Řešení existuje
WC – tyto dvě písmena by měla zaujímat přední pozice checklistu každého letadla, které onou místností není vybaveno. Krátce po startu by totiž mohlo dojít k rychlému opocení posádky i cestujících, tedy pokud neletíte dále, než jeden okruh kolem domácího letiště. Možností, jak tyto problémy řešit se nabízí hned několik.
Při malé potřebě se to ještě jakžtakž nechá zvládnout. Dobrým sluhou se stává PET lahev. Dobrodruhové se mohou pokusit močit přímo z letadla, což si ale u většiny typů letadel neumím představit, maximálně u letounu Skyvan ze zadní otevřené rampy. U jiných letadel by při rychlosti proudu vzduchu při vykonávání potřeby z bočních dveří asi bylo mokré celé letadlo. Někteří plachtaři tento problém řeší pomocí plínek, což ale musí být silně nepohodlné při dlouhých letech. Velkou výhodu mají piloti letounů upravených pro shazování návnad z letadla například při plošném očkování lišek. Skrz rouru, kterou se ven z kabiny hází návnada, by to asi taky šlo.
To bylo pár teoretických tipů, jak si provizorně ulevit. Ale jelikož jsme v 21. století, technologie a hlavně větší vynalézavost člověka nám nabízí několik elegantnějších řešení, než jsou výše popsaná. Jedním z nejlepších řešení je kapesní WC „TravelJohn“. V podstatě se jedná o plastový pytlík, který umožňuje diskrétní a hygienické vykonání malé potřeby. Dokonce se během pár vteřin tekutina přemění v tuhý gel a zabrání se tak případnému vylití. Balení těchto tří kapesních WC se nechá pořídit za pár stovek.
No a když na vás přijde velká potřeba, s tou je to horší. Jediným utěšením je, že alespoň není tak častá jako malá potřeba. A když sedíte v letadle, tak to už na to letiště prostě nějak dotáhnout musíte. Ani nevím, jestli existují nějaké provizorní či nějaké elegantnější řešení tohoto problému. Při nejhorším si holt akorát večer vyperete trenky…
Ale záchod je lepší
Záchod na palubě letadla je velice příjemná věc, ale taky občas dokáže život znepříjemnit. Tak například, kdysi se jednomu cestujícímu v dopravním letadle stalo, že se zadkem přisál k záchodové míse. Jak se to mohlo stát? Jednoduše! Cestující totiž ještě, když seděl na WC, zmáčknul tlačítko splachování. A jelikož se u daného typu letadla splachovalo podtlakem (obsah toalety se v podstatě vysává), tak se lehce přisál k míse! Naštěstí se z tohoto maléru cestující ve zdraví dostal, ale šok to musel být pěkný. Výrobce letounu se ke vzniklé situaci postavil s chladnou hlavou a problém, aby se již nikdy neopakoval, vyřešil vydáním jednoduchého bulletinu. Na spodní části záchodového prkénka se nainstalovaly gumové špalíčky tak, aby prkénko nesedělo přímo na záchodové míse. Tímto vznikne malá mezírka, kterou se při spláchnutí, ještě když člověk sedí na WC, vyrovná tlak, a cestující zůstane bez újmy zadnice.
Bliží se časy, že i v dopravních letadlech, kde jsou i dvě až tři toalety, budete křížit nohy a prosit veškeré božstvo o rychlé přistání. Tedy pokud u sebe nebudete mít drobné. Tento svérázný nápad dostala před časem anglická nízkonákladovka Ryanair, která je pověstná svými poplatky za cokoliv. Popravdě by tato společnost nejraději zrušila záchody úplně a místo nich nainstalovala další řadu sedaček. Jó, byznys je byznys, takže nezapomeňte na TravelJohna nebo nějakou tu kovovou babku do kapsy.
Jednoduché to nemají ani pracovníci, kteří obsluhují vypouštění a napouštění toalet. Není pochyb o tom, že je to jedna z nejhorších prací na letišti. Sám jsem se o tom jednou na vlastní oči přesvědčil. Naštěstí z dostatečné vzdálenosti a pouze jako pozorovatel. Jednoho krásného dne jsem znuděně sledoval kolegu, jak se chystá vypustit toaletu. V klidu si otevřel servisní panel, připravil si hadici a šel na věc. Patřičně s rukama nad hlavou a obličejem upřeným k servisnímu panelu začal otevírat klapku pro připojení fekální hadice, avšak stalo se, co se stát nemělo. Jelikož druhá uzavírací klapka, která se otevírá až po připojení hadice k panelu, byla zaseknutá v otevřené pozici, všechny fekálie držela první klapka pro připojení hadice. A jak v klidu kolega tuto klapku otevřel, veškerý obsah toalet se na něj začal valit! Ovšem neuvěřitelná byla i jeho pohotová reakce. Okamžitě když viděl co se děje, začal klapku rychle zavírat. Každý člověk by asi rychle uskočil, ale on ne. Povedlo se mu to zavřít, ale i tak schytal z první rány několik litrů páchnoucího obsahu toalet. Že se všichni přihlížející náramně bavili a že kolega byl patřičně nas…štvaný asi není třeba psát. Ale byl to opravdu pěkný pohled, když kráčel rázným krokem celý mokrý ze stojánky a cestou ze sebe sundával kousky toaletního papíru…
schéma toaletního systému B737
Úsměvná byla též historka kamaráda, který si v klidu lebedil na toaletět v thajském Jumbu, když v tom z ničeho nic přišla turbulence. Radši snad ani nebudu podrobně vyprávět, jak vsedě s kalhoty na půl žerdi lítat po celém WC.
Zajímavý byl také kdysi MEL u ČSA, alespoň co se toalet týče. MEL je seznam minimálního vybavení letadla, s kterým se může uskutečnit let. Tento MEL pravil, že v případě nefunkční toalety v letadle se může letět pouze jako non-commercial flight – tedy, že by cestující letěli zadarmo, anebo by letadlo muselo přeletět prázdné. Avšak když přišlo na závadu toalety, tak se urychleně tento MEL ze seznamu vyškrtnul, neb by se tato závada WC šeredně prodražila.
Koneckonců, není nad to v klidu s letadlem přistát na zemi a odskočit si, což ale také vždy nejde. Možná by stálo před započetím pilotního výcviku zvážit, jestli není lepší si udělat licenci na vrtulník, neboť s ním si můžete ulevit, kde se vám zlíbí. No, přiznávám, je to asi hloupý nápad se rozhodovat, jestli si dělat papíry na vrtulník či letadlo právě kvůli potřebě WC. :-)