často si vybírali konkurenční společnosti anebo dokonce vlak.

Na počátku 90. let tak ztratily Trump Shuttle důvěru bank a v dubnu 1992 přestaly existovat úplně, respektive se začlenily do US Air Group, kde nadále fungovaly jako US Air Shuttle. Samotný Donald Trump i nadále poskytoval alespoň vrtulníkovou přepravu, ale pouze „vyvoleným“ VIP osobám.


Foto Bostonglobe.com

Dnes pouze Trump Force One

Donald Trump není známý ve světě aviatiky pouze jako vlastník málo úspěšných aerolinek. Příjmení amerického miliardáře na svém trupu nosí i jeho soukromý, dvacet pět let starý Boeing 757, který je proslulý také pod přezdívkou T-Bird či nově Trump Force One. Při pohledu na jeho vybavení nebude nově zvolený americký prezident jistě nesvůj, až poprvé vstoupí na palubu proslulého Air Force One, oficiálního dopravního prostředku amerických prezidentů při delších leteckých cestách.

Trumpův sice o něco menší letoun si totiž co do míry luxusu s proslulým jumbem nezadá. Svému vlastníkovi nabízí pohodlí dvou ložnic, obývacího pokoje či luxusně vybavené koupelny. Až 43 cestujících na palubě si cestu může krátit jednáním v konferenčním salonku či sledováním filmů na obří obrazovce „domácího kina“. Samozřejmě, že nedisponuje sofistikovaným ochranným či komunikačním systémem, i tak ale Trumpova „sedm-pět-sedmička“ díky svému vybavení patří mezi nejdražší letadla světa.


Foto Businessinsider.com 
 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Trumpova letka

30.12.2016 v 17:48 Jindra

V roce 1985 existovala linka Rio de Janeiro - Sao Paulo. Člověk přišel na letiště, postavil se do fronty, koupil si letenku a odletěl. Když ne hned, tak následujícím letadlem určitě. Jak se to všechno vyvíjelo dál, nevím. Předpokládám, že už jen kvůli terorizmu to umřelo.Bylo to ale prima. Pohodlné, rychlé a levné. Bez komplikací.

Odpovědět

Přidat komentář