Plachtařský výcvik – univerzální osnova

30.11.2010 2 příspěvky

Toto povídání navazuje na článek Plachtařský výcvik v kostce, který se věnoval aerovlekové osnově. Proto se zde zaměřím zejména na osnovu univerzální a na rozdíly mezi oběma typy výcviku.

Plachtařský výcvik – univerzální osnova
Plachtařský výcvik – univerzální osnova (Zdroj: Aeroweb.cz)

V roce 2006 jsem se rozhodl, že se stanu pilotem. Řešil jsem stejné otázky jako kolega Honza Florián v článku Plachtařský výcvik v kostce a určitě ty samé, jako řeší všichni ostatní, kteří chtějí s létáním začít. Vybral jsem si Aeroklub Medlánky, zejména proto, že je nejblíže mému bydlišti, i když pořád přes celé město.

Na teorii, která probíhala přes zimu, nás chodilo okolo patnácti, létat v květnu nás mělo začít osm. Říkám mělo, protože první měsíc se nás vždy o víkendu sešlo 2-3. A to je na univerzální osnovu málo. Se zajištěním provozu na našem letišti problém není, jsou vypsány víkendové služby jak pro AFIS, tak navijákaře i instruktory, hlavní problém byl s lidmi. A tak se stávalo, že nám občas pomáhali kolegové, již piloti, z loňské elementárky a posléze i žáci, kteří elementárku ještě dolétat nestihli.

Je nutné si uvědomit, že pro univerzální osnovu potřebujete AFISáka, navijákaře, instruktora a nejméně 4 piloty-žáky. Žák v letadle, dva pomocníci u křídel a startér/zapisovač. Vše ostatní jde na úkor bezpečnosti. Provoz je v tomto případě pomalý, protože všichni žáci musí na startu čekat až na druhý start kluzáku a pak teprve jet pro lana, mezitím zapisovat data do šmíráku. Ideální je tedy počet žáků 6, kdy pátý jezdí pro lana, šestý zapisuje lety. Úplný luxus je pak 7 žáků na dvě letadla. :)

Výcvik jsem začal 2. května, 15. července jsem měl svá první sóla a pilotní zkouška proběhla 2. října téhož roku. Celkem tedy výcvik trval 5 měsíců, což se dá počítat za tu rychlejší variantu. Na letišti jsem trávil většinu volného času, takže každý víkend, kdy byla potencionální možnost létat, jsem byl na letišti.

Během výcviku jsme pořádali i týdenní soustředění, které každého posunulo o značný kus dopředu. Je totiž rozdíl létat 4 starty každý den nebo jednou týdně. Protože výcvik trvá, řekněme, půl roku a létání není tak intenzivní jako při rychle odlétané aerovlekové osnově, tak žáci ztrácejí návyky, které se naučili, a třeba i dvoutýdenní přestávka je znát a létají se tedy opakovací lety, které dobu výcviku také prodlužují.

Mezi univerzální a aerovlekovou osnovou je rozdíl pouze v úloze 1/6; 1/8; 1/9 a 1/10. Úloha 1/6 u aerovlekové osnovy zahrnuje cvičné lety k nácviku přistání do omezeného prostoru a řešení mimořádných případů a obsahuje minimálně 3 aerovleky. U univerzální osnovy je těchto startů minimálně 11. Důvod je zřejmý. Řeší se kromě přistání do terénu a zablokovaných vzdušných brzd také mimořádné situace při navijákovém startu, což je přerušení tahu navijáku, kdy máte v závislosti na výšce několik způsobů, jak danou situaci řešit, tak manévr s visícím lanem, pokud by se nevypnulo.

U úlohy 1/8 a 1/9 se kromě přezkušovacího aerovleku letí také navijákový, poté následuje první sólo naviják a aerovlek. V úloze 1/10 (sólo lety) je počet startů stejný, rozdíl je pouze v tom, že v univerzální osnově je většina startů navijákových.

