Celebrity s láskou k létání 5x jinak

17.10.2012 5 příspěvků

Denně se s nimi setkáváme na televizních obrazovkách, ale pravděpodobně o mnohých ani netušíme, že mají stejnou zálibu v létání jako my. Na mysli mám známé osobnosti, které byly či jsou piloty, vlastní letadlo či celé aerolinky, případně bydlí na luxusním soukromém letišti.

Celebrity s láskou k létání 5x jinak
Celebrity s láskou k létání 5x jinak (Zdroj: Aeroweb.cz)

John Travolta – Dopravní pilot

John Travolta hrál pilota snad pouze v jediném americkém filmu (Operace Zlomený šíp), přesto je ze všech hollywoodských herců asi největší a možná nejznámější milovník letectví vůbec. Láska k letadlům se u něj projevovala již v dětství, kdy ho zaujaly krásné stroje Lockheed Constellation, Douglas DC-6 a Douglas DC-7. Pilotní průkaz získal v roce 1974 a od té doby nalétal více než 6 000 letových hodin.

Během své pilotní kariéry získal pilotní osvědčení pro řadu letadel, mezi kterými vyčnívají Boeing 747 a Boeing 707 (dále například Gulfstream II, Learjet 24, Hawker Beechcraft Premier 1A, Cessna Citation 1 a 2, Canadair CL-41 Tebuan a de Havilland Vampire). Dodnes si své pilotní umění udržuje různými kurzy, tréninky, školeními a zejména pilotováním letadel.


Foto Irishcentral.com

Jeho záliba v létání a v letadlech vůbec je patrná také ze sbírky strojů. Travolta vlastní tři stroje typu Gulfstream, Learjet, dokonce proslulý Boeing 707 a další. Největší zmiňovaný letoun (Boeing 707-138B) pochází z roku 1964 a jeho prvním majitelem byla australská společnost Qantas.

Travolta však nebyl jedinou hvězdou, která letoun vlastnila. Během let 1972 až 1975 letoun patřil Franku Sinatrovi. John Travolta letoun zakoupil v roce 1998, kdy měl stroj nalétáno více než 27 000 hodin a jeho paluba byla vybavena luxusním interiérem. Boeing získal registrační značku N707JT (John Travolta) a jméno „707 Jett Clipper Ella“ po hercových dětech (mezi jména Jett a Ella vložené slovo „clipper“ je použito záměrně jako odkaz na společnost PanAm, která jej původně používala v názvech svých strojů).

Spolupráce s australskými aerolinkami Qantas

Před deseti lety, v červnu 2002, začala Travoltova spolupráce s australskou leteckou společností Qantas. Během turné „Spirit of Friendship“ propagoval dopravce, jenž se tímto způsobem snažil povzbudit veřejnost po tragických událostech z 11. září 2001 k cestování letadlem. Travolta se svým Boeingem 707, který při této příležitosti získal historické zbarvení „V-jet“ z 60. let, navštívil třináct destinací na celém světě. Zároveň s tímto turné se stal také „ambasadorem dobré vůle“ australského dopravce, který mu umožnil absolvovat výcvik na Boeingu 747.

O několik let později, v roce 2011, spolupráce mezi americkým hercem a australskou společností pokračovala. John Travolta natočil tříminutové bezpečnostní video, které instruuje před startem cestující na palubě obřího Airbusu A380. I přes tento jistě kvalitní marketingový tah, který mezi většinou cestujících vyvolal velký ohlas, personál aerolinek zareagoval zcela opačně. Nesouhlas zavládl právě s osobou hlavního protagonisty. Podle tehdejšího názoru zaměstnanců by tuto reprezentativní úlohu lépe zastal kapitán Richard de Crespingy, hrdina letu QF032, který v roce 2010 nouzově přistál na singapurském letišti po problémech s jedním z motorů nového Airbusu A380.

Dům na letišti

Láska k letectví donutí nadšence k různým činům. Málokterý to však „dotáhne“ tak daleko jako Travolta. Pomineme-li jeho obrovské finanční možnosti, je pro obyčejné smrtelníky takřka neuvěřitelné, že si před několika lety pořídil vilu a pozemek přímo na soukromém americkém letišti Greystone (17FL) nedaleko města Ocala. Přede dveřmi mu tak mimo luxusních automobilů parkuje i několik letadel, z nichž největší je jeho Boeing 707.

