V souvislosti s významnou změnou řady komunikačních frekvencí na VFR letištích v České republice vám opět servírujeme aktualizovanou verzi oblíbeného přehledu frekvencí do nákoleníku.
V návaznosti na proběhlé změny komunikačních frekvencí jsme pro vás zaktualizovali náš přehled do nákoleníku.
Co se změnilo od posledního vydání (březen 2017)?
Aktualizované komunikační frekvence VFR letišť a prostorů s platností od 9. listopadu 2017
Veškeré frekvence, kurzy a volací znaky vychází z dat Letové informační příručky (AIP) a VFR příručky, která od 1. května 2014 nahradila část AIPu týkající se právě VFR letišť. Aktuální verzi najdete vždy v naší sekci Briefing.
Aktualizovaný nákoleník ke stažení
přehled komunikačních frekvencí IFR
aktualizovaný přehled komunikačních frekvencí VFR
aktualizovaný přehled navigačních frekvencí
přehled hláskovací abecedy, frází a zkratek
komunikační checklist pro piloty VFR
vše ve formátu A5 k vytištění do vašich nákoleníků
(POZOR! Pokud jste nákoleník stahovali nedávno, smažte si nejprve dočasné soubory internetu a pak teprve stahujte nový nákoleník. Zkontrolujte datum účinnosti v záhlaví listů.)
Taky jste se domnivali, ze zmenou frekvenci se uz nebudeme vzajemne rusit se sousednimi letisti? Jesenik a Hranice, ktere se vzajemne rusi o to vic, ze maji stejne drahy 05/23 a doposud stejne frekvence, tak frekvence 123,510 byly pridelene oboum letistim. Tedy jediny efekt je “dobre” utracenych 100.000,- Kc za nove radio :-)
Taky se přidávám s dotazem proč mají Hranice a Jeseník stejnou frekvenci. Je tu někdo z ČTÚ, kdo by to osvetlil? To opravdu nejste schopni ty frekvence nějak smysluplně přerozdělit ani po navýšení počtu kanálů a proinvestovaných X tisíc tak aby se žádná nerušila?
zaplat a o ostatni se nestarej. To je to oc tu bezi... Ano, vsichni hledali v tomhle nesmyslu smysluplnost a nasli ji prave v tom ze nebude tolik ruseni. Pani z CTU kteri jsou placeni z nasich dani to ale vidi jak je napsano v prvnim radku. Mozna bychom je meli uctive nejak poprosit aby nam pomohli. Prosba by mohla mit treba formu defenestrace.
To je úplně stejná "shoda" u Žamberku a Krnova : 122.610, lítá se kolem Jeseníků a bude to stejné,jako to bylo,naštěstí je alespoň Šumperk odlišný.Myslím, že se nikdo z ČTÚ ani jiného kompetentního úřadu neozve, protože přidělení nových frekvencí někdo bez přemýšlení odflákl.
Souhlasim, ze prechod na 8.33kHz rozhodne nebyl kvuli nedostatku frekvenci. (Jinymi slovy, ze to byla jen zaminka). Letecke pasmo je 118.000 - 136.975 Mhz. To znamena, ze 25kHz step dava 40 * (136-118) = 720 frekvenci. I kdyz polovinu vyclenime pro vsechny VORy, ILSy, ACARSy, CTRka a TMAcka i blizka zahranicni letiste, zbyva vic frekvenci nez nasich letist a UL ploch dohromady. Tudiz se nedivim, ze ted, kdyz mame 2160 frekvenci, se sousedni letiste stale vesele rusi, jak pred tim :)
Co v této zemi docela dost schází je informovanost občanů ohledně nutných změn. Přechod na 8.33 byla prostě nutnost, pokud ne teď tak, za pár let ano. Tudíž Vašich tolik omílaných 100k by jste zaplatili tak jako tak. Uvědomte si, že většina takto velkých změn se neděje za účelem GA, ale kvůli velké dopravě. Která ať už chcete nebo ne, živí všechny úřady, ATC atd. Jsme v EU a i kdyby jsme nebyli, tak je zásadní aby pravidla létání byla stejná pro všechny státy v Evropě. Proto prosím opusťte hranice ČR a koukněte se na západ. Zejména oblast Beneluxu a jih Anglie je hustě posetá letišti. Velkými letišti, například AMS má celkem kolem 60 oficiálních frekvencí jen na komunikaci. Tím jsem snad vyjasnil potřebu 8.33. Podobná odpověď může být i ohledně duplicitních frekvencí. Primárně se řeší na úřadě velká letiště. Proto vaše snažení a připomínky by měli směřovat k autoritám daných AK a letišť, kteří mají nástroje a možnosti jak ovlivnit frekvenci. Otázka spíš by měla být, proč se tak nestalo, může v tom být nějaký malý nebo velký háček, který ani nemusí být veřejně znám. Chce to jen brát vše z většího hlediska. Naše zemička je velmoc ve sportovním létání, ale to bohužel nijak nevylučuje fakt, že GA bude vždy až na druhém místě po velké dopravě. A spíše se pánové pomalu smiřte, že toho místa ve vzduchu budu stále postupně ubývat.
Pavle. Omlouvam se, ale me jsi to jeste nevysvetlil, proc bylo potreba 8.33. Vim, ze jsme v EU a vim ze velka letiste maji desitky frekvenci. Dosah VHF (i z FL360 ) je nekolik set nm (do 500nm). Cili uplne cela Evropa nemusi mit kazdou frekvenci unikatni. Pro Benelux, Nemecko, a celou Francii by urcite 760 frekvenci stacilo pro velkou dopravu i GA. Jen by ty urady musely vic mezi sebou komunikovat a bylo by to vic prace (dobre podelit frekvence). Jednoduzsi (mene prace) je naridit, aby bylo frekvenci vic.
Dalsi perlicka je, ze Evropa velmi tlaci na to, aby velka doprava nahrazovala hlasovou komunikaci datalinkem (CPDLC). Muzem o uspesnosti tohoto projektu pochybovat, ale pokud se to povede, tak za nejaky cas Shiphol nebude potrebovat 60 voice frekvenci, ale mnohem mene....