Myslím, že mírná odlišnost je i v úloze 1/7 (řízení aerovleku, pády, vývrtky, spirály, ostré zatáčky). Žák létající aerovlekovou osnovu nemá s provedením vleku problém, kdežto žák létající navijáky je většinou značně zpocen a potřebuje o pár letů více.

Zhodnocení, pokud se rozhodnete pro univerzální osnovu:

  • Počítejte s tím, že výcvik vám bude trvat skoro celou sezónu a na letišti strávíte spoustu času. Na druhou stranu, není to vůbec od věci. Kromě létání se naučíte třeba jezdit s traktorem, sekat trávu, opravovat naviják, dělat padesátku na Blaníku a spoustu dalších věcí, které se vám později v aeroklubovém, a třeba i soukromém, životě budou hodit.
  • Budou dny, kdy nepoletíte vůbec a vaši kolegové ano. Budete zaplétat prasklé lano, spravovat naviják a mít třeba za den 1 start. Jde se s tím špatně domů, ale nic nesemkne partu lidí více, jako zjistit po dvou hodinách zaplétání lan, že jste si zapletli smyčku.
  • Za výcvik odlétáte reálně tak 100 až 200 startů a přistání, což je třeba i 2x více než u osnovy aerovlekové, nutno podotknout, že za stejný peníz. A naučit se startovat a přistávat je jedna ze základních věcí obou typů výcviku.
  • U univerzálního výcviku si můžete rozvrhnout financování výcviku řekněme na 6 měsíců, pouze mít dostatek peněz na úvodní aerovleky, potom na úlohu 1/7.
  • Řešení vhodné zejména pro studenty. Výcvik je o něco levnější, peníze se dají na konto aeroklubu přisypávat v menším objemu, a tak můžete být klidnější, že byste neletěli, protože dojdou. A když už se to stane, zajdete na brigádu a máte zase na letový víkend postaráno.
  • Za stejnou cenu odlétáte 2x více startů a přistání (porovnáno pouze u dvou lidí, letající rozdílnou osnovu).
  • Časem zjistíte, že se navijáku bojíte a raději zvolíte aerovlek.
  • Nejvíce informací se dozvíte po provozu v hospodě.

Ať už si vyberete jednu nebo druhou osnovu, vždy to bude kolektivní sport. Pokaždé jste závislí na ostatních lidech, kteří vám pomáhají nebo vás učí létat. Nenaučíte se to ani za měsíc při aerovlekové osnově, ani za rok při univerzální. Létat se učíte celý život.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Jo

30.11.2010 v 19:26 tukanmb

Jo,hezky jsi to sepsal, mohu jen podepsat.

Odpovědět

last

29.12.2010 v 3:47 jo

Ja nevim, jestli student ma tolik casu, ale osobne si myslim, ze se vyplati si dojit pres zimu na brigadu a potom nalit penize najednou do vycviku a litat co to da. Uprimne sem lital kdysi navijakovou osnovu a to ze sem za cely den letel 2x-4x me fakt nebavilo. Spousta casu a spousta penez. Lepsi je si priplatit za komercni letovou hodinu a nelezt do AK. A az po odlitani vycviku jit do AK. protoze to vyjde s letovou hodinou na stejno, ale bez brigad. A kdyz si spocitam ten cas, tak je lepsi si na to jit proste vydelat na brigadu a mam vydelano trikrat rychlejc. Jinak aerovlekovou osnovu uz sem konecne odlital a pohoda. Ted jeste dolitat preskoleni na navijak.A sem rad, ze sem to tak udelal. A hlavne v pulce prazdnin uz sem byl pilot. A ne jako u navijaku kde sem mel nalitano 4 hodiny. Chce to pred zacatkem vycviku poradne pocitat. Ale neznam hezci romantiku nez v kluzaku, tak nechci zajemce odrazovat

Odpovědět

Přidat komentář