Co a pro koho to je?
Manuál praví, že LK8000 je Tactical Flight Computer. Hned na úvod tedy nejdůležitější poznámka. Od navigací typu Garmin apod. se liší především svou „cílovou skupinou“, a tedy zpracováním údajů. Kromě běžných údajů typu výška, rychlost, kurz, mapa, vzdálenosti, prostory totiž zobrazuje také vítr, stoupání, dokluz z aktuální výšky, hromadu údajů souvisejících s termikou a v neposlední řadě i údaje, které jsou důležité při soutěžích, tedy uletěnou vzdálenost a čas.
Z výše popsaného je zřejmé, že hlavní přínos má tento navigační software pro plachtaře. Vyznavačům karbonových hlav přináší řadu přebytečných údajů, což může v určitých chvílích působit rušivě, ale v zásadě je použitelný i pro ně. Italský výrobce však počátkem listopadu přislíbil, že do programu brzy zařadí i nastavení pro sportovní letouny. Jeho „beta“ by se měla objevit již v prosinci.
LK8000 pochopitelně není jedinou „hračkou“ tohoto typu, ale co je na něm tak dobré?
Úplně „echt profi“ řešení jsou různé zabudované sofistikované logger-vário-počítače (např. LX9000), ale to se pohybujeme v cenové hladině 2 000 dolarů – věru ne každý si to může dovolit. Zvlášť v případě, kdy éro je klubové.
Proto přichází na řadu navigační SW pro PDA a telefony. Z takových programů můžeme jmenovat u nás velmi populární SeeYou. Tento program se hojně používá v našich končinách, ale je za peníze. A k jeho ceně je nutné připočíst částečně i cenu PDA. Výhodou je kvalita programu a rozšířenost – tím pádem podpora, jak technická, tak i dostupnost map, prostorů atd.
Proč jsem poukazoval na fakt, že je SeeYou za peníze? Protože ne vždy se musí za kvalitu platit. A právě zde vzniká šance pro dva vynikající open-source programy XCSoar a novinka LK8000 (vznikl jako odnož onoho XCSoaru).
Cena LK8000 je více než příjemná, totiž nulová. Podpora HW je ještě lepší. Kromě PDA a telefonů jako v minulém případě vám bude po odborné konfiguraci zařízení běhat i na PNA, což jsou ony populární autonavigace. Ty jsou k dispozici s větším displejem i v mnohem nižších cenách, navíc uzpůsobené k použití coby navigace. Za pár korun tak s sebou můžete vozit plachtařský computer.
Jedinou nevýhodou tohoto řešení je dosavadní nevědomost komunity. Tento neduh snad částečně odstraní můj článek.
Co to vlastně umí?
Když se podíváte na obrazovku, vidíte mapu s ikonkou letadla, kde se právě nacházíte, vaši cílovou destinaci, vzdálenost od onoho bodu, kurz, rychlost, výšku, ve které tam přiletíte, a samozřejmě klíčové údaje – vítr, klouzavost, čas. Krása, a také hlavní rozdíl, je to, že všechno je vidět na první pohled. Když jste z jakýchkoliv důvodů nuceni si pohled přepnout, nemusíte se trefovat do žádného tlačítka, sama obrazovka je jedno velké tlačítko. Záleží jenom na tom, zda stisknete její horní či dolní okraj, vlevo nebo vpravo, krátce či dlouze.
Zde vidíte sami. Letím na Trento, je to 60,1 km daleko, měl bych zabočit 15° na východ, letím rychlostí 127 km/h, vítr fouká z kurzu 210° rychlostí 10 km/h, přiletím tam s výškou 446 m, potřebuji klouzák 26.1 a McReady je 0,5.
Tyto údaje jsou k dispozici i v číselné formě a tak, aby velikost písma a kontrast napomáhaly k co nejpohodlnější čitelnosti.
Ergonomii programu oceníte (a právě ergonomie ovládání je to, co tento program asi nejvíc odlišuje od konkurence – systém navrhl létající pilot, jak sám píše, „do turbulentního prostředí“) když jste nuceni za letu změnit cílový bod. Stačí jenom kliknout na lištu a otevře se seznam letišť, kde kurzorem vybíráte cílovou destinaci. Pohyb kurzoru zajištuje dotyk nahoru či dolů a výběr je kliknutí na střed. Žádné trefování se na tlačítka.
A podobně jako u iPhonu, můžete obrazovkou listovat, v dalších listech se zobrazí všechny „landable“ plochy (tedy místa, kde se dá přistát), otočné body a body již dříve volené (např. body na deklarované trati). Samozřejmě, pořadí bodů se dá jednoduchým klikem změnit z původně navrženého „od nejbližšího“ třeba k „seřazení dle výšky příletu“.
