TÉMA: Deset let pod křídly EU

01.05.2014 4 příspěvky

Právě před deseti lety se stala Česká republika součástí Evropské unie a tato integrace se významně dotkla i letectví. Jak její přínos hodnotí zástupci různých leteckých oborů? A jak vy?

TÉMA: Deset let pod křídly EU
TÉMA: Deset let pod křídly EU (Zdroj: Aeroweb.cz)

Názory na Evropskou unii a její společenský přínos, nebo spíše přínos jejím občanům, se značně liší. Původním záměrem tohoto článku mělo být bilancování. Co Evropská unie za těch deset let českému - nebo tedy evropskému - létání dala a vzala. Faktem je, že to není vůbec otázka čísel, grafů, a faktů. Je to otázka názorů a jednotlivých pohledů na věc. A tak jsme se jednoduše zeptali zástupců vybraných oborů a organizací, jak hodnotí unijní přínos oněch deseti let oni.

Jan Fridrich, pilot, viceprezident LAA

V úvodu se musím přiznat, že jsem před 10 lety při referendu volil ANO pro vstup do Evropské unie. Jednak proto, že jako země ve středu Evropy moc jinou volbu asi nemáme, na druhou stranu jsem ale volil ANO pro jinou EU, než kam se dnes vyvíjí. Volil jsem pro větší svobodu cestování a obchodu, ale nevolil jsem pro nesmírnou byrokracii typu prohnutí banánů či oprávněnost názvu slivovice či pomazánkové máslo.

EU přinesla letectví EASA – Evropskou agenturu pro bezpečnost civilního letectví, která bohužel za dobu svého působení všeobecnému a zejména sportovnímu a rekreačnímu létání mnoho dobrého nepřinesla. Abych však byl spravedlivý, není to úplně její vina. Zřizovatelem EASA je Evropská komise, která evidentně nedala EASA srozumitelné a jasné zadání a výsledek podle toho vypadá – tisíce stran pravidel a předpisů, které místy odporují zdravému rozumu, certifikace jednoduchého letadla je téměř nemožná atd. Domněnka, že sportovní a rekreační letectví lze řídit podle pravidel vycházejících z pravidel pro obchodní dopravu, se ukázala jako nefunkční. Bohužel, než na to nový ředitel EASA Patrick Ky přišel a přiznal to, byl starý léta fungující systém zničen a nový způsobuje více škody než užitku. Uvidíme jak se s tím EASA pod novým vedením vypořádá.

Na poli civilního letectví nám EU přinesla větší svobodu při cestování díky Schengenskému prostoru, na druhou stranu sjednocovací evropské iniciativy v kombinaci s obtížně pochopitelnou aktivitou některých státních úředníků přinesly efekt „papežštější než papež“, což letectví neprospívá. Jde zejména o aktivity ve směru safety a security, kde je absence zdravého rozumu zřejmá.

Formou evropských grantů, které pronikly i do letectví, se narušilo tržní prostředí a vzrostla korupce, v celé Evropě vidíme spoustu „grantových“ projektů a letadel, která by za normálních tržních podmínek vznikla jen obtížně.

EASA nám sebrala Blaníka, což jí nikdy neodpustím, ať už o tom říká kdo chce co chce.

Naším problémem je, že naší mateřskou řečí není angličtina a není nás 40 či více milionů. V takovém případě bychom poznali, že „demokracie“ EU by fungovala v náš prospěch.

Kdybych to měl shrnout, podle mne nám v letectví EU nic moc dobrého nepřinesla, musíme se však stále snažit s tím něco udělat. V lehkém letectví stále patříme ke světové špičce a nesmíme se nechat zničit.

