Rozmanitost luxusu v Airbusu A380

06.02.2016 1 příspěvek

V květnu 2016 čeká pražské letiště další významná událost. V barvách Emirates přiletí Airbus A380 a linku Praha-Dubaj bude poté obsluhovat pravidelně. Přes 500 sedaček je hodně, ale velikost evropského „superjumba“ toho umožňuje mnohem více…

Rozmanitost luxusu v Airbusu A380
Rozmanitost luxusu v Airbusu A380 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Že je „třistaosmdesátka“ bezpochyby zajímavým důkazem lidského umu a schopností, jehož dvě patra stále budí pozornost všude tam, kde se objeví, je neoddiskutovatelný fakt. Ani mne nenechala spát pokaždé, když jsem se s ní mohl proletět – naposledy právě s Emirates cestou do Singapuru. Jak už je delší dobu známo, právě tyto aerolinky nasadí za pár měsíců na pravidelnou pražskou linku EK139/140 verzi s 517/519 sedačkami ve třech třídách včetně luxusní First, která pasažérům nabízí mimo jiné i „sprchové lázně“.

Interiér dvacetkrát jinak 

V současné době existují zhruba necelé dvě desítky různých konfigurací vnitřního uspořádání Airbusu A380, které využívá třináct jejích současných provozovatelů. A je zajímavé, jak odlišně k vybavení obou palub dopravci přistupují. Bezpochyby se všichni snaží využít velikosti stroje, nabídnout cestujícím to nejlepší a mít i něco navíc, čímž se poté mohou „chlubit“ a odlišit se od ostatních. Lze říci, že někteří uživatelé jsou trochu konzervativnější (zejména evropští uživatelé), jiní se snaží ohromit (dopravci z Asie).

Jak uvidíme dále, mezi luxusní vymoženosti dnešních „třistaosmdesátek“, a výbavu, kterou ve většině ostatních soudobých dopraváků nenalezneme, patří například v závislosti na cestovní třídě možnost nakoupit si v malém „duty-free“ obchodě, využít zmíněnou sprchu, natáhnout tělo v dvoumetrové posteli, poklábosit se známými i neznámými u palubního baru nebo v „restauraci“ či dokonce navštívit galerii umění. Prostě, skoro každý z uživatelů evropského superjumba se snaží nabídnout něco specifického.

Dnes nosí letouny A380 barvy třinácti aerolinek, přičemž uživatelem s jejich největším počtem ve flotile jsou podle serveru Airfleets.net několikrát zmíněné Emirates (se 73 stroji), které tento rok odeberou dalších 21 letounů. Za nimi s propastným odstupem následují Singapore Airlines (19, vůbec první uživatel), Lufthansa (14), Qantas (12), Air France, British Airways, Korean Air (10), Qatar Airways, Malaysia Airlines, Thai Airways (6), China Southern Airlines, Etihad Airways (5) a Asiana Airlines (4). Většina z nich nabízí pod různými názvy tři standardní třídy (Economy, Business a First). V sedmi případech je pak na palubě zastoupena navíc Economy Premium.

I přes mnoho rozdílů mají všichni uživatelé obřího stroje jedno společné. Nikdo se zatím výrazně nepřiblížil maximálnímu limitu počtu sedaček, kterými může být „třistaosmdesátka“ vybavena. I když je zřejmé, že každý dopravce si nové letouny pořizuje s počtem sedaček a vybavením tak, aby to vyhovovalo jeho obchodním záměrům a tratím, které bude typ obsluhovat, zajímavý je rozsah kapacit letounů, které jsou v současné době v provozu.

Airbus A380 je certifikován pro přepravu až 853 cestujících (538 na hlavní a 315 na horní palubě) přičemž jeho výrobce uvádí, že ideální počet sedaček pro pohodlnou přepravu je 544 ve třech třídách. Realita je však odlišná, když pouze Emirates toto číslo překračují a k maximu se zatím nikdo ani nepřiblížil. Jen aerolinky Air Austral před časem oznámily zájem získat dva letouny s jednotřídním „high density“ uspořádáním pro 840 cestujících. Jejich plán však zatím nezískal reálnou podobu. Většina uživatelů tak dává přednost menšímu počtu sedaček, přičemž průměr činí 495 míst.

