Po rozboru příčin jsem zjistil, že lze tomuto jevu předejít a sice změnou tvaru a poměru difuzoru na zadní straně požární přepážky. Tedy vhodným odvodem ohřátého vzduchu a výměnou chladiče z Š. Favorita za chladič z Dieselové Octavie. Rozdíl je pouhých 300g. Chladič ale měnit nemusíte pokud uvažujete, že zůstane stávající motor Š Favorit.
Z uvedených snímků je patrné, že nový difuzor má oblé konce, spodní vnitřní obvod kopíruje téměř celý odtokový objem - je tu tedy cca 3x větší vnitřní prostor pro odchod vzduchu než součet přívodních otvorů v mot. krytu a je obráceně sešikmený než byl původní. Samozřejmě se zvýší váha materiálu cca o 400-500g. Používám plech z hliníkových slitin.
Nové provedení difuzoru Yetti J-03
Další velmi dobrou vlastností dané úpravy je, že můžete využít větší plochu chladiče a tedy můžete namontovat bez problémů i motor s vyšším výkonem bez problémů s chlazením.
Jako nesporná výhoda se také jeví možnost radikálního nárůstu výkonu vnitřního topení respektive zvětšení průtoku vzduchu přes chladič přímo do kabiny. Toho dosáhnete vyříznutím a vyztužením otvoru,(nejlépe vhodným ohnutím a nanýtováním profilu pro drážku suvných štítů – nenabývá váha) na čelní vnitřní straně a zavedením jednoduchých suvných štítů na konci ohnutých dle trubky o průměru cca 20-30mm, které můžete ovládat nohou a otvírat nebo uzavírat tak průtok vzduchu do kabiny.
Pohled z kabiny
Z pokusů provedených s tímto druhem difusoru a motorem Škoda Fabia 16V 100HP při okolní teplotě vzduchu cca -22St. C byla při letu teplota v kabině, měřeno na sedačkách pilota + 10 až +13 St. C - Dle režimu letu. Tedy rozdíl teplot kolem 32St. Celsia.
Pozor na unikající spaliny z výfukového systému! Zejména CO2. Před touto úpravou je nutno celý výfukový systém přetěsnit a zkontrolovat, je také vhodné na palubě používat kontrolor CO2. Druhá možnost jak do kabiny přivést čerstvý ohřátý vzduch bez možného problému s únikem od výfuku je, že uděláte rozdělení prostoru za chladičem vhodnou klapkou s gumovým těsněním a před klapku přivedete pomocí tvarového průchodu čerstvý vzduch z bohu motorového krytu vhodně tvarovaným speciálním otvorem. Toto řešení se mi jeví jako nejvhodnější, ale náročnější na ovládání, hmotnost a pracnost.
Nový difuzor pro chladič
Vážení letečtí kolegové dávám Vám tady návod, který Vám bezesporu zvýší výkony Vašeho už tak skvělého letounu, zvýší proběh motoru , sníží riziko teplotních šoků motoru, a zvýší komfort letu v zimě.
Úprava je bohužel velmi náročná na čas a je nutno svěsit motor a upravit motorovou – požární přepážku se zásahy do palivové instalace a elektroinstalace, respektive přemístěním ostatních komponentů uchycených do této přepážky jako např. přetlaková nádobka na vodu, indukční cívka, relé dobíjení, akumulátor atp. Sundat přístrojovou desku a odpojit přístroje.
Na druhou stranu zkušený automechanik a klempíř si s tím jistě poradí k Vaší spokojenosti. Nechte si po úpravě překontrolovat zapojení a upevnění motoru předepsanými šrouby o patřičných délkách a materiálech zajištěných dle leteckých předpisů od schváleného technika LAA . Zkontrolujte, aby difuzor nebyl příliš hluboký a nevadil pedálům ovládání směrového kormidla. Pokud si nejste jistí a výše uvedenou úpravu by jste chtěli, mohu Vám být nápomocen a provést ji.
Více na : www.letecka.skola.sweb.cz