Toto soukromé letiště, jemuž vévodí dvě ranveje, 18/36 (asfalt, 2 301 / 64 m) a 9/27 (turf, 1 109 / 30 m), vlastní společnost Jumbolair Inc. Dle údajů amerického úřadu pro civilní letectví FAA jde vlastně pouze o přistávací plochy, a jelikož letiště je dostupné pouze pro soukromý provoz, není zde možné natankovat palivo a marně byste tu hledali i vysokou řídící věž.


Foto Southernqualityinc.com

Když některou méně vyspělou zemi postihne katastrofa, většina nejen hollywoodských celebrit se všemožně snaží postiženému státu pomoci. Od různých charitativních projektů po vystupování bez nároku na honorář. Poté, co v roce 2010 udeřilo na Haiti ničivé zemětřesení, John Travolta nebyl výjimkou. Využil svůj Boeing 707 a na jeho palubě přepravil asi 6 tun humanitární pomoci, skupinu lékařů a scientologických misionářů.

Většina dostupných údajů hovoří o Travoltovi jako o dobrém pilotovi a skutečně velkém milovníkovi letectví. Ve své letecké kariéře však zažil i jeden krizový okamžik. V listopadu 1992 pilotoval svůj Gulfstream, když zjistil selhání některých systémů. Okamžitě se rozhodl pro nouzové přistání na washingtonském letišti Ronalda Reagana. Během riskantního manévru došlo navíc ke kolizi s Boeingem 727 společnosti USAir. Nakonec herec vše zvládl, a mohl tak pokračovat ve své herecké i pilotní kariéře.

Niki Lauda – Šéf letecké společnosti

Kdo jiný by mohl porovnávat rychlost v letadle a rychlost ve formuli 1, než pilot obou strojů. Jedním z mála, který je toho schopen, není nikdo jiný než Niki Lauda, hvězdný rakouský jezdec formule 1 sedmdesátých let a trojnásobný mistr světa. Mimo to, že vlastní pilotní licenci, založil v roce 1979 svou první leteckou společnost – Lauda Air.

Přes počáteční neúspěchy v těžké konkurenci Austrian Airlines se společnosti po několika letech začalo dařit. Aerolinky začaly provozovat pravidelné lety a do své flotily zařadily moderní stroje typu Boeing 767 a později také Boeing 777. Jelikož se Lauda cítil lépe za kniplem velkého letadla než za stolem jako šéf společnosti, mohli ho cestující (a dodnes stále ještě mohou) Lauda Air občas potkávat na palubě jako svého pilota.


Foto Tz-online.de

Když v roce 2000 Niki Lauda prodal svá procenta v Lauda Air a opustil pozici šéfa společnosti, neznamenalo to pro něj konec v leteckém odvětví. Již o tři roky později Lauda získal podíl v nově vzniklých nízkonákladových aerolinkách Niki.

Jeden ze zatím posledních počinů Nikiho Laudy na poli letecké dopravy bylo jeho prohlášení v roce 2009. Tehdy uvedl, že hodlá utratit asi 200 000 dolarů, aby se mohl stát pilotem raketoplánu Galactic společnosti Virgin. Na jeho palubě by spolu s dalšími pilotem a šesti cestujícími vystoupal až na oběžnou dráhu Země. Bývalý rakouský sportovec v prohlášení dále uvedl: „Už jsem řídil boeing i airbus a můj poslední sen je pilotovat raketoplán.“

Uvidíme, zda se tak Lauda stane pilotem „vesmírné lodi“.

Tom Cruise – Vojenský pilot

Asi nejznámější „filmový pilot“, hlavní představitel proslulého amerického filmu Top Gun Tom Cruise, získal svou pilotní licenci v roce 1994 v kanadském Torontu. Do létání se zamiloval právě při natáčení zmiňovaného trháku. Oproti Johnu Travoltovi mu však učarovaly stíhací stroje, a tak chtěl svůj život spojit nejdříve s americkým vojenským námořním letectvem. Nebyl však přijat pro svou malou výšku. Cruise si to vynahradil jiným způsobem. Koupil několik stíhacích strojů, mezi kterými je nejzajímavější legendární North American P-51 Mustang.


Foto Mustangsmustangs.com

Tom Cruise získal pilotní licenci v roce 1994. Podle dostupných zdrojů je majitelem čtyř strojů. Vedle Mustangu vlastní například také luxusní business jet Gulfstream IV nebo menši stroj Beech King Air F90. Hlavní klenot v jeho sbírce bezpochyby představuje právě zmiňovaný P-51 Mustang. Stroj si Cruise pořídil před pár lety a pojmenoval ho po své ženě Katie Holmes „Kiss me Kate“. Cena tohoto modelu z roku 1943 se odhaduje na necelé dva miliony dolarů.

Morgan Freeman – Mechanik u letectva

Mezi filmové hvězdy, které svůj život nějakým způsobem spojily s letadly, patří i Morgan Freeman. Pilotní licenci soukromého pilota získal v úctyhodném věku 65 let, v roce 2002.

I když mezi jeho lásky patří především herectví, letadla nezanedbává. Původně se chtěl Freeman podobně jako Tom Cruise stát stíhacím pilotem, ale to se mu nakonec nepodařilo. Navíc představa, že by jako vojenský pilot mohl sestřelit jiného člověka, se mu nelíbila. Když ve vojenském letectvu skončil na pozici mechanika, vrátil se zpět na hereckou dráhu a započal svou úspěšnou kariéru.


Foto Aopa.org

I když Morgan Freeman vlastní pilotní licenci poměrně krátce, zakoupil si již několik strojů. Do jeho flotily dle dostupných údajů patří mimo jiné i stroje Cessna 414 nebo další business jet Emivest SJ30.

Harrison Ford – Pilot záchranář

Harrison Ford získal pilotní licenci v roce 1996. Jeho zájem o letectví je podobně jako v případě Morgana Freemana ale o dost starší. První letecké kurzy absolvoval již v 60. letech na letišti Wild Rose Idelwild ve Wisconsinu. Vzhledem k jejich ceně si je však tehdy neznámý Harrison Ford nemohl dovolit dokončit, a proto získal své osvědčení až o třicet let později. Obdržel je dokonce až poté, co si koupil své vlastní letadlo. Zajímavě také vyznívá informace, že Fordovým leteckým instruktorem byl jeho soukromý pilot Terry Bender, kterého o výuku Ford požádal během jedné ze svých cest. Od doby, kdy usedl za knipl s pilotním osvědčením v kapse, sám nalétal více než 3 500 hodin.


Foto Wizardcandy.com

Od herectví za knipl

Fordův koníček se prolíná i s jeho hlavním povoláním, herectvím. Například v době natáčení filmu Šest dní, sedm nocí byl do „role“ letadla dosazen původně typ Stinson Reliant. Fordovi se však tento letoun nezdál a nakonec prosadil podle něj vhodnější de Havilland Canada DHC-2 Beaver. Mimochodem tento typ se Fordovi natolik líbil, že si jej sám zakoupil.

Každý divák, který zmiňovaný snímek viděl, ví, že Harrison Ford v něm hraje postaršího pilota. I s rolí měl však údajně problémy, protože proti tomu, aby Ford ve filmu létal, byly pojišťovací společnosti.


Foto Nycaviation.com

Podobně jako jiné hvězdy získal Ford licenci i pro řízení vrtulníků. Roli v tom sehrálo opět natáčení zmíněné komedie, které se uskutečnilo na Havaji. Nutnost rychlých přesunů mezi jednotlivými ostrovy donutila štáb využívat vrtulníků. Právě zde Ford poprvé přičichl k jejich pilotování. Bez zajímavosti jistě není fakt, že měl herec během jednoho ze svých pozdějších tréninkových letů v roce 1999 nehodu. Se svou helikoptérou se osobně zúčastnil i několika záchranných akcí v oblasti národního parku Grand Teton v americkém státě Wyoming.

Předseda experimentální letecké asociace

Harrison Ford je i členem asociace experimentálního letectví (Experimental Aviation Association – EAA). Tato organizace je známa i díky pořádání největšího srazu letců, letecký fandů, prodejců a výrobců letecké techniky z celého světa na letišti Wittman na tzv. AirVenture Oshkosh.

V rámci EAA Ford spolupracuje od roku 1996 také na programu Young Eagles, jehož cílem je různými způsoby přiblížit letectví dětem ve věku od 8 do 17 let. V březnu 2004 se v pořadí jako třetí známá osobnost (po herci Cliffu Robertsonovi a slavném vojenském pilotovi Charlesi Yeagrovi) stal předsedou tohoto programu. Později, v roce 2009, byl vystřídán dvojicí hrdinských pilotů (Chesley Sullenberger a Jeffrey Skiles) letu číslo 1549 společnosti US Airways, během nějž byli krátce po startu s letadlem plným cestujících nuceni přistát na newyorské řece Hudson.

V roce 2009 se Harrison Ford stal představitelem kampaně organizace pilotů a vlastníků letadel (Aircraft Owners and Pilot Association – AOPA), respektive jednoho z jejích programů – General Aviation Services America. Je také jednou z několika tváří nejen z oblastí letectví, které podporují humanitární leteckou organizaci Wings of Hope (Křídla naděje).

Mezi stroje, které Ford vlastní nebo vlastnil, patří podle dostupných zdrojů například zmiňovaný de Havilland Canada DHC-2 Beaver, Aviat A-1B Husky, Cessna Citation Sovereign, Cessna 208B Grand Caravan,  Beechcraft B36TC Bonanza, helikoptéra Bell 407, historický Waco Taperwing a další. Jako jeden z VIP hostů se Ford proletěl ve stíhacím stroji F/A-18 Hornet známé akrobatické skupiny Blue Angels v rámci již zmíněné „oslavy letectví“ EAA AirVenture.

A o kom to možná také nevíte?

Ve světě herectví či sportu vlastní soukromé letadlo (případně vrtulník) většina známých herců nebo i úspěšných sportovců, kteří si to díky svému umění mohou dovolit. Ne všichni si létající stroje sami pilotují. Výše uvedená pětice osobností představuje pouze vzorek z velké skupiny dalších pilotů - celebrit. Existují totiž i další, do kterých byste to možná neřekli. Pilotní licenci vlastní nebo vlastnili také například také Clint Eastwood, Patrick Swayze, Kurt Russell, Lorenzo Lamas, Angelina Jolie a mnoho dalších ze všech oblastí zábavy, herectví, sportu či politiky.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Zajímavosti


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

amerika

17.10.2012 v 9:08 tomas

na tomto sa mi paci amerika..lietanie je tam velmi dostupne a rozsirene ako u nas jazda na bicykli..skuste si u nas postavit pri dome drahu pre 737..letecke urady vam to zmetu zo stola..John Travolta ma moj velky obdiv za to co robi pre letectvo a vobec.

Odpovědět

amerika

17.10.2012 v 9:27 robo

neni problem ani u nas. Dodrzte vsechno co Vam bude narizeno a klidne Vam to urad schvali. Mimo jine gratuluji k vlastnictvi pozemku o rozloze minimalne 2500x200 metru.

Odpovědět

John

17.10.2012 v 9:43 Michal

John Travolta hrál pilota ještě ve filmu Kdopak to mluví ;-)

Odpovědět

iron maiden

17.10.2012 v 14:56 tomas

este zabudli na clena skupiny iron maiden ktory sa tym dokonca aj zivy ako dpravny pilot...btw toto je jasny dokaz toho ze lietanie je len a len o peniazoch

Odpovědět

...a další...

18.10.2012 v 18:49 Zdenek

Další americké létající celebrity jsou: legendární golfer Arnold Palmer, herec Jimmy Stewart, který létal i za druhé války, nedávno zemřelý režisér Sidney Pollack (m.j. film Tootsie), mimozemský Klingon Michael Dorn (Worf ze Star Treku), další herci Dennis Quaid a Brad Pitt (prý se učil řídit i helikoptéru v České Republice), muzikanti David Lee Roth a Jimmy Buffet a něžné pohlaví kromě Angeliny zastupuje Gisele Bundchen. Ze sportovců jsou jako piloti nechvalně známí baseballoví Yankees Thurman Munson a Cory Lidle. Oba totiž zemřeli při haváriích svých vlastních strojů. Cory zvláště dramaticky, když narazil svým Cirrusem do newyorkského mrakodrapu.

Odpovědět

Přidat komentář