Kapitolou samo o sobě je spodní lišta letových údajů. Ta je plně konfigurovatelná a umožňuje zobrazit téměř všechny možné a nemožné informace – výšky, rychlosti, feety, metry, letové hladiny, stoupání, uletěnou vzdálenost, čas letu, výšky příletů atd… Údaje se dají snadno modifikovat a zase pouhým kliknutím přepínat.
Samozřejmě program podporuje ony 3 klíčové režimy letu: normální let (= přeskoky), kroužení a dokluz. Pro každý režim napovídá jiné údaje, tak aby se pilot nemusel zdržovat přepínáním. A samozřejmostí je také počítání směru a intenzity větru.
Co by to bylo za navigační systém, kdyby neměl k dispozici mapy a vzdušné prostory. Tyto, pro bezpečnost letu klíčové, informace jsou trvale kontrolovány, a když se letoun ocitne poblíž CTR nebo TMA, okamžetě na tuto skutečnost pilota upozorní (zvuk + nápověda kam volat). Podobně, když trať vede „přes kopec“ a mohlo by dojít ke kolizi, na tuto skutečnost LK8000 upozorní.
Vzdušné prostory i mapa se chovají inteligentně – neobtěžují s nepotřebnými informacemi. Tedy jestliže „sbírám šišky“, tak zbytečně neruší, že někde nahoře je TMA. K tomu dojde až v pravý čas, tedy přesněji v určité výšce. Podobně se chová i mapa, když jsem vysoko, vidím jenom důležité (a velké) body, když „chodím pěšky“, zobrazí téměř každou dědinu.
A to všechno je zapínatelné, přepínatelné a konfigurovatelné, s možností definování vlastních „tlačítek“ (= míst na obrazovce). Systém se dá přizpůsobit téměř všem požadavkům. A samozřejmostí je zápis letu (tzv. IGC soubor) s podporou poláry toho konkrétního typu kluzáku.
Když se s kamarády bavíme, co kdo používá, tento program téměř nikdo nezná. Každý maximálně SeeYou, navíc kradené. Mojí snahou bylo ukázat, že existují i jiné alternativy, možná dokonce i v něčem lepší, s kvalitní podporou, s možností běhu na PNA a v příjemné ceně (= zdarma).
Odkaz na prezentační video v angličtině najdete ZDE!
Odkaz na český manuál k softwaru najdete ZDE!
Sumář
Na čem to běží?
Na HW, který hostuje operační systém Windows CE, Windows Mobile, tedy zařízení PDA a PNA (což jsou různé autonavigace, ale ne zcela všechny, viz níže). Autonavigace jsou vymyšleny tak, aby na nich běžel originální program - tedy na spuštějí jiného (LK8000) je nutný zásah "odborníka". Zásahem rozumíme překonfigurování - ne zásah do HW.
Co vím, bez problémů jsou navigace MIO, Dynavix a obecně většina těch levnějších zařízení. Jak už bylo zmíněno, musí ono PNA běžet pod WinCE. Dost intenzivně se brání navigace Garmin, ale na druhou stranu, jestliže někdo zakoupí drahou špičkovou navigaci, málokdy má potřebu to ještě upravovat či modifikovat. Na fóru vývojářů je na toto téma diskuse - a jedno z vítězných zařízení vyšlo MIO MOOV 400. Je k dispozici balíček (unlock), který obsahuje nejenom odemčení onoho zařízení, ale i správně nakonfigurovaný SW - tedy tuto operaci zvládne i laik. Hlavním důvodem výhry není snadnost modifikace, ale čitelnost na slunci.
Na stránkách www.glidertools.cz nabízí už takto připravené navigace + řadu dalších "udělátek" (propojení přístrojů do jednoho integrovaného celku - to taky LK8000 zvládá), takže idea mít ve větroni glass cocpit není až tak nereálná. Navíc slibuje ovládání z kniplu (inspirace z F16), uvidíme.
Jak velký je nutný zásah?
Záleží na HW. Jestliže má PNA podporu SD karty, většinou je to bez modifikace továrního nastavení. Tedy, je vložená karta = upravený systém s LK8000, není karta = originál, tak jak to bylo na krámě. Ale existují navigace bez možnosti karty, tam úprava spočívá v nahrátí nějakého SW dovnitř navigace (a tam se něco modifikuje) - takováto navigace je trochu pozměněná, v případě reklamace je nutné to vrátit do původního stavu - jinými slovy, je velmi vhodné mít backup původního nastavení. V žádném případě není nutný zásah do HW.
Komu to slouží?
Primárně je program určen pro plachtaře, ale je možné ho používat i v motorových letadlech. Nabízí ale víc informací než je zapotřebí, což může být zmatečné. Čas toto ale vyřeší.
Je na to spolehnutí?
Všichni věříme že ano. Na základní věci SW ano (to běhá X roků) - všechny nové funkce jsou důkladně testovány komunitou, takže chybovost by neměla být veliká. A po pravdě, jestliže mi to spočítá FAI trojúhelník o 5 km špatně, je to nemilé, ale bezpečnost letu to neovlivní.