Podle ÚZPLN si nehodu v Klatovech zavinil sám parašutista

13.11.2013

Podle ÚZPLN si nehodu v Klatovech zavinil sám parašutista
Podle ÚZPLN si nehodu v Klatovech zavinil sám parašutista (Zdroj: Aeroweb.cz)

Počátkem srpna se v Klatovech na Plzeňsku staly v týdenním rozmezí hned dvě tragické nehody parašutistů. Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) dnes přišel se závěry první z nich a konstatoval, že si zkušený nizozemský skokan nehodu přivodil vlastním nevhodným počínáním při nácviku vysokorychlostního přistání krátce před dosednutím.

Co to je swooping?
Vysokorychlostní přistání, při kterém nejprve pilot pomocí strmé zatáčky či zatáček nabere maximální rychlost a následně přejde co nejplynulejším obloukem s minimální ztrátou rychlosti do vodorovného letu těsně nad zemí. Pohybová energie se převede na vyšší vztlak a tím na delší a efektnější přistání.
"V poloze těsně před zahájením narychlení padáku z 270° zatáčky prováděl korekce změnou směru cca o 45° doprava pro nalétnutí místa zahájení vlastního manévru. Touto činností se připravil o část výšky potřebné pro bezpečné vybrání finálního strmého klesání a zároveň zahájil vysokorychlostní manévr v nevhodném bodě (...) nad místem hustě porostlém stromy. Pravděpodobně proto strmou zatáčku nesrovnal po 270°, ale přetočil ji až o 360°, aby mohl přistát na travnatém povrchu doskokové plochy," objasňují vyšetřovatelé hlavní příčinu nehody v závěrečné zprávě. "Po dotočení strmé zatáčky o 360° parašutista srovnal padák ve směru kolmém na plánovaný směr přistání, do místa bez překážek a zahájil vybírání strmého klesání. S ohledem na nedostatečnou výšku pro jeho vybrání nemohl již střetu s terénem při vysoké rychlosti zabránit," dodávají.


Doskoková plocha uzpůsobená pro swooping / Foto ÚZPLN

Ačkoliv přítomní na místě nehody a později i přivolaní záchranáři poskytli parašutistovi první pomoc, čtyřiačtyřicetiletý muž zemřel následkem těžkých poranění po převozu do plzeňské nemocnice. Komisaři při šetření nehody nenašli žádné důkazy o tom, že by byl v nepořádku hlavní padák Katana 135, který skokan používal. "Padáková technika byla v pořádku a plně funkční," píší.

Parašutista byl členem Královské nizozemské letecké asociace a v Klatovech podstupoval výcvik pilotování a přistání na vysokorychlostních padácích, tzv. swooping. Tato disciplína si však letos jenom v české republice vyžádala další tři oběti - kromě druhého zmíněného srpnového incidentu zemřeli parašutisté také v červenci v Jihlavě a v září opět v Klatovech.

Úřad pro civilní letectví (ÚCL) následně začátkem října stanovil přísnější požadavky pro používání rychlých padáků. "Celosvětové statistiky i letošní smrtelné nehody v ČR potvrzují, že provádění vysokorychlostního přistávacího manévru je několikanásobně riskantnější než provozování `běžného` parašutistického sportu. Při padákové pilotáži dochází k těžkým až smrtelným zraněním nejen začátečníků a pokročilých, ale i velmi zkušených, patřičně rozeskákaných parašutistů s kvalitní padákovou technikou i odpovídajícím tréninkem!" konstatoval při té příležitosti úřad. Podrobnosti regulace najdete na stránkách úřadu ZDE!

Závěrečnou zprávu z vyšetřování nehody najdete ZDE!

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář