Státní muzeum letectví Kyjev–Žuljany se nachází na severním okraji města v bezprostřední blízkosti žuljanského letiště. Toto letiště dnes slouží především pro menší letadla a pro pravidelnou vnitrostátní přepravu.
Iljušin Il-18
O tom, že muzeum má co nabídnout, svědčí na 70 exponátů letadel, vrtulníků a hydroplánů. Zajímavým faktem je, že v muzeu nenajdete ani jedno „západní“ letadlo. Expozice se skládá výhradně z letadel konstrukčních kanceláří bývalého Sovětského svazu: Aero, Antonov, Berijev, Iljušin, Kamov, Mikojan Gurjevič, Mil, Suchoj, Tupolev a Jakovlev.
Mil Mi-24A
Do muzea se nejlépe dostanete místní hromadnou dopravou. Žlutý mikrobus, tzv. „maršrutka“, číslo 220 má konečnou stanici přímo před vchodem do leteckého muzea. Na první pohled vás upoutají obří ocasní plochy dopravních letadel, pod kterými se ztrácí směrová kormidla menších kolegů.
L-39C Albatros
Prvním exponátem za vstupní branou je prototyp letounu Antonov Mk.181. Tento vrtulový letoun s naprosto atypickou konstrukcí byl pouze „experimentalnyj“. Za jakým účelem vznikl a proč, není veřejně známo. Do vzduchu se nikdy nepodíval a do muzea byl přivezen v září letošního roku.
Antonov Mk.181
U letounů L-29, L-39, An-2, An-24, An-26 a dalších pořizujeme jen dokumentační fotky a moc se nezdržujeme, neboť je dobře známe z našich letišť. Naopak například palubní vrtulníky Kamov, určené pro boj s ponorkami, anebo hydroplány Berijev pro hašení lesních požárů se stávají terčem našeho zájmů.
Berijev Be-12
Jedním z největších lákadel je bezesporu Jak-38. Jediný sovětský palubní stíhací letoun schopný vertikálního startu a přistání. I přes značné komplikace (zejména chlazení motoru v režimu VTOL) se v roce 1976 přistoupilo k sériové výrobě. Nakonec se vyrobilo 231 kusů a letoun byl zařazen do operační služby na letadlových lodích. U pilotů nebyl Jak-38 oblíbený kvůli neustálým „dětským nemocem“, které ho provázely až do konce služby v polovině 90. let.
Jakovlev Jak-38
V naprostém úžasu se návštěvník ocitne při pohledu na stojánku, kde vedle sebe stojí Tu-142, Tu-134UBL a tři Tu-22! Tupolev 142 je na první pohled úplně stejný jako Tu-95. Sloužil pro námořní průzkum a protiponorkový boj. Tu-134UBL je verze určená pro výcvik posádek na letoun Tu-22M zastával roli nadzvukového strategického bombardéru.
Tupolevy Tu-22 a Tu-134UBL
Za pozornost stojí zajímavý konstrukční detail hlavního podvozku u Tu-22. U prostředních kol tříkolového podvozku se nechá zvětšit rozchod kol. Nepochybně je to z důvodu rozložení váhy letounu na větší plochu. Zejména při pohybu po nezpevněných plochách letiště je to užitečné.
Podvozek Tu-22 s měnitelným rozchodem prostředních kol
Nejtěžší, největší a nejvýkonnější. Těmito přívlastky se může pochlubit jen a pouze vrtulník Mi-26, jenž nechybí v žuljanském muzeu. Vrtulník uveze 80 plně vyzbrojených vojáků nebo 20 tun nákladu, bez problému dokáže přepravit i tank. Vedle Mi-26 stojí jeho starší bratr Mi-6. Mi-6 je také vrtulník nevšedních rozměrů a výkonů, z něhož byl právě později vyvinut Mi-26.
