Evropská komise v pátek 20.11. pohrozila Česku soudem kvůli skluzu, který nabrala při přijímání evropské legislativy, která má zvýšit bezpečnost leteckého provozu. Případ se týká takzvaného jednotného evropského nebe, což je celý soubor opatření, který má být rázným krokem ke sjednocení řízení leteckého provozu nad Evropou a vedle větší bezpečnosti má dopravcům ušetřit náklady a snížit zpoždění jednotlivých letů. Ministerstvo dopravy kritiku odmítlo.
Evropská unie přitom tuto legislativu schválila již v roce 2004 a členské státy měly až do 17. května loňského roku čas na převedení evropských směrnic do národních právních řádů. Některé z nich tak podle Evropské komise učinily ale jen částečně a Česká republika spolu s Lucemburskem a Řeckem dokonce vůbec. Pokud by Praha situaci nenapravila do dvou měsíců, velmi pravděpodobně se bude muset hájit před Evropským soudním dvorem v Lucemburku.
Evropská unie začala na přijetí jednotného evropské nebe pracovat na přelomu tohoto století, protože se ukázalo, že v letech 1999 až 2000 výrazně narostlo zpoždění u jednotlivých letů, což aerolinky přišlo až na 1,3 miliardy eur, tedy téměř 34 miliard korun. Na vině je především citelný nárůst leteckého provozu a roztříštěnost letové kontroly v EU. Například let z Bruselu do Říma je řízen celkem devíti středisky leteckého provozu, což je velká zátěž nejen pro řídící letového provozu, ale i pro samotné piloty.
V celé unii přitom v současnosti působí celkem 65 center letového provozu, které se kolikrát striktně řídí hranicemi jednotlivých států bez ohledu na hlavní letecké trasy. Toto rozdělení mělo přitom základ v 60. letech minulého století, kdy byl letecký provoz daleko menší.
Zdroje: www.lidovky.cz; www.financninoviny.cz