Národní výbor bezpečnosti dopravy (The National Transportantion Safety Board, NTSB) ve středu vydal "naléhavé bezpečnostní doporučení", v němž varuje před "vysokou pravděpodobností, že se něco podobného stane". Zpráva také výrobci motorů nařídila vadný komponent vyprojektovat znovu a při nejbližší příležitosti zajistit jeho osazení na všechna letadla používající vadné motory.
Již dvě nehody
Doporučení přišlo po vyšetřování dvou nehod, v nichž motory Boeingu 777 zcela ztratily tah poté, co nashromážděný led na vadných komponentech omezil průtok paliva. Podle The Independent může tento problém s olejovo-palivovým výměníkem tepla způsobit pád letadla, pokud nebude rychle opraven.
První nehoda se stala 17. ledna loňského roku. Letadlo British Airways tehdy ztratilo tah při přistání na londýnském Heathrow a bylo nuceno nouzově přistát nedaleko ranveje. Došlo k utržení podvozku, jeden pasažér byl zraněn těžce, dvanáct lehce.
Boeing 777-200LR / skycontrol.net
Ke druhé nehodě došlo vloni 26. listopadu. Pilot letu společnosti Delta Airlines ze Šanghaje do Atlanty nahlásil ztrátu tahu nad Montanou, naštěstí ale dokázal bezpečně přistát.
Postupy při selhání motorů
Analýzy obou nehod vedly Boeing k vydání návodů pro piloty, co v podobných situacích dělat. To však NTSB podrobil kritice s tím, že takové opatření riziko neštěstí nevyloučí. Jediným přijatelným opatřením je podle výboru nově vyprojektovaná "leduvzdorná" součástka od Rolls-Royce.
Už v únoru výrobce oznámil, že na projektu pracuje. "To je povzbuzující. Věříme, že pod dohledem Federální letecké správy (Federal Aviation Administration, FAA) a Evropské agentury pro bezpečnost letectví (European Aviation Safety Agency, EASA) bude tento bezpečnostní problém urychleně vyřešen," citoval deník výkonného předsedu NTSB Marka Rosenkera.
Oprava nejdříve za rok
Rolls-Royce však upozornil, že nové součástky nebudou k dispozici dříve než začátkem příštího roku. Do té doby tedy musejí piloti spoléhat na postupy, které pro případ selhání motoru přijal Boeing.
Mluvčí britské pobočky AAIB prohlásil, že nález NTSB neznamená, že "nad Heathtow každou chvílí spadne další letadlo". Stroj, kterému se to vloni stalo, totiž podle něj letěl celou dobu ve výjimečných podmínkách - konkrétně šlo hlavně o extrémně nízké teploty v kombinaci s nízkým průtokem paliva během letu a naopak vysokým při přistání.
"Po listopadové nehodě musely všechny letecké společnosti zavést operativní opatření předcházející podobné nehodě," ujistil mluvčí.
AAIB mezitím vydala zprávu volající po tom, aby se letečtí regulátoři zabývali možností používání nemrznoucích přídavných látek do leteckého paliva. Vyšetřovací orgán však dodal, že o příčinách hromadění ledu uvnitř letadla toho zatím není známo dost a že dokončit výzkum této oblasti nejspíš zabere několik let.
Motory Boeingů 777 mohou vysadit v kterýkoliv moment, varuje Útvar pro vyšetřování leteckých nehod Spojených států (US air accident investigation body, AAIB). Podle deníku The Independent, který zprávu přinesl, je totiž v jeho motorech Rolls-Royce konstrukční chyba, která vedla už ke dvěma skoro fatálním nehodám.