Hledání vhodného strategického partnera pro České aerolinie (ČSA) a vypsání výběrového řízení na jejich prodej - takový je nový vládou schválený úkol pro Český Aeroholding, v němž se ČSA sdružují spolu s dalšími státními podniky z oblasti letectví. Stát se pokouší prodat národního vlajkového dopravce znovu po necelých čtyřech letech.
Foto ČSA
Během dneška by měl Český Aeroholding oslovit zhruba padesátku největších mezinárodních aerolinek podle počtu přepravených cestujících v roce 2011 v žebříčku Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA). Ti budou mít možnost do konce listopadu vyjádřit svůj případný zájem o vstup do tendru.
Během první poloviny roku 2013 by poté mělo být jasné, zdali budou některému z účastníků řízení České aerolinie prodány, případně zdali z tendru vzejde vhodný investor. Pokud však účast v tendru nebude hojná nebo nepřijde žádná zajímavá nabídka, nemusí se prodej aerolinek uskutečnit ani tentokrát.
Z prodeje ČSA sešlo již začátkem roku 2009, kdy se aerolinky potácely ve ztrátě 3,7 miliardy korun. Konsorcium firem Unimex a Travel Service tehdy nabízelo za ČSA jednu miliardu korun, bude-li jmění národního dopravce alespoň nulové. ČSA rozprodaly dceřinné společnosti zajišťující například handlingové či servisní služby, i tak hospodařily v polovině roku 2009 se ztrátou 700 milionů. Vláda navíc nakonec rozhodla, že ČSA neprodá.