AKTUÁLNĚ: Švédsko a Norsko opět zavírají letiště

21.04.2010

Sopečný popel se opět vrací nad Skandinávii, některá letiště jsou opět uzavřená. V Česku jsou dnes zrušeny pouze 3 lety. Poslední aktualizace: čtvrtek 22. 4. 2010

AKTUÁLNĚ: Švédsko a Norsko opět zavírají letiště
AKTUÁLNĚ: Švédsko a Norsko opět zavírají letiště (Zdroj: Aeroweb.cz)

Aktuálně:

22. 4. 2010 Skandinávie opět uzavírá letiště, v Česku se létá bez omezení

Zatímco Letiště Praha dnes plánuje odbavit všechny lety kromě tří, které byly zrušeny (což se stává zcela běžně i bez sopečné činnosti), Norsko a Švédsko opět uzavírají svá letiště. Vítr znovu změnil svůj směr a zavál sopečný popel nad severní Skandinávii. Podle meteorologů jsou nejbližší povětrnostní podmínky značně nejisté.

21. 4. 2010 Sopečný popel z ovduší nad Evropou ubývá

Polsko, Norsko, Nizozemsko, Finsko i Velká Británie dnes otevírají své vzdušné prostory. Francie a Německo by měly otevřít všechna zbylá letiště. Mrak, který stále chrlí islandská sopka, už dosahuje pouze do výšky 3 km. Vítr, který otočil svůj směr, ho navíc odnáší od evropského kontinentu. Situace v Česku se vrací k normálu, Letiště Praha už odbavuje zhruba 85 % linek dle letového řádu.

20. 4. 2010 Nový mrak by mohl přinést další komplikace, Češko zatím neohrožuje

Vždušný prostor České republiky zůstává i nadále otevřený, potvrdil to dnes krizový štáb. Přesto existuje možnost, že dojde k jeho opětovnému uzavření, a to v případě, že by vítr přinesl další popel z nového vulkanického mraku.

Vždušný prostor ČR je nyní součástí tzv. druhé zóny. Eurocontrol v pondělí rozdělil vzdušné prostory do tří zón podle koncentrace vulkanického materiálu v ovzduší, první - bezletové, kam spadá sever a severozápad Evropy, druhé - lety na rozhodnutí aerolinek, a třetí - bez omezení, což pokrývá především jižní Evropu

19. 4. 2010 Český vzdušný prostor otevřen. Provoz na letištích bude obnoven v poledne

Řízení letového provozu znovu otevře český vzdušný prostor pro velká dopravní letadla v poledne," potvrdil mluvčí řízení letového provozu Richard Klíma. "Provoz bude obnoven i na všech letištích a povolení je časově omezené na 48 hodin," upřesnil Klíma.

Už ráno otevřelo Česko svůj vzdušný prostor pro přelety letadel ve výšce nad 7450 metrů.

18. 4. 2010 Česko nechá svůj vzdušný prostor uzavřený minimálně do pondělního poledne

Ráno o tom rozhodl krizový štáb. Také další evropské země čas úplného zákazu letů postupně posouvají. "S ohledem na to, že se meteorologická situace nezměnila a je dále nepříznivá, zůstane provoz nad Českou republikou uzavřen dalších 24 hodin, tedy minimálně do zítřejšího poledne," ucedl po jednání krizového štábu mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma.

17. 4. 2010 - Český vzdušný prostor prozatím uzavřen pro IFR lety do nedělního poledne

VFR lety zatím beze změny, tedy na vlastní zodpovědnost velitele letadla.

Možná je ironií osudu, že stejně jako před 100 lety Janu Kašparovi, tak i dnes patří české nebe jen a pouze malým letadlům. Možná tomu tak bude i po delší dobu.

"Zatím nepředpokládáme žádné změny v produkci popela. Vítr bude dál šířit jeho oblak nad Evropu," prohlásil mluvčí islandského ministerstva životního prostředí Gudmundur Gudmundsson. Vědci vesměs shodně tvrdí, že nelze odhadnout, jak dlouho aktivita sopky potrvá. Mohou to být dny, týdny i celé měsíce. Poznatky o minulých erupcích Eyjafjöllu jsou omezené, takže není z čeho vycházet.


Animace snímků EUMETSAT zachycující počáteční postup sopečného popela směrem nad Evropu


Páteční pohled na sopku Eyafjallajokull jejíž popel paralyzoval leteckou dopravu v Evropě

16. 4. 2010 - TMA a CTR Ruzyně uzavřeno i pro VFR provoz

S ohledem na nemožnost IFR letů na a z letiště Ruzyně redakce Aerowebu ověřovala, zda by bylo možné využít prázdné letiště v Ruzyni k trénování okruhů na RWY 24. Odpovědný pracovník na Ruzyně Tower nás informoval o uzavření prostorů i pro VFR provoz a letiště navíc využilo situace a runway 24 je aktuálně v údržbě. Škoda. :-)

V důsledku oblaku sopečného popílku z islandské sopky Eyafjallajokull, došlo k výrazným omezením ve vzdušném prostoru FIR Praha.

Od 13:00 SELČ nejsou vydávána letová povolení IFR letům ve FIR Praha.

Lety za VFR je možné provádět, ale pouze na vlastní zodpovědnost velitele letadla.  

Všem pilotům je důrazně doporučeno sledovat související zprávy NOTAM a SIGMET.

Kontaminovaná oblast nemusí být viditelná. Konečné rozhodnutí o provedení letu má velitel letadla. Upozorňujeme, že kontaminace sopečným popílkem je obsažena ve výlukách pojistných podmínek většiny pojistek.

Pro aktuální informace sledujte NOTAMy, SIGMETy a informace Letecké informační služby.

O tom, jak dlouho bude omezení trvat, nelze v tuto chvíli spekulovat. Hlavní slovo mají v tuto chvíli meteorologové Českého hydrometeorologického úřadu, kteří situaci intenzivně sledují. Koncentrace vulkanického prachu není známa a v podstatě se považuje za binární — buď je nebo není. Informace o tom, zda je prach v atmosféře obsažen, dostávají meteorologové z vulkanologického centra a na základě těchto informací vydávají zprávy SIGMET.

Vlastní měření nelze provádět — letadla s měřicími přístroji do toho kontaminovaného prostoru letět nemohou a aerologické sondy nemají přístroje na měření prachu. Rakety se do prachu nepouštějí, bylo by to moc drahé. V této chvíli se neví, do kdy bude náš vzdušný prostor prachem ovlivněn, předpoklad je minimálně do pondělka.

ZDE je možno sledovat postup vulkanického popela na satelitních snímcích - jde o oražnový oblak, který se blíží střední Evropě:
http://oiswww.eumetsat.org/IPPS/html/MSG/RGB/DUST/CENTRALEUROPE/index.htm

Aktuální NOTAMy sledujte na stránkách LIS ŘLP zde

Aktuální výstraha VOLCANIC ASH zde

Aktuální SIGMET zde

Zdroje: LIS ŘLP, ŘLP, ČHMI, LAA, FIC

Tma na evropském nebi

Nevšední obrázek "letecké tmy" na evropském nebi můžete sledovat online na http://www.flightradar24.com/

Mohlo by vás zajímat

Témata

Aktuality


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář