Britská vláda schválila návrh na rozšíření jednoho z největších letišť na světě – londýnského Heathrow. To by mělo kolem roku 2025 získat novou, v pořadí již třetí dráhu, která by spolu s novým terminálem měla vyrůst severozápadně od současné severní dráhy.
Kromě výstavby nového letištního komplexu včetně 3,5 km dlouhé vzletové a přistávací dráhy má projít významnou rekonstrukcí i ten stávající, který by měl být nově přehledněji rozdělen na dva základní terminály: Heatrhrow-East a Heathrow-West. Všechny v současné době fungující menší terminály určené pro přístup k letadlům by pak měly projít výraznou úpravou s cílem vytvořit jednoduchou rovnoběžnou strukturu tak, aby bylo možné prostor letiště co nejefektivněji využít. K letišti navíc přibude i business centrum – prostory vyhrazené hotelům, managmentu letiště a zástupcům leteckých společností.
Finální podoba letiště Heathrow kolem roku 2025 / Foto Your.heathrow.com (klikněte pro zvětšení)
Spolu s plánem na novou výstavbu se však objevují i hlasy kritiky. Kromě nemalých nákladů na výstavbu a rekonstrukci je problémem i několik obcí, které budou muset letišti ustoupit. Ne zcela vyřešeným je i již několik desetiletí rozvíjený projekt výstavby zcela nového londýnského letiště, které by „jednou pro vždy“ ulevilo až na samou hranici možností vytíženým letištím Heathrow a Gatwick. Ty si totiž již řadu let stěžují na nedostatečné kapacity a jen těžko lze hádat, na jak dlouho bude při stále stoupající intenzitě provozu jedna dráha navíc pro Londýn úlevou.
Přitom ještě předchozí starosta Londýna a současný ministr zahraničí, Boris Johnson, před několika lety znovu otevřel debatu týkající se možné výstavby na břehu, nebo dokonce přímo v estuáru řekyTemže. Projekt pojmenovaný Themes Hub Airport, či v narážce na svého otce myšlenky často označovaný za „Boris Island“, počítal se stavbou zcela nového letiště o čtyřech drahách v málo obydlené oblasti pravého břehu Temže poblíž jejího ústí do moře. Součástí ambiciózního projektu mělo být dokonce zavezení zeminy do moře a vytvoření nové části pevniny pouze pro největší evropské letiště. Kvůli cenové náročnosti celého plánu, zvláště v případě výstavby zcela nové infrastruktury, od něj bylo roku 2014 upuštěno právě ve prospěch rozšíření Heathrow. To by mělo oproti kompletně novému letišti cenově vyjít na méně než pětinu, tedy přibližně 18 miliard liber (cca 546 miliard korun).