Počátkem srpna se v Klatovech na Plzeňsku staly v týdenním rozmezí hned dvě tragické nehody parašutistů. Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) dnes přišel se závěry první z nich a konstatoval, že si zkušený nizozemský skokan nehodu přivodil vlastním nevhodným počínáním při nácviku vysokorychlostního přistání krátce před dosednutím.
Co to je swooping? |
Vysokorychlostní přistání, při kterém nejprve pilot pomocí strmé zatáčky či zatáček nabere maximální rychlost a následně přejde co nejplynulejším obloukem s minimální ztrátou rychlosti do vodorovného letu těsně nad zemí. Pohybová energie se převede na vyšší vztlak a tím na delší a efektnější přistání. |
Doskoková plocha uzpůsobená pro swooping / Foto ÚZPLN
Ačkoliv přítomní na místě nehody a později i přivolaní záchranáři poskytli parašutistovi první pomoc, čtyřiačtyřicetiletý muž zemřel následkem těžkých poranění po převozu do plzeňské nemocnice. Komisaři při šetření nehody nenašli žádné důkazy o tom, že by byl v nepořádku hlavní padák Katana 135, který skokan používal. "Padáková technika byla v pořádku a plně funkční," píší.
Parašutista byl členem Královské nizozemské letecké asociace a v Klatovech podstupoval výcvik pilotování a přistání na vysokorychlostních padácích, tzv. swooping. Tato disciplína si však letos jenom v české republice vyžádala další tři oběti - kromě druhého zmíněného srpnového incidentu zemřeli parašutisté také v červenci v Jihlavě a v září opět v Klatovech.
Úřad pro civilní letectví (ÚCL) následně začátkem října stanovil přísnější požadavky pro používání rychlých padáků. "Celosvětové statistiky i letošní smrtelné nehody v ČR potvrzují, že provádění vysokorychlostního přistávacího manévru je několikanásobně riskantnější než provozování `běžného` parašutistického sportu. Při padákové pilotáži dochází k těžkým až smrtelným zraněním nejen začátečníků a pokročilých, ale i velmi zkušených, patřičně rozeskákaných parašutistů s kvalitní padákovou technikou i odpovídajícím tréninkem!" konstatoval při té příležitosti úřad. Podrobnosti regulace najdete na stránkách úřadu ZDE!