Kaviár, šampaňské a…Ryanair?

07.04.2016 1 příspěvek

Letadlo s jedním pilotem, placené toalety či let ve stoje. To vše jsme z úst šéfa irských aerolinek Michaela O’Learyho již slyšeli. A najednou je tady VIP Boeing s nápisem Ryanair, který je naprosto skutečný…

Kaviár, šampaňské a…Ryanair?
Kaviár, šampaňské a…Ryanair? (Zdroj: Aeroweb.cz)

Pryč s negativní nálepkou

Nízkonákladové aerolinky Ryanair jsou po řadu let synonymem levného létání a přinejmenším pokud jde o starý kontinent, do jisté míry představují i hybnou sílu tohoto odvětví. Důkazem je 100 milionů přepravených cestujících v roce 2015 a flotila čítající více než 330 moderních „osmistovek“ od amerického Boeingu. Celá léta si dopravce zakládal na extrémně levných letenkách, které byl schopen díky svému obchodnímu modelu zákazníkům nabídnout. Tím válcoval konkurenci prakticky na každé trase, kde se jeho letadla objevila. A k tomu marketing plný revolučních nápadů - pro některé geniální, pro jiné některé vrcholně trapný...


Foto Routesonline.com

Tato doba je však již zřejmě pryč. Ne proto, že by byl Ryanair ke konkurenci shovívavější, ale letecká doprava se změnila. Letenky za hubičku takřka vymizely (myšleno ty opravdu levné) stejně jako řada dříve běžných služeb na palubách „klasických“ dopravců. Ti navíc nenápadně od nízkonákladovek začaly některé věci kopírovat. Avšak abych jim nekřivdil, stejně je tomu i naopak a oba obchodní modely se tak v mnohém prolínají.

Boeing 737-700 ve službách Ryanairu

Sedmnáct let starý Boeing 737-73S (reg. IE-SEV) uskutečnil svůj první let v lednu 1999. Patří tak k tomu nejstaršímu, co můžeme ve flotile irských aerolinek nalézt. Věkový průměr jejich letadel je totiž necelých sedm let. Než se stroj dostal k Ryanairu sloužil v Evropě (u italských Azzura Air, Maersk Air, Sterlin Airlines) a v Jižní Americe (Rio Sul, Aire Colombia, LAN Colombia). Po verzích -200, -400 a -800, jde o dalších typ oblíbené „sedm-tři-sedmičky“, která nosí nápis RYANAIR na trupu.

To je případ právě irského Ryanairu, který se v posledních letech snaží zbavit nálepky „ultra lowcost“ dopravce. Výsledkem je například možnost zarezervovat si sedadlo, úprava často kritizovaných poplatků „za cokoliv“ a „kdykoliv“, služba Fast track, možnost rezervovat letenky pro skupiny, námluvy s jinými dopravci o „feedingu“ jejich dálkových spojů, operování linek nejen ze sekundárních letišť či větší orientace na obchodní klientelu, protože podle mluvčího aerolinek Robina Kielyho využívá služeb Ryanairu každoročně až 25 milionů business cestujících. Zejména pro ně připravily irské aerolinky jednu zajímavou novinku.

Jen šedesát míst

Ještě před pár lety by bylo takřka nemyslitelné, aby letadlo s nápisem Ryanair na trupu mělo kapacitu pouze šest desítek míst, když cílem dopravce je přepravit co nejvíce cestujících a jeho tradiční „osmistovky“ pojmou až 189 pasažérů. Proto bylo velmi překvapivou novinkou oznámení z počátku letošního března, kdy společnost uvedla, že se vrhne na segment VIP letů. Dříve nesmysl se tak stal skutečností. Interiér Boeingu 737-700 (reg. EI-SEV), který Ryanair získal v červnu loňského roku původně pro výcvik posádek, byl přestavěn do business konfigurace s 60 koženými sklopnými sedadly v uspořádání 2-2 v patnácti řadách.


Foto Corporate.ryanair.com

I když 17 let starý letoun úplně nezapadá do věkového průměru ostatních letadel těchto aerolinek, na jeho interiéru byste to určitě nepoznali. Více než devatenáct palců široké sedačky s obrovským prostorem pro nohy zajistí cestujícím luxus, konkurenceschopný a srovnatelný se standardními business třídami na kontinentálních letech. Pouze občerstvení je, stejně jako na palubě jiných letounů Ryanairu, nutné podle všeho předem objednat a zaplatit. Oproti běžným letům se však bude jednat o poněkud vyšší úroveň cateringu.


Foto News.yahoo.com

Ryanair není první

Irská nízkonákladovka není se svou VIP „sedmistovkou“ ojedinělý případ. Ve světe existuje řada společností, které podobně vybavené dopravní letouny využívají pro charterové účely a pronájmy (např. Titan Airways). Druhou skupinu tvoří dopravci, kteří se stroji v tzv. „full-business class“ konfiguraci létají i na pravidelných linkách, případně je pro tyto účely poskytují třetím stranám. Například švýcarské PrivatAir nasazují své VIP letouny na pravidelné linky německé Lufthansy (Boeing 737-700 v konfiguraci 20 business a 66 economy sedadel) a skandinávských SAS (Boeing 737-700 v konfiguraci 44 business sedadel). Nebo British Airways provozují Airbus A318 se 32 business sedadly na prestižní pravidelné lince z londýnského letiště City do New Yorku. Podobné služby nabízejí movitým klientům i třeba Qatar Airways, La Compagnie, OpenSkies, Delta Air Lines a řada dalších aerolinek.

Charterová divize Ryanairu hodlá VIP „sedmistovku“, která má základnu v Dublinu, pronajímat například sportovním týmům či skupinám businessmanů. Letoun je schopný přepravit cestující na vzdálenost více než 5 500 km a prakticky by tak mohl letět i do Spojených států, avšak s tím se prozatím nepočítá. Pro samotný Ryanair nejsou charterové lety úplnou novinkou, avšak poprvé k nim použije takto vybavené letadlo.


Foto Insiderflyer.co.uk

S konkurencí bude v tomto segmentu Ryanair soupeřit, jak také jinak, nízkou cenou. Zájemci si mohou letoun pronajmout za hodinovou sazbu plus poplatky na odletovém a příletovém letišti. Na základě poptávky vedení firmy rozhodne, zda pro stejné účely uzpůsobit další letouny. Až budoucnost nám ukáže, zda bude irská nízkonákladovka úspěšná i v tomto segmentu.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Interiér

07.04.2016 v 20:36 Libor

Interiér na mne působí (aspoň podle fotek) spíš jako kombinace autobusu a nemocniční čekárny...

Odpovědět

Přidat komentář