V Kunovicích poprvé vzlétl nový SportStar EPOS na elektromotor

29.03.2013 9 příspěvků

V Kunovicích poprvé vzlétl nový SportStar EPOS na elektromotor
V Kunovicích poprvé vzlétl nový SportStar EPOS na elektromotor (Zdroj: Aeroweb.cz)

Z kunovického letiště včera poprvé vzlétl prototyp lehkého sportovního letounu poháněného elektrickým motorem – SportStar EPOS, pilotovaný továrním pilotem Radkem Surým. Nový kus od Evektoru je jedním z prvních letounů poháněných elektrickým proudem na světě, pro který se plánuje sériová výroba.

„Jsem rád, že jsme mezi prvními na světě, kterým se podařilo myšlenku sportovního letadla na elektropohon realizovat na úrovni stroje směřujícího k sériové produkci. Vnímám blízkou paralelu s automobilovým průmyslem. I tam se elektromobilita pere o své místo na trhu, které jí právem patří, ale musí při tom překonávat řadu technických problémů. Jsem přesvědčen, že potenciál elektropohonu sportovních letadel je velmi široký,“ uvedl v tiskovém prohlášení Martin Drštička, vedoucí projektu EPOS.

Letoun registrace OK-SAU33 vzlétl ke své premiéře v krátce před půl devátou hodinou ranní. Po desetiminutovém letu úspěšně přistál a ihned poté následoval druhý let. Celkový čas, kdy byl letoun poháněn elektrickým motorem, dosáhl asi 30 minut.

SportStar EPOS (Electric Powered Small Aircraft) je koncept dvoumístného sportovního letounu blízké budoucnosti, který konstrukčně vychází z EASA CS-LSA certifikovaného letounu SportStar RTC. Má optimalizovanou aerodynamiku a nové lichoběžníkové křídlo se zvětšeným rozpětím. Letoun pohání nově vyvinutý elektrický motor RE X90-7 společnosti Rotex Electric o maximálním trvalém výkonu 50 kW.

Díky originální pohonné jednotce přináší EPOS výrazné snížení provozních nákladů, nákladů na údržbu motoru, nulové emise CO2 a snížení hladiny hluku. Během následujících letových zkoušek bude prověřena funkce pohonné jednotky a její vliv na letové a provozní vlastnosti letounu. Cílem Evektoru je vyvinout letoun, který najde uplatnění jak u soukromých zákazníků, tak i v leteckých školách.

Společnost Evektor, která nejnovější kus veřejnosti představí na výstavě Aero 2013 ve Friedrichshafenu, byla založena v roce 1991 a patří mezi přední konstrukční a vývojové kanceláře v České republice. Její hlavní činností jsou vývojové a konstrukční aktivity pro evropský letecký a automobilový průmysl. Mezi její hlavní produkty patří malé sportovní letouny EuroStar a SportStar, čtyřmístný letoun VUT100 Cobra či víceúčelový letoun EV-55 Outback.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

????

29.03.2013 v 18:40 Luboš

Zajímalo by mě, jaký je hluk v kabině, venku se toho mnoho, zdá se nezměnilo, protože drtivá většina hluku letadla jde od vrtule, ne od motoru.

Odpovědět

Lidi neblbněte...

30.03.2013 v 7:22 Mára

Taky vidím paralelu s automobilovým průmyslem. Po 20min. letu jsou baterky skoro prázdné, v kabině je zima a já zoufale hledám místo, kam s tím praštit, kde sehnat přípojku energie a ubytování, protože se to bude nabíjet celou noc. Zeptejte se modelářů, jak LiPol baterky umí krásně hořet. Právě v automobilovém průmyslu už začínají chápat, že tudy cesta nevede.

Odpovědět

To:Mara

30.03.2013 v 10:49 Radek

To je docela trefny:-)

Odpovědět

Proč ne?

30.03.2013 v 11:31 StaPo

Na výcvikové hoblování okruhů by ta půlhodina mohla stačit, pak už je adept stejně unaven a potřebuje oraz. Jen by to asi chtělo ty baterky výměnné, čekat na nabití víc jak půl či hodinu by pro daný typ provozu nefungovalo...

Odpovědět

Na výcvik určitě ne

01.04.2013 v 7:50 Tom

Výcvik? 75% času plný plyn... to určitě nepůjde. Pro létání pro radost si to představit umím - až budou na celé horní ploše ohýbatelné nebo ještě lépe nastříkané FV články - poletíte a dobíjíte, odstavíte a dobíjíte :-) pro mě - létám z pole na pole - naprosto ideální. Jenže to nikdo nezaplatí. Bude to 10násobek ceny dnešních UL a to nikdo nedá.

Odpovědět

Prečo nie ?

02.04.2013 v 15:24 Vlado

Najprv treba počkať na parametre a potom zaujať stanovisko, ale za trúfalosť tlieskam.Prajem nech sa to podarí!

Odpovědět

Elektromotor

02.04.2013 v 15:33 Petr

Tak bych řekl že tady je vidět, že nejlepší elektomotor je holt pořád ten pro nastartování klasickýko benzínovýho motoru. Nějak si neumím představit, že by ve mě rozbušil srdce pohled na letadlo s elektromotorem. Bože kam ten svět spěje. Nevím jak kdo ale já fakt nelítám kvůli ekologii a ekonomice. Potřebuju mít ruce a hubu od oleje a když to chytne tak to má burácet a trochu smrdět. V tomhle bych si připadal jak eunuch.

Odpovědět

RE: Lidi neblbněte...

03.04.2013 v 13:57 čáp

No právě, zeptejte se modelářů. Před takovými 30 - 20 lety většinu modelářů u nás ani nenapadlo, že by mohly lítat modely na elektriku. Kromě pár podivínů. A dnes, s trochou nadsázky by se dalo říct, že pár podivínů pohání své modely spalovacím motorem. Většina používá čistý, tichý, úsporný a spolehlivý elektromotor. Pokrok v technice je poháněn především penězi zákazníků. Ultralight na elektriku bude mít mnoho výhod.

Odpovědět

Lifepo4-Nicd

07.04.2013 v 16:13 Petr Drábek autobateriezlín

....věnuji se dlouho leteckým bateriím......každá zvláště starší muže nekontrolovatelně hořet při přetížení i pod vodou jak lifepo4 tak nicd každý pilot by to měl asi jednou vidět.....odběrové proudy jsou velmi zatěžující .....budoucnost bude asi někde jinde.....Petr Drábek

Odpovědět

Přidat komentář