Rekordní Emirates a Korean Air

Dnes rekord v počtu sedaček v jednom Airbusu A380 pevně drží společnost Emirates. Ta nedávno převzala exempláře pro 615 lidí ve dvou třídách, které využívají zejména na letech do Kodaně, Kuala Lumpuru, Bangkoku či Manchesteru. Na opačném pólu jsou stroje v barvách Korean Air, které přepraví „pouze“ 407 cestujících. Tento rekord v minimálním počtu sedaček však už dlouho zřejmě nevydrží. Singapore Airlines totiž na svém webu zmiňují dvě další verze, z nichž jedna je pro 379 pasažérů ve čtyřech třídách. Až se tak stane, navýší se rozdíl mezi nejmenší a nejvyšší kapacitou na propastných 236 míst. Dnes činí 178.

Konfigurace interiéru Airbusu A380


Zdroj: internetové stránky leteckých společností a www.seatguru.com

Zbývá místo na luxus

Nasázet do jednoho letounu přes 800 sedaček a zachovat alespoň standardní míru pohodlí je opravdu husarský kousek. A jak jsem již uvedl, všechny renomované uživatele Airbusu A380, vesměs vysoce hodnocené aerolinie, nechává toto úctyhodné maximum zatím v klidu a místo toho se soustředí na využití místa jiným způsobem. Výsledkem je dle mého názoru bezprecedentní luxus, který přináší zejména nejdražší třída First.

550 metrů čtverečních podlahové plochy, které „třistaosmdesátka“ nabízí, umožňuje aerolinkám popustit uzdu své fantazie. Mohou si dovolit umístit na palubu do té doby nezvyklé vybavení a pasažéři, zejména ti movitější, tak zažívají zcela novou úroveň cestování. Ve třídě First mají k dispozici luxusní kabinky, jejichž sedačky lze rozložit do lůžka o délce více než dva metry. Samozřejmostí jsou objemné úložné prostory, rozměrné obrazovky, elektrické či USB zásuvky, vlastní minibar, místo pro návštěvy a mnoho dalšího. Pravidlem je i rozměrná koupelna, toaleta či bar dedikovaný pouze této třídě.


Foto Airfrance.com

Až doteď by někdo mohl namítat, že podobný luxus můžeme nalézt i na palubách ostatních moderních velkokapacitních letounů, avšak uživatelé A380 zašli ještě dále, protože jim to velikost letounu jednoduše umožnila. Air France, první evropský uživatel superjumba, například vybavil ve spolupráci se světovými muzei horní palubu letounů elektronickou „minigalerií“ současného umění. V jejím rámci jsou díla současného umění zobrazována na třech rozměrných obrazovkách a pasažéři třídy First si je mohou nerušeně a v klidu prohlížet v malém salonku.


Foto Aimaltitude.com

Suverénně největší počet provozovatelů letounů A380 najdeme na východ od nás. A právě tyto aerolinky si své prémiové cestující hýčkají snad nejvíce a při vymýšlení interiéru mají možná pro někoho až bizarní nápady. Například jihokorejské Korean Air označují vlastní „třistaosmdesátky“ jako „hotel v oblacích“. Mimo luxusně vybavené třídy First i Business se v zadní části jejich letounů nachází i Sky Shop, kde si cestující mohou zakoupit tradiční duty free sortiment v „klasickém“ obchodě. Pokud by je snad nákupy zmohly, mohou využít jeden ze tří barů na palubě.


Foto Koreanair.com

A můžeme nalézt i další „nej“. Třída First společnosti Asiana Airlines se pyšní největšími obrazovkami s 32 palci. Ve „firstce“ Malaysia Airlines se zase dobře vyspí i ti „prostorově výraznější“ cestující. Luxusní sedadla tohoto asijského dopravce jsou totiž nejdelší a nejširší (na délku mají více než dva metry). „Třistaosmdesátky“ Thai Airways naopak disponují tzv. multipurpose area (víceúčelový prostor), který může být využit například jako klasická restaurace.


