Na americkém trhu se před nedávnem objevila netradiční novinka v podobě malého jednomístného stroje Onex (vyslovuje se One-X). Výrobce letounu stroj prezentuje jako další krok na cestě za levnějším a jednodušším létáním.
Letoun Onex / FOTO Sonex aircrafts
Na základě této myšlenky vybavil výrobce letoun jedním velmi neotřelým technických řešením. Konkrétně se jedná o sklápěcí křídla s rozpětím pouhých šest metrů, díky kterým se letoun pohodlně vejde i do běžné garáže. Sklopné konce křídle lze úplně odmontovat pro lepší přepravu. Tento celokovový „prcek“ má být podle výrobce schopen i akrobacie při provozních násobcích +6/-3 G s maximální vzletovou hmotností 430 kg.
Onex se sklopenými křídly / FOTO Sonex aircrafts
Letadlo lze pořídit pouze jako stavebnici ve dvou verzích podle množství dodaných dílů výrobcem. Dodávaný motor AeroVee není vlastně nic jiného než nástavbový kit na hojně využívaný motor od Volkswagenu, který si musíte sami také sestavit. Motor s výkonem 80 koňských sil dokáže letounu udělit cestovní rychlost až 220 km/h. Maximální dostup letounu je dle specifikací téměř 5 500 m.
Jelikož první zákazníkem sestavený letoun Onex poprvé vzlétl před několika dny, není možné „výrobcem vysněné“ výkony letounu zatím ověřit. S cenou kolem 300 tisíc korun se jedná o velmi levnou stavebnici. Onex by mohl posloužit jako zajímavá alternativa k akrobatickým speciálům na které většina pilotů-akrobatů a aeroklubů finančně nedosáhne.
Nahrada akrobatickeho specialu s osmdesatikonovym motorem? I 105tka ma sto koni..
A nikde jsem nenasel ani zminku o tom, ze ten motor ma i invertni mazani. Takze nesmi letat ani na zadech.
Je to hezke, jenze... Na necem se tu akrobacii musite naucit letat. To vam jednomistne letadlo, zatim neznamych letovych vlastnosti neumozni. Vykon je opravdu malinky, nedovedu si predstavit i jenom takovy souvrat, ale budiz... Skladaci kridla tam kde je pozadavek na nasobky vnaset slabe prvky v podobe deleneho kridla, k cemu to dobre? Kvuli garazi? Aby mi to udelalo winglet pri vybirani stremhlaveho letu? K cemu se to ma vyhrabat do 5500 m??? I 5500 stop by bylo az az. Trocha podivna kombinace parametru, velice trefne nazvane "vyrobcem vysnene". Ale nechme se prekvapit...
Sierra od Tecnamu má taky +6 a -3g a akrobat to není. A s Volkswagenem 80 koní na přímo, to bude taky stoupavost.....Akrobatické letadlo znamená , že každý nýt, šroub, součástka včetně motoru je pro akrobatický režim navržena a odskoušena. Tady o tom silně pochybuji. Věřím, že to akrobatické figury v rámci možností zvládne, ale akrobat to nikdy nebude.