Mil Mi-26
Milovníci velkých dopravních letadel si zde rozhodně přijdou na své. Od velkého množství malých Jaků-40 přes Tu-134, Tu-154 až po Il-62 či Il-86! Zastoupeny jsou i vrtulové legendy Il-14 a Il-18. Na podstavci je symbolicky vyzdvihnut asi největší úspěch sovětského dopravního letectví, a to Tupolev 104. Tu-104 by se dal nazvat prvním úspěšným dopravním proudovým letounem na světě. Pravda, předstihnul ho jen De Havilland Comet, který se ale pro velký počet nehod ve vzduchu moc dlouho neohřál. Posledním velkým exponátem je transportní Il-76.
Tupolev Tu-104
Velmi milým překvapením pro návštěvníka je naprosto perfektní technických stav většiny vystavených letadel. Obdiv je zde opravdu na místě, když si představíme, že se v muzeu nenachází jediný hangár a všechny letouny jsou celoročně vystaveny místním klimatickým podmínkám.
Tupolev Tu-142
Když budete mít štěstí, potkáte zde i jednoho leteckého veterána, který má od většiny letadel klíče a do pár z nich vás i s fundovaným komentářem nechá nahlédnout. Je to takový starý sympaťák, kterému bych i věřil, že na všech zde vystavených letadlech létal. :-) Bohužel během naší návštěvy se tento borec věnoval jakési školní skupince. Což ani tak nevadí, jelikož tam jsou i jiní pracovníci, kteří vás mile rádi pustí do letadel.
Kamov Ka-26
A tak jsme se dostali například do Mi-26, Il-62 atd... Ovšem největším zážitkem byl Il-86, ke kterému mechanik připojil pozemní zdroj a za typického bzučení GPU otevřel hydraulicky otvírané dveře. Po schodech se člověk dostane do spodní paluby, kde je šatna pro odložení svršků a menších zavazadel. A po dalších schodech se jde už do kabiny cestujících. Samozřejmě i do kokpitu, který je na rozdíl od dnešních airbusů a boeingů neuvěřitelně prostorný. S důrazným tónem nám mechanik sdělil, ať hlavně na nic nesaháme. Není se čemu divit... Troufám si říct, že by se tento Iljušin dal i oživit. V tak perfektním stavu tu letadla mají!
Kokpit Il-86
Závěrem bych chtěl říct, že je to jedno z nejlepších leteckých muzeí, které jsem navštívil. Dokonce bych se ani nebál ho přiřadit vedle proslulého anglického Duxfordu. S menšími úpravami zimního a letního období zde mají otevřeno po celý rok. Zhruba polovina letadel je obehnaná páskou, zbytek si můžete prohlédnout detailně a osahat. Vstupné není vysoké, platí se i za fotografování a za vstup do letadel. Ovšem jsou to všechno symbolické částky. Popravdě řečeno kdybychom sami od sebe nepřišli do kasy. Tak by po nás asi nikdo nic nechtěl. Avšak za tu nádheru jsme mile rádi přispěli na provoz a údržbu muzea.
Mig-29
Seznam letecké techniky v leteckém muzeu Žuljany:
-
Aero L-29, L-39C
-
Antonov An-2, An-24B, An -24T, An-26
-
Berijev Be-6, Be-12PL
-
Iljušin Il-14P, Il-18, Il-28, Il-62, Il-76, Il-86
-
Kamov Ka-25PL, 26, 27PL
-
Mikojan Gurjevič MiG-15UTI, MiG-17, MiG-17F, MiG-21PF, MiG-21PFM, MiG-21UM, MiG-23BN, MiG-23ML, MiG-25RBT, MiG-27K, MiG-29
-
Mil Mi-1, Mi-2, Mi-4, Mi-6A, Mi-8, Mi-8TM, Mi-14BT, Mi-14PL, Mi-24A, Mi-24D, Mi-24P
-
Suchoj Su-7BM, Su-15TM, Su-17M, Su-17UM-3, Su-24, Su-25
-
Tupolev Tu-22M0, Tu-22M2, Tu-22M3, Tu-104, Tu-134, Tu-134A, Tu-134UBL, Tu-142MZ, Tu-154
-
Jakovlev Yak-18PM, Yak-28U, Yak-38, Yak-40, Yak-50