Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) udělila koncem minulého týdne typový certifikát motoru Rotax 912 iSc. Certifikovaná pohonná jednotka 912 iS rakouského výrobce BRP-Powertrain se tak bude moci dalé rozšiřovat mezi flotily leteckých škol a provozovatelů leteckých prací.
Vylepšený Rotax 912 se pyšní novou technologií přímého vstřikování paliva a novou kontrolní jednotkou ECU (Engine Control Unit), která by kromě optimální bohatosti směsi v daných výškách měla zajistit také snížení emisí oxidu uhličitého. Výrobce tím slibuje výrazné provozní úspory a šetrnost k životnímu prostředí zároveň.
Cílem BRP-Powertrain bude nyní získat typový certifikát amerického Federálního leteckého úřadu (FAA), aby mohl nový Rotax pohánět i letouny v zámoří.
Nemůžu si pomoci, ale v malém letadle by dle mého, mělo bát vše co "nejblbuvzdornější" Vzpoenu na kolegu z letiště, který si loni dal 3x nouzák právě kvůli selhání vstřikování na motoru jisté nejmenované značky co dělá 2T se stříkačkou, přitom problém byl jen v dobíjecím modulu. Při posledním nouzáku to éro krapet odneslo a tak šel motor ven a už je tam klasická 912.
Souhlas. Jenže doba si žádá různé fičury na bránění oteplování + vývoj nezavřou a vývojáře nepošlou na pracák. Takže se vše jen zesložiťuje a i tím prodražuje. 912 dosáhla ekonomiky a provozní spolehlivosti , o které se před 15 lety ani nezdálo, avšak další vývoj této jednotky už nemá praktický smysl.
Není to tak dlouho, co se v krátkých zprávách na Aerowebu psalo, že TL Elektronic bude dodávat software pro řídící jednotku tohoto motoru. To už je jako hotovo a certifikováno? A jestli se to certifikovalo s jiným softwarem, tak proč se bude dělat další? Nějak mi to nejde na rozum....
Ta krátka zpráva byla zmatečná, řídící jednotku motoru se sw dodal americký Rockwell Collins. TL elektronic bude dodávat upravenou verzi jejich engine monitoring system, glass cockpit EMS Integra, přes distributory Rotaxu. Přes jejich budík lze zobrazovat motorové hodnoty dodávané řídící jednotkou ECU na motoru, analogové budíky k tomu nepřipojíš, protože veškerá komunikace je digitální přes CANbus.
K motoru potřebuje Rotax udělat evropskou (EASA) i americkou certifikaci (FAA), na které začíná makat.