Foto Mightytravels.com  

Jako skutečný vrchol luxusu na palubách letounů A380 je mnohými označován interiér strojů Emirates Airlines, Etihad Airways, Qatar Airways a Singapore Airlines. Například dubajské aerolinky ve své třídě First nabízejí sprchu, respektive „sprchové lázně“, privátní kabinky s tradičním luxusním plně polohovatelným sedadlem či skutečným palubním barem. Bar či podobné kabinky, nabízejí svým prémiovým pasažérům ve třídě First i Qatar Airways a Singapore Airlines, u kterých může být navíc prostřední dvojice míst spojena v jedno velké lůžko, pro případné páry. 


Foto Reddit.com

Jestli je však třída First Emirates, Qatar Airways či Singapore Airlines se svými soukromými suites a velkým barem všeobecně považována za předobraz skutečného luxusu, Etihad Airways z nedalekého Abú Dhabí jeho hranici posunuly ještě o pořádný kus výše. Jejich cestovní třídy se totiž v mnohém prolínají a sdílejí některé prvky.

Jako jediné aerolinky mají Etihad ve třídě First pouze jednu uličku oddělující luxusně vybavené kabinky. Ale stále to není vše. Ti movitější se mohou proletět v tzv. „The Residence“. Jde vlastně o soukromý třímístný „byt“ s více než 11 čtverečnými metry pro maximálně dva cestující. Ti mohou za letu sledovat rozměrnou televizi v obývacím pokoji, odpočívat (nebo také sledovat druhou obrazovku) v klasické posteli či se osvěžit, podobně jako u Emirates, ve sprše v luxusní koupelně (sprcha je dostupná i pro cestující ve třídě First, ale s časovým omezením). Mimochodem, těmto cestujícím je k dispozici například osobní komorník (se zkušenostmi z řetězce luxusních hotelů Savoy), šéfkuchař či luxusní župan s vlastním monogramem. Řidič, vstup do salonků a další vymoženosti jsou samozřejmostí.

A cena za „luxus v luxusu“? Například 1,6 milionu korun za obousměrnou letenku (let AUH-JFK-AUH v červnu 2016). Etihad Airways očekávají, že hlavní klientelu tohoto zcela nového segmentu budou tvořit zejména vrcholní manažeři či majitelé firem, kteří chtějí cestovat v luxusu, zároveň by však rádi „nákup“ či pronájem vlastního business jetu.

Kde jsou skutečné hranice velikosti a luxusu v rámci letecké dopravy a kam až mohou letecké společnosti a výrobci zajít opravdu nevím. Ale jak je vidět, od dob prvních pravidelných letů, kdy cestující snášeli stejné útrapy v otevřené kabině jako pilot, se letecká doprava změnila opravdu k nepoznání…


Foto Flight965.com

Mohlo by vás zajímat

Témata

Airbus A380


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

A 380

06.02.2016 v 5:59 Tomáš

zajímavý článek, jen realita všedního dne je trochu jiná. A380 jsem letěl ne ze zvědavosti, ale proto, že jej Lufthansa prostě na tu linku do USA nasadila. Mám 192 cm a byla to stará známá klasika. Plastové židle, na nohy žádné místo, kolena otlačené o sedačku vpředu, chraň Bůh aby si ji pasažér přede mnou sklopil, okolo pár cestujících kteří si v klidu zuli boty aniž by přemýšleli jestli si někdy poslední dobou vyměnili aspoň ponožky, minimum místa na ramena, celková šířka sedačky cca půl metru a 11 hodin letu před sebou. V tu chvíli na nějakou minigalerii kašlete, jedině úpěnlivě sledujete kdy tam budete. Ano, mohl jsem si zaplatit za 80-90 tis. business class nebo přes 110 tis. first class. Ale přišly mi to vyhozené peníze. Takže rozdíl v obyčejném komfortu mezi A320 a A380 nevidím žádný. Samozřejmě uličky jsou natolik úzké, že tam chodit nepřipadá moc v úvahu. Na fotkách ten luxus ale vypadá dobře :-)

Odpovědět

Přidat komentář