 

Karel Douda, pilot a instruktor

Ať již EU  českému létání něco dala nebo vzala, je nezbytné se situaci přizpůsobit. Není to vždy snadné, ale jde to. Kdo není schopen se přizpůsobit vývoji, je odsouzen k zániku. Jako brontosaurus. Jen považuji za důležité zdůraznit, že nic není černé, nic není bílé. Cesta, kam chceme, je v poctivosti, kompromisu a vzájemném pochopení. Kdo tvrdí, že cosi nejde, jen dostatečně nechce. Možná jsem velkým a naivním optimistou, ale to ukáže jen čas. Uvidíme.

 

Richard Klíma, Řízení letového provozu

EU dala letectví zcela určitě pevnější a vymahatelnější právní rámec při úpravě civilní letecké dopravy, ať už se jedná o problematiku služeb řízení letového provozu, letišť, práv pasažérů nebo například hospodářské soutěže. Právě v oblasti realizace programu „Jednotného evropského nebe“ nebo druhé generace práv pasažérů vidím poměrně velký přínos pro české civilní letectví a výsledně i cestující.

Pokud pominu problematiku „přeregulovanosti“ určitých oblastí, kde se příslušné subjekty ve svých povinnostech začínají ztrácet, považuji za poměrně velký problém trend Evropské komise rozhodovat a regulovat služby řízení letového provozu od zeleného stolu principem „top–down“. V tomto smyslu považují například poslední návrh Komise v oblasti jednotného evropského nebe (tzv. SES 2+) za nástroj sloužící k výraznému omezení pravomocí členských států a výsledně k oslabení pozice poskytovatelů služeb řízení letového provozu při realizaci jejich strategických a investičních záměrů.

 

David Melechovský, letecký lékař a pilot

V mém oboru letecké medicíny je přínos Evropské unie jednoznačně pozitivní. EASA pohřbila kostlivce ve skříni – zastaralý, necitlivý a protekcionářský předpis JAR-FCL 3, který od nás vyžadoval dost nesmyslně „trápit“ kolegy piloty. Vydala moderní předpis Part-MED, který si všimnul, že medicína už pokročila. Mohu mít citlivější přístup ke svému konkrétnímu pacientovi s neopakovatelným individuálním onemocněním. Například vzala v úvahu pokroky v léčbě onemocnění srdce, očních operací nebo zdravotních pomůcek pro piloty. Častěji dnes mohu umožnit pokračování letecké kariéry vážněji nemocnému kolegovi, kteří by dříve musel opustit své povolání či koníček. Mohu mu lépe nastavit pravidla léčby a létání tak, aby byla zachována bezpečnost letu, ale umožnila mu pokračovat v létání. Například je úžasné, že dnes pro mně není problém umožnit bezpečné létat tělesně postiženému amatérskému pilotovi s moderní protézou a upraveným letadlem.

Velkou výhodou leteckého předpisu Evropské unie je, že zdravotní požadavky na piloty se ve všech členských zemích řídí podle stejných paragrafů. To na jedné straně neumožňuje svévolné lokální přiohýbání si pravidel, ignorování pokroků v oboru, přidávání si svévolných požadavků nebo přehlížení rizik. Na druhé straně dnes každý z nás pilotů může získat svoji zdravotní způsobilost u kteréhokoli lékaře v Evropě, která je zcela plnohodnotná pro všechny úřady i provozovatele na území EU. A nikdo si to nemůže vykládat jinak. Norský pilot létající ve Španělsku může získat zdravotní způsobilost za pobytu v Řecku. Nastavený úřední systém se s tím přesto vypořádá a nakonec se zdravotní údaje sejdou na jednom místě, kde jsou kontrolovány. Piloti jsou migrující národ, rychle se přesouvají po zeměkouli a taková služba je pro ně velkým ulehčením.

