Pokud provozujete leteckou školu nebo půjčovnu letadel, pravděpodobně byste rádi věděli, kde se vaše letadlo pohybuje a co se s ním děje. Následující článeček vám ukáže jednu z možností, jak toho docílit.
V případě letecké školy by byl instruktor klidnější, kdyby mohl sledovat na dálku polohu letadla se svým žákem, kterého právě pustil na navigační let. Pro tyto účely byl nedávno vytvořen systém, který sledování polohy letadla umožňuje, a to téměř v reálném čase.
Nejdůležitější součástí systému je zařízení, které se umístí na palubě letadla. Jedná se o tzv. GPS/GPRS tracker vybavený integrovaným akumulátorem, anténou GPS i anténou GSM. Z toho důvodu je tracker velmi kompaktní a mobilní zařízení o velikosti menší krabičky od cigaret, které pracuje samostatně a nevyžaduje žádný zásah a připojení na palubní síť letadla. Díky tomu lze tracker umístit do letadla velmi jednoduše během chvíle.
Tracker přenáší informace o poloze letadla datovým GPRS přenosem na internetový server Flight-track.eu. Před prvním použitím trackeru je třeba ho nastavit pomocí administračního rozhraní. Nastavení obsahuje přiřazení k typu letadla, jeho imatrikulaci a volbu pilota. Po tomto nastavení již funguje sledování letů a jejich evidence zcela automaticky. Prakticky stačí ráno do letadla tracker umístit a zapnout. Po celý den lze pak sledovat aktuální polohu, výšku a rychlost letadla nebo doby jednotlivých letů včetně místa vzletu a přistání.
Provedené lety jsou následně archivovány, proto si můžete kdykoliv prohlédnout trasu a výškový profil letu z dřívější doby. Volbou filtrování v archivu letů je také možné zjistit spousty dalších informací, jako např. kolik vaše letadlo nalétalo hodin a startů během daného dne, měsíce či roku.
Máte vyzkoušeno do jaké výšky systém funguje? Mám zkušenost, že cca nad 1000m je mobil mimo dosah sítě. Jak velká je paměť pro offline záznam v případě ztráty spojení?
měl jsem možnost otestovat tutu "krabičku". Létala dokonce i v zahraničí :-) .
Velmi jednoduché ovládání, spolehlivost, nenáročnost na prostor a umístění i výdrž baterií a v neposlední řadě škála možností, co vám nenápadná krabička ve výsledku dokáže říci řadí toto zařízení mezi revoluční. Řekl bych, že přístroj i celý systém bude velkým přínosem a pomocí pro letecké školy, půjčovny i aerokluby.
Hezke, jen by to chtelo mit sw pro offline pouziti, ne vsude a vzdy je k dispozici net, zaplatit tyhle penize a pak se jednou provozovatel sluzby na netu zblazni nebo ho prejede auto a krabicka je k nicemu....
Škoda, že to nejde aktivovat i na dálku, byla by to dobrá zabezpečovačka letadel proti případnému odcizení. Schované někde v trupu ...
Ale stává se vůbec u nás, že se ukradne letadlo?
Tracker byl v praxi vyzkoušen do výšky cca 3km (FL 95). Je samozřejmě vybaven vyrovnávací pamětí o velikosti 4 MB (150000 fixů) , která bez problémů pokryje veškeré výpadky GSM spojení během letu ve větších výškách.
Z vlastni zkusenosti mohu potvrdit, ze krabicka dava data tak jak ma a i komunikace s autorem je perfektni. S vyssi vyskou letu prijdou obcas prodlevy, ale vzdy se vse spravne dopocita a zobrazi.
Za sebe dekuji a myslim, ze srdecne podekovani prijde i od ostatnich uzivatelu ... :)
Me by velice zajímalo, zda se na základě stáhnutých dat může vyhodnotit průběh finální fáze přiblžení a přistání na letišti. Například jestli pilot nepřekročil rychlost na klapkách, a jaké si dělá rozpočty. )) pro letecké školy dost podstatné )) děkuji