Sklo kokpitu nechrání proti všem těmto druhům záření; u většiny letadel je schopno sklo odfiltrovat ultrafialové záření jen částečně až do 360 nm, což není pro ochranu oka dostačující. Přitom, když pomineme veškeré současné dostupné informace o klimatických změnách a ozónových dírách v atmosféře, je dokázaným faktem, publikovaným Světovou zdravotnickou organizací (WHO), že se stoupající výškou o každých 300 m (nebo 984 ft) se úroveň UV radiace zvyšuje o čtyři procenta.
UV záření má vlnovou délku od 280 nm do 390 nm a je zodpovědné za vznik šedého zákalu, který je podle WHO na prvním místě v očních chorobách; na druhém místě je glaukom (zvýšený oční tlak) a na třetím místě nezvratné poškození žluté oční skvrny, označované jako ARMD. Bohužel právě ARMD je velice těžce léčitelná oční choroba vedoucí až ke slepotě a jedním z faktorů, který se na ní může podílet, je právě dlouhodobé a silné působení modrého světla.
Zatímco většina filtrů jak ve sklech kokpitů, tak na ostatních značkových slunečních brýlích řeší jen průnik UV paprsků, odfiltrování modrého světla zatím kromě brýlí Caruso neřeší žádný jiný výrobek na ochranu zraku. Paprsky modrého světla se chovají jako kapičky vody dopadající každý den na oko a postupně poškozují žlutou skvrnu. Oči pilota jsou působení modrého světla vystaveny, i když je pod mrakem nebo prší, zejména ve výškách nad mraky, protože právě mraky odráží 70-80 % paprsků zpět na oblohu a tudíž i do kokpitu. To znamená, že oči pilota nečelí jen zvýšenému záření díky výšce, ale i díky zpětnému odrazu od mraků.
Foto Caruso
Švýcarská firma Caruso může nabídnout své odborné znalosti a zkušenosti právě u pilotních brýlí, vyráběných špičkovou technologií, patentovaných a filtrujících 100 % UVC, UVB, UVA a více než 99 % modrého světla a také více než 92 % infračervených paprsků. Tyto výrobky nabízí současnou nejvyšší možnou ochranu očí na světě; současně odpovídají a dokonce překračují normu Evropské Unie na ocharanu zraku (EN-1836).
Další specialitou těchto brýlí je, že je možno na ně integrovat skla na čtení od +1,25 až po +3,0. To usnadňuje čtení map za letu. Pro piloty, kteří užívají dioptrická skla, nabízí firma Caruso tyto technologie v jednoduchých, bifokálních nebo progresivních sklech. Tyto sluneční brýle jsou velmi pohodlné a lehké. Zaručují perfektní vidění ve trojrozměrném prostoru, zajištují perfektní ochranu zraku proti pronikání paprsků ze strany a mají Anti-Fog úpravu proti zamlžení skel.
Možnost úpravy nosníku zaručuje, že sedí na každý tvar hlavy a obličeje. Díky jejich pružnosti, je možné je jednou rukou nasadit pod letecká sluchátka nebo helmu a díky jejich tenkému tvaru je pilot pod sluchátky nebo helmou vůbec nevnímá.
Použitá nanotechnologie na sklech umožňuje odstranit drobné škrábance, ke kterým dojde při běžném užívání u každých brýlí, jednoduše nad parou. Skla nejsou polarizační. Použité hnědé zabarvení skel bylo vybráno po dvou letech výzkumů a testování německými profesionálními piloty „Germany Vereinigung Cockpit“.
Foto Caruso
K dostání jsou v současnosti v devíti různých typech, přičemž u každého typu je další možnost výběru barev. Společnost Caruso v České republice exkluzivně zastupuje a její výrobky nabízí firma OK Light Aircraft, která provozuje také e-shop na www.pilotshop.cz.