Současně je nutné uznat, že Evropská unie mnohem pečlivěji kontroluje dodržování svých pravidel. Sám jsem ve své ordinaci měl zástupce Evropské agentury pro bezpečnost letectví, který kontroloval moje vybavení a práci. Tvrdě motivuje letecké úřady, aby dohlížely na letecké lékaře. Obecně mohu říci, že o co měkčeji jsou nastaveny zdravotní požadavky, o to přísněji se dohlíží na jejich dodržování. Naopak je to vymyšlené dokonale tak, že i poslední letecký lékař v Horní Dolní může řešit i nejkomplikovanější zdravotní problémy pilota. Může totiž ke konzultacím využívat odborníky lékaře, kteří pracují na leteckých úřadech jednotlivých zemí.

Pro úplnost dodejme, že s žádostí o stručné vyjádření jsme oslovili také zástupce Úřadu pro civilní letectví a Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, ale bohužel bez odezvy.

A jaký je váš názor na přínos EU českému letectví?

Budeme rádi, když své věcné poznatky sdělíte nám i ostatním čtenářům v diskusi pod článkem.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

EU a letectví

02.05.2014 v 14:53 Embraer

Rozdělil bych svůj pohled na více oblastí. Z obecného pohledu je vznik EASA pozitivním krokem s ohledem na předchozí nefunkční JAA. Problémem je, že EASA je agenturou spadající pod úřednickou Evropskou Komisi. V oblasti obchodní dopravy patří k pozitivu, platnost AOC ve všech zemích EU, jednotná pravidla pro provoz, jednotný výcvik FC a CC. Jako trochu neštastné považuji novou legislativu nahrazující stávající EU OPS. V oblasti výcviku a licencování je fajn mít jednotné licence. Ovšem problematika převodu ICAO nebo FAA licencí na EASA je bláznivý proces. Ve všeobecném letectví jsou ožehavou otázkou vyhlídkové lety, které oficiálně patří pod obchodní provoz. V našich krajích se to obchází fotolety, lety pilotem na zkoušku apod. Z pohledu fandy létání si myslím, že vyhlídky měly zůstat jako letecké práce. Bohužel budoucí vývoj EU legislativy přinese i do všeobecného letectví podobná pravidla jako pro obchodní provoz, což není pozitivní. Vývoj letadel a oblast typové certifikace, která celá spadla pod EASA je z českého pohledu v krizi. Poplatky za Typovou certifikaci nebo změnu jsou opravdu velké.

Odpovědět

EU

14.05.2014 v 0:45 Alex

Ač nepilot a neprezident, tak s Jendou souhlasím. Pokud se tento národ neprobudí, tak do 10 let nebude ani tento národ, ani LAA, ani ULL, ani nic takového. Oni nám (teda vám - amapilotům) nedovolí si jen tak poletovat kolem letišťátka a i kdyby, tak na to stejně kromě Nich nebudete mít peníze.

Odpovědět

RE: EU

14.05.2014 v 8:36 Honza

Ale no tak Alexi, takové kecy do této diskuse snad ani nepatří. Poslední dobou se mi zdá, že hlavní náplní pana Fridricha je boj s EU, že by trochu obhajoba pracovního místa v LAA. Ročně létám s Dynamicem cca 250 letů nejen po ČR a nevšiml jsem si, že by mé létání nová legislativa nejen EASA omezovala. Za závažnější považuji skutečnost například, že: 1) MTOW ULL 472,5 kg - minimálně 50 % letů je ve dvou, vždy přes váhu, všichni to vědí, všichni včetně pana Fridricha to tolerují a se zvýšením MTOW se nedělá nic. 2) úroveň výcviku pilotů ULL v zájmu co nejnižší ceny kursu - katastrofa - komunikace, 2/3 pilotů nedokáže přečíst NOTAM atd. Myslím si, že LAA by se měla trochu podívat do zrcadla a začít řešit závažnější problémy, než hojně publikované diskusní příspěvky pana Fridricha na kdejaké konferenci.

Odpovědět

EASA nám přinesla zákaz Blaníků

14.05.2014 v 8:44 Mikeš

EASA nám přinesla zákaz Blaníků a dovoz dřevěných větroňů z německa to je její přínos v ČR

Odpovědět

Přidat komentář